رشت - خبرنگار دنیای اقتصاد: شبکه آبرسانی به روستای صفرابسته در استان گیلان با حضور استاندار گیلان به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، در این مراسم گفت: دولت به منظور تامین آب شرب هر خانواده روستایی تحت پوشش این شبکه آبرسانی یک میلیون تومان هزینه کرده است.

سیف‌ا... آقابیگی افزود: به منظور اجرای اهداف نظام طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۵میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای گیلان هزینه شده است که البته بخش قابل توجهی از این میزان در سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ تامین اعتبار شده است.

وی گفت: طرح آبرسانی به روستای صفرابسته در آستانه اشرفیه استان گیلان به منظور تامین نیاز آب شرب ۱۳ روستا طراحی شده که منبع آب آن با واسطه توسط اخذ انشعاب از خط انتقال آب بین شهری آستانه به کیاشهر تامین می‌شود.

وی افزود: این سایت از یک مخزن زمینی هزار متر مکعبی، مخزن ۱۵۰ متر مکعبی هوایی بتنی، ایستگاه پمپاژ و ساختمان کلرزنی و نگهبانی تشکیل شده که تعداد ۱۳ روستا با جمعیت ۹هزار و ۴۳ نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی طول این شبکه را ۹۳ کیلومتر و دبی آب آن را ۲۰ لیتر در ثانیه ارزیابی کرد و افزود: این طرح روستاهای صفرابسته، سوختکده، نوشر، لبشکا، اشهان دهکا، سالکده، اشهان کماچال، زارم کلایه، کارسیدان، پرکاپشت یا ورزاده و مهدیخانی و استخر بیجار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

آقابیگی در مورد انشعاب‌گیری از خط انتقال و از خط اصلی به مخزن ذخیره یک هزار متر مکعبی به منظور تامین حداقل فشار آب در همه ایام و به خصوص در ساعات اوج مصرف خبر داد و گفت: خوشبختانه تاسیسات صفرابسته مانند یک آدم زنده عمل می‌کند و قادر است در حالت‌های مختلف کار کند و به تناسب نیاز، آب بیشتری را برای مصرف مشترکان به شبکه انتقال دهد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستای گیلان با تاکید بر این که دو میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان برای طرح صفرابسته آستانه اشرفیه هزینه شده است، خاطرنشان کرد: اگر مجموع اعتبارات هزینه شده را تقسیم بر خانوارهای ۱۳ روستای تحت پوشش کنیم برای هر خانواده حدود یک میلیون تومان هزینه است.

قهرمانی چابک استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: در آینده نزدیک همه روستاهای گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار برخوردار می‌شوند.وی با اشاره به این که طرح آبرسانی به روستاهای شرق و غرب گیلان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی در سطح کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه این طرح‌ها به طور تدریجی به بهره‌برداری می‌رسد به طوری که از مجموع یک هزار و ۲۶ روستا، تحت پوشش طرح، تاکنون ۵۵ روستای آن به بهره‌برداری رسیده‌اند.

استاندار گیلان با تاکید بر این که یکی از سیاست‌های استانداری گیلان پیگیری و کاهش مشکلات مردم از قبیل، آب، برق، گاز، مخابرات، بهداشت و ... است، افزود: بنا داریم با اقدامات جدی و موثر زمینه آبادی و زنده‌تر شدن روستاهای گیلان را فراهم آوریم، هر چند معتقدیم که روستاهای گیلان دارای زنده‌ترین روستاهای کشور است زیرا روستاهای ما علاوه بر این که جایگاه تولید محصولات کشاورزی هستند پایگاه گردشگری هم محسوب می‌شوند.