گروه بنگاه‌ها: بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌ترین پروژه پرورش صنعتی بز شیری کشور تا پایان نیمه اول سال‌جاری با ظرفیت یک هزار راس دام مولد شیری در منطقه قلعه گنج کرمان آغاز می‌شود. مدیر پروژه دامداری بز شیری قلعه گنج کرمان گفت: توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و به کارگیری افراد بومی منطقه، ارتقای ژنتیکی نژادهای بزهای موجود در منطقه از طریق فروش دام‌های مازاد به مردم و آموزش افراد بومی جهت توسعه فعالیت دامداری در قلعه گنج، افزایش سودآوری از طریق تولید بز و شیر و عرضه دام با کیفیت به خریداران در منطقه را از اهداف این پروژه است.

یوسف محمدی‌پور افزود: این پروژه در سه فاز و در ۲۰ هکتار زمین با ۶ سالن شیری و ۵ سالن غیر شیری، یک سالن شیر دوشی، یک سالن مراقبت‌های ویژه، ۳ سالن انبار علوفه کنسانتره، ۵ سیلوی خندقی ذخیره علوفه تر با حجم ۵ هزار تن، تصفیه خانه فاضلاب، انبار قطعات، ساختمان اداری، نگهبانی، رختکن، باسکول ۶۰ تنی، تعمیرگاه، آشپزخانه و سیستم‌های آتش نشانی و کارخانه لبنی اجرا خواهد شد که هرکدام با یک هزار راس دام مولد شیری کارشان را شروع می‌کنند. وی افزود: این در حالی است که برای فاز اول ۴۵ میلیارد ریال، فاز دوم ۵۵ میلیارد ریال و فاز سوم ۵۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. به گفته وی، بهره‌برداری از فاز دوم بلافاصله پس از اتمام عملیات فاز اول یعنی از ابتدای نیمه دوم سال‌جاری آغاز و به مدت یکسال به طول می‌انجامد و اتمام کامل پروژه که با اجرای فاز سوم صورت می‌گیرد، با ریزش یک هزار راس دام بز شیری مولد در نیمه اول سال ۹۷ آغاز خواهد شد.

محمدی‌پور ظرفیت تولید شیر این واحد دامی را در فاز اول روزانه بین ۵/ ۱ تا ۲ تن، در فاز دوم بالغ بر ۴ تن و در نهایت در فاز سوم و زمان تکمیل پروژه را بالغ بر ۶۳۰۰ تن در روز اعلام کرد و افزود: این واحد دامی بز شیری پس از بهره‌برداری سالانه بالغ بر ۲۳۰۰ تن شیرخام تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد کرد. مدیر پروژه دامداری بز شیری قلعه گنج کرمان در ادامه سهم تولید شیر بز استان را در کشور ۱۰ درصد اعلام کرد که با بهره‌برداری کامل از این واحد دامپروری، این میزان به ۲۲ درصد افزایش می‌یابد. وی اعتبار ارزی مورد نیاز جهت راه‌اندازی صنایع تبدیلی همجوار این واحد دامی را بالغ بر ۳۰۲ هزار یورو اعلام کرد که معادل ۱۲ میلیارد ریال است. قلعه گنج از شهرستان‌های جنوب استان کرمان است که دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و بیشتر مردم این منطقه به کشاورزی و دامپروری (عمدتا پرورش بز) اشتغال دارند.