دنیای‌اقتصاد- یزد- محبوبه مظفری: رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران در هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران در یزد گفت: جمعیت ایران در یک‌صد سال گذشته با افزایش هشت برابری به هشتاد میلیون نفر رسیده و این رشد انفجاری در درازمدت قابل تحمل نیست.

محمد میرزایی با بیان اینکه کشور ما اکنون در مرحله فرصت طلایی پنجره جمعیتی است، افزود: هفتاد درصد جمعیت کشور در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال که سن فعالیت است، قرار دارند.وی افزود: اکنون جمعیت زیادی از کشور در مرحله تحصیل هستند و زمانی که تحصیل آنان تمام و وارد بازار کار شوند، شرایط مطلوب‌تری برای کشور ایجاد می‌کنند، البته این موضوع در گرو برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور اشتغال‌زایی است. میرزایی با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار برای دانش‌آموختگان از ضرورت‌های در دستور کار فعلی دولت است. رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران مهاجرت را از عوامل تاثیرگذار در بحث تحولات جمعیتی کشور دانست و اعلام کرد: مهاجرت، فقط می‌تواند به‌عنوان مسکن در کاهش رشد شتابان جمعیت کشور عمل کند و درمان قطعی این رشد نیست.

رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور نیز در این همایش با بیان اینکه در این برهه تاریخی و حساس در ایران سرمایه‌های انسانی جوان و تحصیلکرده موج می‌زند، گفت: اکنون یک فرصت استثنایی برای کشور ایجاد شده تا بتوانیم در مورد علل بیکاری و روند سطح اشتغال جوانان به بحث بنشینیم. محمد جلالی عباسی‌شوازی بررسی علل اصلی بیکاری جوانان و راهکارهای موثر برای حل این مشکل را از ضرورت‌های عصر کنونی کشور دانست و افزود: توجه ویژه به بحث بیکاری جوانان نقش مهمی در جلوگیری از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اقشار مختلف جامعه ایفا می‌کند.

عباسی شوازی با اشاره به تحولات اخیر سطح سواد و تحصیلات ساختار جمعیتی جوان کشور در دهه‌های اخیر گفت: شرایط فعلی کشور دوران‌ طلایی محسوب می‌شود. رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور افزایش جمعیت فعال و متخصص در بازار کار را نعمتی ارزشمند برای کشور دانست و اظهار کرد: ایجاد بستر مناسب برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط حال و آینده ضروری است.سید ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش با اشاره به جابه‌جایی بافت شهری و روستایی کشور گفت: تحولات اخیر جمعیتی فرصت مناسبی برای توسعه بیش از پیش ایران در عرصه‌های مختلف است.وی بافت اقتصادی دنیا را در حال تحول دانست و افزود: اقتصاد خدماتی دانش‌بنیان و خلاقیت محور در عرصه‌های مختلف در حال شکل‌گیری است.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به ضرورت رشد صنعتی در عرصه اقتصادی کشور گفت: نگرانی آن است که در دنیا رشد اقتصادی انجام، ولی اشتغال ایجاد نشود.وی گفت: تراکم نیرو از مشکلات فعلی صنایع در کشور است و رشد و نوسازی صنعتی با شرایط موجود، زمینه بیکاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور را ایجاد می‌کند. این مقام مسوول با اشاره به عدم تعادل در حوزه نیروی انسانی، تصریح کرد: نهادهای تنظیم‌کننده بازار کار باید استراتژی مشخصی با توجه به جمعیت کشور تدوین و اجرایی کنند.وی در پایان عدم تعادل نرخ بیکاری در کشور را نوعی بی‌عدالتی دانست و اظهار کرد: در دولت یازدهم اقدامات کارشناسی شده‌ای در این مورد انجام شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.