مزیت‌های کرمانشاه برای سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه گفت: بسترهای لازم برای اجرای طرح‌های بزرگ در استان به‌ویژه شهرستان‌های مرزی کاملا مهیا است.اسدالله رازانی در نشست با گروه مشاوران اقتصادی و سرمایه‌گذاری افزود: خوشبختانه پس از برجام، گشایش مناسبی در بخش اقتصادی کشور صورت گرفته و شاهد حضور سرمایه‌گذاران بسیاری هستیم. استاندار افزود: طی این مدت در کرمانشاه نیز شاهد حضور گروه‌های خارجی متعددی بوده‌ایم که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هستند.این مدیر ارشد استان با اشاره به اینکه کرمانشاه دارای ظرفیت‌ها، استعدادها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوعی است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این فرصت‌ها را در قالب بسته‌های مکتوب یا در همایش‌ها به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حوزه‌های مختلف ارائه کنیم.

رازانی با اشاره به اینکه استان منابع آبی بسیار خوبی در اختیار دارد، افزود: بسترهای لازم در کرمانشاه برای احداث صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد که نیازمند منابع آبی مطمئن هستند کاملا فراهم است و مدیریت ارشد استان در روند اجرای این طرح‌ها با سرمایه‌گذاران همراه خواهد بود. استاندار کرمانشاه همچنین از حضور سرمایه‌گذارانی که از طرح‌های مناسب در حوزه صنعت برخوردار باشند استقبال کرد و گفت: افرادی که دارای طرح‌های پیشنهادی قابل اجرا و منجر به تولید و کارآفرینی باشند از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار خواهند بود. رازانی با استقبال از اجرای طرح شهر هوشمند در کرمانشاه اظهار کرد: کرمانشاه مهم‌ترین شهر استان محسوب می‌شود و توسعه آن بسیار مهم است. به همین منظور از طرح‌هایی همچون شهر هوشمند که بستر مناسبت تری را برای برخورداری شهروندان از خدماتی رفاهی مطلوب‌تر فراهم می‌کنند استقبال می‌کنیم.

رازانی اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به استان۴۶ طرح در بخش‌های کشاورزی، آب، عمران شهری و روستایی، حمل‌ونقل و راه، علمی، فرهنگی و گردشگری، بهداشت و درمان، ورزش و صنعت و معدن با اعتبار ۹۹۹ میلیارد تومان مصوب شد که از این میزان اعتبار ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۳۵۹ میلیارد تومان در سال ۹۶ تامین می‌شود. استاندار کرمانشاه افزود: از مجموع اعتبار اختصاص یافته ۳۳۰۰ میلیارد ریال آن به بخش حمل و نقل و راه برای اجرای ۴ طرح، ۲۴۸۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی برای اجرای ۵ طرح، ۲۱۶۰ میلیارد ریال به بخش آب برای اجرای ۸ طرح، یک هزار میلیارد ریال به بخش بهداشت و درمان برای اجرای ۱۰ طرح، ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش علمی، فرهنگی و گردشگری برای اجرای ۹ طرح، ۳۲۰ میلیارد ریال به بخش عمران شهری و روستایی برای اجرای ۷ طرح، ۷۰ میلیارد ریال به بخش ورزش و جوانان برای اجرای یک طرح اختصاص یافته است.

تحول با اجرای طرح گرمسیری کشاورزی

وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه آبیاری نوین در ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان در نظر گرفته شده که این میزان با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی مورد توافق قرار گرفته است. وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده‌اند که ۱۰ درصد از این مقدار طی یکسال اخیر انجام شده است.

رازانی تصریح کرد: بزرگ‌ترین طرح عمرانی و اقتصادی تحت عنوان طرح گرمسیری در کرمانشاه در حال اجرا است که از طریق آن انتقال آب به مناطق گرمسیری و دشت‌های غربی استان صورت می‌گیرد.استاندار ادامه داد: رئیس جمهوری در سفر اخیر اعلام کرد که برای این طرح ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده خواهد شد که در شرایط فعلی سالانه ۲ هزار میلیارد تومان به آن اختصاص می‌یابد. این مدیر ارشد ادامه داد: با اجرای این طرح ۵۰هزار هکتار از اراضی غربی استان آبی می‌شوند و شاهد رونق بسیار کشاورزی در استان خواهیم بود.

اجرای پرشتاب راه‌آهن کرمانشاه - خسروی

وی به اهمیت راه‌آهن غرب اشاره کرد و گفت: بی‌تردید عدم برخورداری از سیستم ریلی یکی از علل اصلی محرومیت استان طی این سال‌ها بوده است. طرح راه‌آهن غرب که از ۱۵ سال پیش آغاز شده بود با وعده‌ای که رئیس جمهوری در سفر اخیر داد تا پیش از سال مالی ۹۵ به اتمام خواهد رسید.

رازانی ادامه داد: اجرای قطعه دوم این مسیر که از کرمانشاه به خسروی امتداد می‌یابد بعد از سفر رئیس جمهوری شتاب خوبی گرفته است. به این منظور دولت درخواست کرده که ۱۵۰۰میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به قطعه کرمانشاه به خسروی تخصیص داده شود که در صورت موافقت در این زمینه شاهد پیشرفت بسیار خوبی در طرح خواهیم بود.وی ادامه داد: محصولات تولیدی استان ۴ میلیون تن در سال است که این میزان با توسعه بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت و در این شرایط این مسیر ریلی بستر مناسبی برای نقل و انتقال این تولیدات خواهد بود.

واگذاری طرح‌های نیمه کاره

استاندار کرمانشاه در ادامه به وجود ۲ هزار طرح عمرانی نیمه کاره در استان اشاره کرد که اتمام آنها به هزاران میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.وی خاطرنشان کرد: برای اتمام این حجم عظیم از طرح‌ها چاره‌ای جز واگذاری آنها به بخش خصوصی وجود ندارد. وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست تا طرح‌های نیمه کاره را هرچه سریع‌تر شناسایی کرده و زمینه واگذاری آنها به بخش خصوصی را فراهم کنند.

تسریع در اجرا راهکاری برای کاهش بیکاری

رازانی همچنین با اشاره به تعهد کاهش دو واحد از نرخ بیکاری استان تا پایان امسال، افزود: یکی از راه‌های این کاهش نرخ بیکاری تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی است که باید با جدیت از سوی مسوولان و مدیران استانی پیگیری شود و به این منظور دستگاه‌ها تلاش کنند تا بودجه‌های بخش عمرانی هرچه سریع‌تر جذب شوند.