دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: حضور هیات‌های تجاری از پنج کشور در جشنواره انگور ارومیه امسال راهی در جهت جذب سرمایه‌گذار برای رونق اقتصادی آذربایجان غربی و همچنین افزایش رونق کشاورزی است.اختتامیه جشنواره انگور ارومیه با حضور استاندار آذربایجان غربی، شهردار و اعضای شورای شهر ارومیه برگزار شد.این جشنواره از ۲۳ شهریور همزمان با عید سعید قربان آغاز شد و ۳۰ شهریور همزمان با عید غدیرخم پایان یافت.

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صادرات انگور نبود ماشین یخچال‌دار برای حمل است، افزود: نبود ماشین یخچال‌دار و بسته‌بندی نامناسب از نقاط ضعف صادرات انگور است که باید برای حل این مشکل اقدامات اساسی انجام داد.وی با بیان اینکه نحوه بسته‌بندی، حمل‌ونقل، برداشت و کشت محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی سنتی است، ادامه داد: باید مردم و کشاورزان را برای تولیدات غیرکنسانتره آموزش دهیم و با حل مشکلات باغداران و صادرات شاهد روز‌های خوش برای باغداران باشیم.

حضرت‌پور در ادامه درباره تاثیر جشنواره در جذب سرمایه‌گذار و توسعه صادرات انگور گفت: در اولین جشنواره انگور میزان صادرات به خارج از کشور ۵ هزار تن در سال بود، سال گذشته ۲۰ هزار تن بوده است؛ امیدواریم امسال صادرات این محصول به بیش از ۳۰ هزار تن برسد. وی با بیان اینکه انگور به عنوان ظرفیت آذربایجان غربی شناخته شده است، افزود: جشنواره ملی انگور مختص ارومیه است و ارومیه صاحب برندی به نام انگور شده است چراکه بیش از ۵۰ نوع انگور در این شهر تولید می‌شود.وی در ادامه گفت: تعداد زیاد غرفه در این دوره از جشنواره نشان از موفقیت غرفه‌های جشنواره‌های گذشته است؛ چراکه سال‌های قبل تنها شاهد اجاره ۲۰ غرفه در جشنواره بودیم، اما اکنون تعداد غرفه‌ها چند برابر شده است.شهردار ارومیه با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم نشان از این دارد که جشنواره انگور بین مردم به عنوان جشنواره ملی جایگاهش را پیدا کرده است، اظهار کرد: حضور گسترده مردم در جشنواره توجه مسوولان را به ظرفیت‌های موجود جلب کرده از این رو امیدواریم در سال‌های آینده جشنواره با نگاه ویژه و با کیفیت برتر برگزار شود.

شهردار ارومیه با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از بازدیدکنندگان از جشنواره از سایر استان‌های کشور بودند، تصریح کرد: وجود غرفه‌های مواد غذایی و صنایع‌دستی در جذب گردشگر موثر بوده و امید است بیش از پیش شاهد خیزش و رونق گردشگری در استان باشیم. وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد جشنواره انگور بازار فروش انگور نیست، بلکه کار فرهنگی است و عمدتا با اجرای این جشنواره به دنبال شناساندن ظرفیت‌های آذربایجان غربی و اقتصاد مردم و انگور، ایجاد ارتباط بین نسلی، ایجاد شور و نشاط بین مردم و جذب گردشگر هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی شهرک اختصاصی صنایع کشاورزی در استان در حال مطالعه است که به‌زودی با اتمام فاز مطالعه وارد مراحل اجرایی می‌شود. قربانعلی سعادت اظهار کرد: امسال برخلاف سیب، محصول انگور در آذربایجان‌غربی باردهی مطلوبی داشته است. وی گفت: با توجه به اینکه در زندگی ماشینی امروز، مردم به تفریح و شور و نشاط فراوانی نیاز دارند، برگزاری این‌گونه مراسم که همه ساله از سوی شهرداری ارومیه برگزار می‌شود، می‌تواند به ایجاد شادابی در بین خانواده‌ها کمک کند.وی با تاکید بر اینکه استان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی از جایگاه بسیار مهمی در کشور برخوردار است، تصریح کرد: در این باره با توجه به اینکه بوکان قطب تولید گندم است، جشنواره گندم در این شهرستان نیز برگزار شد.

سعادت افزود: باید در حاشیه برگزاری جشنواره انگور کمیته فنی و تخصصی برای هدایت آن با کمک سایر دستگاه‌ها تشکیل شود. استاندار آذربایجان‌غربی با اظهار خرسندی از اینکه اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان ۲۶۰ هزار تن است، اعلام کرد: این در حالی است که در گذشته به سبب نبود یا ناکافی بودن سردخانه در استان، محصولات کشاورزان از بین می‌رفت.سعادت با تاکید بر افزایش تولید انگور سیاه سردشت اظهار کرد: قیمت هر کیلو انگور سردشت ۱۵ هزار تومان است، از این رو به لحاظ اقتصادی باید تولید این محصول را افزایش داد.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه یک میلیون تن سیب و ۳۰۰ هزار تن انگور در استان تولید می‌شود، باید کیفیت این محصولات را برای صرفه اقتصادی افزایش داد.

استاندار آذربایجان‌غربی از ایجاد شهرک کشاورزی در استان خبر داد و گفت: این موضوع در حال مطالعه بوده و در این باره کشت گلخانه‌ای نیز برای ایجاد اشتغال و افزایش محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و به این منظور اعتبار خاصی نیز در نظر گرفته شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه کشوری صنایع دستی در ارومیه در کنار جشنواره انگور گفت: باید سایت نمایشگاهی جدید برای برگزاری نمایشگاه‌های وسیع‌تر به همین منظور ایجاد شود.وی تصریح کرد: بی‌شک برگزاری جشنواره انگور و نمایشگاه صنایع دستی کشور در کنار یکدیگر سبب افزایش جذب گردشگر در دهکده ساحلی چی‌چست شده است.

جباری افزود: جشنواره انگور امسال موفق‌تر از سالیان گذشته در ارومیه برگزار شده و حتی برخی از مسافران تنها برای حضور در این جشنواره از سایر استان‌های کشور به این شهر آمده و از سوی دیگر برگزاری سومین جشنواره سراسری صنایع‌دستی با حضور ۳۰ استان مطرح کشور در مجاورت آن به موفقیت جشنواره کمک کرد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مشارکت بسیار موثر این اداره کل در برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در کنار جشنواره انگور اظهار کرد: امسال ۵۰ هزار نقشه و پوستر شهر ارومیه و استان به طور رایگان بین عموم مردم توزیع شد. سخنگوی شورای شهر ارومیه نیز گفت: باید دبیرخانه دائمی جشنواره انگور در ارومیه راه‌اندازی شود. میرعلی محمدی افزود: باید دبیرخانه دائمی جشنواره انگور در ارومیه ایجاد شده و با برنامه‌ای مستمر، انگور و سایر محصولات کشاورزی در کشور و در دنیا شناسانده شود از این‌رو با توجه به اینکه در این استان و شهر با مشکل اشتغال مواجه هستیم باید از ظرفیت‌های این منطقه به‌منظور مبارزه با بیکاری استفاده کرد.