بهبود نرخ بیکاری در گیلان

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی: استاندار گیلان با بیان اینکه رتبه بیکاری استان از پنجم در سال ۹۲، به بیستم در پایان سال ۹۴ رسیده است، اعلام کرد: به استناد گزارش مرکز آمار ایران، پس از ۱۴ سال نرخ بیکاری گیلان به متوسط کشوری رسید. محمدعلی نجفی گفت: کسب رتبه اول کشور در شاخص‏های بهبود فضای کسب‌وکار به‌صورت مستمر از سال ۹۲ تا ۹۴ براساس گزارش‏های فصلی مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی حاکی از تلاش‏های سازنده در دولت یازدهم در گیلان است. وی اظهار کرد: بهبود فضای کسب‌وکار به همراه تلاش‏های انجام شده در زمینه‏های رفع موانع تولید و همچنین افزایش محصولات کشاورزی استان موجب کاهش نرخ بیکاری استان از ۶/ ۱۵ درصد در پایان سال ۹۱ به ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۴ شد، نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نیز از ۶/ ۴۰ درصد در پایان سال ۹۱ به ۱/ ۴۱ درصد در سال ۹۴ رسید.

استاندار گیلان ادامه داد: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کسب رتبه دوم حاکی از افزایش امید به ایجاد اشتغال و تقاضای بیشتر برای جمعیت فعال جامعه است. البته با وجود این دستاوردهای مثبت باید آمار اشتغال در گیلان به مراتب بیشتر بهبود یابد و در این زمینه برنامه‏های مختلفی داریم. نجفی با بیان اینکه دولت همه توان خود را برای اجرای وعده‌هایی که داده به‌کارگرفته است، گفت: مردم حق دارند بدانند جامعه کنونی در چه وضعیتی قرار دارد و در گذشته چگونه بوده، آنچه پیوسته برای ساختن گیلان بهتر در اولویت برنامه‏ها قرار داشته، بهره‏گیری از تمام استعدادها و ظرفیت‌ها و استفاده از ظرفیت‏های معقول بوده است. وی با بیان اینکه در سه سال گذشته خدمات قابل توجهی به مردم ارائه شده است، ادامه داد: اگر چه مردم گیلان و کشورمان شایستگی به مراتب بیشتری دارند اما دولتمردان نیز باتوجه به محدودیت‏های منابع از همه توان خود بهره گرفته‏اند. استاندار گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۸۷طرح عمرانی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی با اعتبار ۴۲۳ میلیارد تومان در هفته دولت امسال افتتاح شد، گفت: اعتبار این طرح ها نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

نجفی از تلاش برای رفع مشکلات هزار واحد صنعتی استان خبر داد و اظهار کرد: به‌منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هزار واحد صنعتی که عمدتا در شهرک‌های صنعتی و شهرک صنعتی رشت هستند و مشکلات آنها با کمک‌های مالی، بانکی و استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه برطرف می‌شود، شناسایی شده‌اند که با تسهیلات پیش‌بینی شده برای رفع مشکلات آنها اقدام می‌شود. اکنون برخی از واحدهای صنعتی گیلان نیمه فعال هستند یا با ظرفیت پایین‌تر فعالیت می‌کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، ۱۵ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت استان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: در مدت یادشده تعداد ۵۴۰واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان راه‌اندازی شده است. نجفی با اشاره به اقدام ابتکاری راه‌اندازی کارگروه رفع موانع تولید اعلام کرد: تا کنون در این جلسات حدود ۴۲ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی که عمده آن مربوط به بخش‌های خدماتی همچون آب، برق و گاز و مشکلات بین بخشی و مشکلات با اداره‌ها و مشکلات محلی و اعتباری زیر سه میلیارد تومان بوده، حل شده است.

وی گفت: بیشترین مصوبات کارگروه در حوزه‏ مطالبات معوقه بانکی بوده و مسائل محیط زیست، مالیاتی و تامین اجتماعی در رده‏های بعدی مصوبات قرار دارند. به همین منظور، واحدهای صنعتی با اشتغالزایی حداکثر ۱۰۰نفر در استان شناسایی شده‌اند که با ۴۷۰میلیارد تومانی که از طریق شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای آنها پیش‌بینی شده است، برای رفع مشکلات آنها اقدام خواهیم کرد. همچنین برای رفع مشکلات اعتباری واحدهایی که مشکلاتشان به سازمان تامین اجتماعی یا سازمان امور مالیاتی مربوط می‌شد، فرصتی در نظر گرفته شده است.

استاندار گیلان در ادامه، آماده شدن زیرساخت‌ها را از مباحث اساسی اقتصاد و فراهم شدن بستر سرمایه‌گذاری دانست و افزود: باید زیرساخت‌های استان در شبکه راه‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و مشکلاتی که اکنون شهرها با آن روبه‌رو هستند آماده شوند. برخورداری آسفالت راه روستایی از ۶۵/ ۴۱ درصد در ابتدای دولت تا پایان سال ۹۴ به ۵۰ درصد و میزان بهره‏مندی از آب شرب بهداشتی نیز در روستاها از ۶۴ درصد به ۷۴ درصد در پایان سال گذشته افزایش یافته است. نجفی همچنین با اشاره به احیای سه هزار هکتار از باغات رها شده چای در دو سال گذشته، اظهار کرد: احیای این باغ‌ها به‌دلیل اقدامات مختلف دولت در حمایت از چایکاران با افزایش صددرصد قیمت برگ سبز و تشکیل صندوق حمایت از توسعه‏ چای بوده است. وی گفت: تاکنون نسبت به سال قبل شاهد افزایش برداشت ۵۰ درصدی برگ سبز بوده‌ایم.

استاندار گیلان جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی به میزان بیش از ۱۵۶۰ میلیارد ریال، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اصلاح و نوسازی ۱۱۴ واحد شالیکوبی، بخشودگی ۱۸۴۵ فقره بدهی زیر سه میلیون ریال بدهکاران چای به بانک‏ها به مبلغ ۲۰۸ میلیارد ریال، ارتقای شاخص ضریب مکانیزاسیون از ۴۳/ ۱ درصد به ۶۷/ ۱ درصد، توسعه‏ کشت دانه‏های روغنی از ۱۷۸ هکتار به ۵۵۰ هکتار، دو برابر شدن اصلاح و توسعه باغات زیتون و افزایش راندمان آبیاری تحت فشار را از دیگر اقدامات در بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: در بخش توسعه‏ کشت دوم محصولات زراعی نیز از ۵۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار و سطح کشت مکانیزه برنج نیز از ۴۶ هزار هکتار به ۸۵ هزار هکتار افزایش یافته و برای امسال حدود ۱۷۰ هزار هکتار برنامه‏ریزی کرده‌ایم.

نجفی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان مرکبات گفت: سال گذشته برای اولین بار مرکبات شب عید استان که به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان از سوی تعاون روستایی توزیع شد از داخل گیلان خریداری شد. استاندار با بیان اینکه گیلان یک معبر صادراتی از بندر انزلی و بندر آستارا به سمت جمهوری آذربایجان و روسیه است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا گیلان به‌ویژه دو بندرانزلی و آستارا به‌عنوان یک پایانه و پایگاه صادرات کشور به روسیه باشد.