افتتاح یک مجتمع تولید فولاد در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: در سفر رئیس جمهوری به استان کرمانشاه چند طرح تولیدی، زیربنایی و خدماتی در استان افتتاح شد. از جمله طرح‌های تولیدی که در سفر کاروان تدبیر و امید به استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت مجتمع سیما فولاد جهان بود که ظرفیت تولید ۲۰۰ هزارتن میلگرد A۲و A۳ را به جمع فولاد تولیدی کشور خواهد افزود.

این واحد تولیدی قادر است تا ۲۵۰ فرصت شغلی مستقیم برای جذب جوانان و نیروی کار متقاضی ایجاد کند و بدیهی است در اقتصاد استان تاثیر مثبت و سازنده‌ای خواهد داشت.حسین ابویی مهریزی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح این طرح گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه جامعی برای توسعه و رشد صنعت در کرمانشاه در حال پیگیری و اجرا دارد. وی گفت: دست‌اندرکاران این طرح تولیدی بدون هیچگونه تسهیلات بانکی و صرفا با منابع مالی خود موفق به اجرای این طرح شده‌اند.

جهانبخش شکری، رئیس هیات‌مدیره مجتمع جهان فولاد غرب و ذوب‌آهن بیستون نیز در این مراسم گفت: اولین هدف ما ایجاد یک واحد صنعتی اشتغالزا بود، تا با استخدام نیروی انسانی لازم بتوانیم معضل بیکاری را تا حدودی رفع کنیم. سیما فولاد جهان می‌تواند با جذب ۲۲۰ تا ۲۵۰ نفر نیرو فرصت مناسبی را برای جوانان این منطقه فراهم کند. در مرحله دوم هم‌مرز بودن با اقلیم کردستان و عراق می‌تواند فرصت صادرات مقاطع فولادی را ایجاد کند که البته اکنون بیش از ۵ سال است در زمینه صادرات مقاطع طویل فولادی فعال هستیم و میلگرد تولیدی سیما فولاد نیز می‌تواند در بهبود سبد کالا موثر باشد.

وی افزود: به‌طور حتم افزایش رقم صادرات استان می‌تواند در رفاه اجتماعی و رونق کسب‌وکار تاثیرگذار باشد علاوه‌بر این در زمینه محصولات فولادی در برنامه پنجم و سند چشم‌انداز پیش‌بینی‌هایی به عمل آمده که ما خود را موظف می‌دانیم در تحقق آنها اقدامی شایسته انجام دهیم. شکری درباره سرمایه‌گذاری این طرح و خصوصیات فنی آن اظهار کرد: صد درصد هزینه اجرای طرح از منابع مالی سهامداران بوده و هیچ تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت نشده است.

وی گفت: همچنین صد در صد ماشین‌آلات این واحد از سوی متخصصان و همکاران فنی و مجرب داخلی ساخته شده‌اند. وی با اشاره به در حال اجرا بودن یک واحد ذوب‌آهن تصریح کرد: شرکت ذوب‌آهن بیستون طرحی را در زمره طرح‌های آمایش ارائه کرد که در سال ۸۹ به تصویب رسید، اما مشکلات بانک‌ها و عدم امکان مراوده با بانک‌های خارجی موجب عقب افتادن اجرای طرح شد، اما طی ۲ سال آینده ذوب‌آهن بیستون هم به شمار واحدهای فعال استان اضافه می‌شود. رئیس هیات‌مدیره مجتمع جهان فولاد غرب و ذوب‌آهن بیستون گفت: فضای صنعت و توسعه آن نیازمند اقدام جدی دولت در برخی مسائل است. توسعه صنعت با وام‌هایی که نرخ سود بالا دارند، با مشکلاتی که تغییر کاربری زمین دارند، با مسائل مالیاتی که در زمان بهره‌برداری مطرح می‌شوند و با نرخ بالای هزینه برق و تامین اجتماعی به نظر سخت و دشوار می‌آید.

بررسی راه‌های توسعه صنعتی استان

علاوه‌بر مراسم افتتاح شرکت سیما فولاد جهان، در سفر هیات دولت به استان نشست‌های دیگری نیز برگزار شد و اقشار مختلف مردم با مسوولان کشور همچون معاونان و مشاوران رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت دیدارهایی داشتند که طی آنها گفت‌وگوهای موثر هم به‌عمل آمد.

نشست هم اندیشی کرمانشاهی‌های مقیم خارج از کشور و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان با حضور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و استاندار کرمانشاه یکی از جلسات بود. در این نشست که در محل هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، سرمایه‌گذارانی از کشورهای هند، لهستان و کره‌جنوبی و به علاوه برخی داوطلبان سرمایه‌گذاری ایرانی مقیم خارج کشور حاضر بودند. در این جلسه جهانبخش شکری، رئیس هیات‌مدیره مجتمع جهان فولاد غرب و ذوب‌آهن بیستون موانع توسعه استان را برشمرد و درباره مسائل عام و مشکلات کلی تولید در استان سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: به‌دلیل آنکه استان کرمانشاه طی سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن نتوانسته است فعالانه برای رشد و توسعه قدم بر دارد جا دارد که اکنون به پاس جبران گذشته امتیازاتی به استان و داوطلبان سرمایه‌گذاری داده شود، معافیت چندساله مالیاتی، دادن تسهیلات بانکی کم‌بهره و با شرایط سهل‌تر نسبت به سایر استان‌ها، کاهش هزینه‌های خدمات دولتی و کاهش هزینه تغییر اراضی از کشاورزی به صنعتی و اعطای جایزه صادرات به صادرکنندگان و آموزش کارشناسان و کارکنان دولتی برای تسهیل امور و تکریم متقاضیان مجوزهای فعالیت و تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت از مشوق‌های سرمایه‌گذاری است.

شکری معتقد است: اگر دولت اراده حمایت از توسعه استان را داشته باشد مسلما تحقق این موضوع میسر خواهد بود. وی در پایان گفت: از مسوولان در خواست می‌کنم که برای حل مشکل معوقات بانکی و ایجاد انگیزه فعالیت در تولیدکنندگان، بابت بدهی‌های آنها و مانده تسهیلات اعطایی از اکنون دو سال مهلت تنفس داده شود و بازپرداخت اقساط به بعد از ۲ سال موکول شود.