دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: فرماندار طبس با تاکید بر اجرای طرح توسعه معادن زغال‌سنگ استان، خواستار اجرای مرحله دوم پروده ۴ معادن زغال‌سنگ طبس شد. طالبیان مقدم در نشست با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایمیدرو گفت: با اجرای طرح توسعه و مرحله دوم پروده ۴ بستر لازم برای اشتغال حدود ۶۰۰ نیرو در این معادن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین معادن زغال سنگ خاورمیانه در طبس واقع است، افتتاح معدن تمام مکانیزه زغال‌سنگ و کارخانه زغال‌شویی در این شهرستان توسط رییس‌جمهور را اقدامی ارزشمند و ماندگار دانست.

وی بر راه‌اندازی کارخانه کک و مساعدت برای ایجاد و بهسازی میدان بزرگ زغال‌سنگ در ورودی طبس نیز تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «مهاجریان»، امام جمعه طبس هم خواستار تاسیس و راه‌اندازی کارخانه قطران و کک در این شهرستان شد و این موضوع را اقدامی موثر برای اشتغالزایی و حرکتی مهم به منظور حماسه اقتصادی قلمداد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گفت: با توجه به بعد اقتصادی و اجتماعی که توسعه صنایع بالادستی فولاد می‌تواند از طریق توسعه معادن زغال‌سنگ داشته باشد به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه افزایش دهیم.

به گفته مهندس امیر امینی، تا سال ۹۹ براساس برنامه‌ای که تدوین شده است برآورد می‌شود حدود ۸ میلیون تن فولاد به روش کوره بلند تولید کنیم که عمده مصرف زغال‌سنگ کشور را شامل می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌ها در افق ۱۴۰۴ این میزان به تولید ۱۵ میلیون تن فولاد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ظرفیت قطعی که در این منطقه شناسایی شده حدود ۴۵۰ میلیون تن است که با اکتشافاتی که انجام می‌شود این میزان قابل افزایش است و تخمین زده می‌شود حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن زغال کک شو داشته باشیم.

مدیرعامل ایمیدرو گفت: به طور کلی اگر از تمام ظرفیت‌هایی که در حوزه زغال‌سنگ طبس وجود دارد، استفاده شود براساس برنامه تدوین شده برای افق نهایی ۵/۲ میلیون تن کنسانتره و ۴۵۰ هزار تن کک تولید می‌شود که به حدود ۴۷۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی نیاز دارد و در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۶ هزار و ۴۰۰ نفر نیز اشتغالزایی غیر‌مستقیم ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، در حوزه دیگر معادن اگر بخش خصوصی وارد نشود حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

افتتاح زون شرقی معدن زغال‌سنگ یک طبس

در مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) زون شرقی معدن زغال‌سنگ شماره یک طبس به صورت رسمی افتتاح کرد.

مهندس امینی با بیان اینکه مشکلات موجود در بخش معادن با کمک مردم و مسوولان‌ قابل‌حل است، اظهار کرد: برنامه ایمیدرو در سال ۱۳۹۲ برای توسعه طبس، زمینه‌سازی برای دستیابی به ظرفیت نهایی و کامل استخراج زغال‌سنگ طبس به ‌میزان ۷۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در فاز یک و علاوه بر این ۴۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در فاز دو است.

زون شرقی معدن زغال‌سنگ شماره یک طبس که در مجموعه شرکت زغال‌سنگ پروده قرار دارد، متعلق به بخش دولتی و دارای دو دهانه ورودی و هفت کارگاه استخراج است.

این معدن ۵۰۰ هزار تن ذخیره مکانیزه و ۷۵۰ هزارتن ذخیره نیمه‌مکانیزه دارد که در بخش مکانیزه روزانه ۲ تا ۳ هزار تن و در بخش نیمه‌مکانیزه در صورت فعالیت دو کارگاه همزمان روزانه ۴۰۰ تن زغال‌سنگ استخراج می‌شود.

با راه‌اندازی این معدن حداقل برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس نیز گفت: این معدن بخشی از معدن اصلی شماره یک است که به زون شرقی نامگذاری شده است.

مهندس رمضان کریتی ثانی ذخیره این معدن را ۵/۱ میلیون تن عنوان کرد.