افتتاح چند طرح اقتصادی در فارس

دنیای اقتصاد، شیراز، محمد صداقت: معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور بازدید و افتتاح از چند طرح عمرانی، به استان فارس سفر کرد.افتتاح طرح توسعه پتروشیمی شیراز، بهره‌برداری از کارخانه فرآوری روغن نباتی کیمیادانه و افتتاح ۱۲ هکتار از چهار هزار هکتار سیستم آبیاری نوین استان فارس از برنامه‌های معاون رئیس‌جمهوری در این سفر یک روزه بود.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین موضوع بحران کمبود آب و خشکسالی استان فارس را در جلسه‌ای با حضور مدیران استان بررسی کرد و در جلسه شورای اداری استان که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد، حضور یافت.

جهانگیری در نشستی خبری با اشاره به جایگاه استان فارس گفت: فارس از استان‌های بزرگ و تراز اول کشور است و جایگاه ویژه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و انرژی دارد.وی با بیان اینکه استان فارس در عرصه کشاورزی و میزان تولیدات جایگاه نخست را در ایران به خود اختصاص داده است، گفت: طرح‌های کشاورزی خوبی برای توسعه این بخش طراحی شده است تا میزان تولیدات کشاورزی بیش از پیش افزایش یابد به‌طوری‌که ۴ هزار هکتار از اراضی این استان تحت آبیاری نوین قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از آنجا که خشکسالی و تامین آب از نیازهای کشور و به‌ویژه استان فارس است طرح‌های خوبی نیز در این زمینه طراحی شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه فارس از نظر ذخایر انرژی و نفت و گاز نیز وضعیت ممتازی دارد، گفت: این استان رتبه دوم را در بخش گاز به خود اختصاص داده و دولت در این زمینه طرح‌های مهمی اندیشیده است.جهانگیری توسعه پتروشیمی در استان را از برنامه‌های دولت برشمرد و از سرمایه‌گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی در این بخش خبر داد.وی همچنین به ظرفیت‌های استان در صنایع دیگر به‌ویژه صنعت الکترونیک اشاره کرد و گفت: استان فارس دارای شرایط ممتازی برای تبدیل شدن به قطب صنعت و کشاورزی در کشور است.

افتتاح طرح توسعه پتروشیمی

با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، طرح توسعه پتروشیمی شیراز در ۲ بخش تولید آمونیاک و اوره گرانول افتتاح شد.در این طرح سالانه ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۰ هزار تن اوره گرانول تولید می‌شود. میزان اشتغالزایی طرح توسعه پتروشیمی شیراز ۵۰۰ نفر مستقیم و ۵ هزار نفر غیرمستقیم است. با راه‌اندازی این دو بخش تولید سالانه پتروشیمی شیراز به ۳ میلیون و ۷۰هزار تن در سال خواهد رسید.

طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت در شرکت پتروشیمی شیراز از مهم‌ترین طرح‌های پتروشیمی کشور است که برای راه‌اندازی آن ۲۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.معاول اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح این طرح با تاکید براینکه به لطف خدا اقتصاد کشور در مسیر و ریل درست قرار گرفته و به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند، گفت: خوشبختانه موانع پیش روی پیشرفت و توسعه کشور یکی پس از دیگری در حال برداشته شدن است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: قطعا یکی از موانع پیش روی اقتصاد تحریم‌های علیه ایران بود که خوشبختانه بخش قابل توجهی از آن لغو شده و بخش دیگر نیز باید لغو شود و انتظار این است که غربی‌ها نسبت به اجرای کامل برجام متعهد باشند. وی با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی و حضور پررنگ بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور گفت: اقتصاد ایران با حضور بخش خصوصی می‌تواند سرعت خود را افزایش دهد و برای این منظور لازم است زمینه مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

وی افزود: امروز با سیاست‌گذاری‌های دولت تا حد زیادی فضای مناسبی برای توسعه کشور فراهم شده و زمان آن فرا رسیده است که بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی وارد میدان شوند و نقش خود را برای توسعه اقتصاد کشور ایفا کنند.معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به وجود زمینه‌های متعدد برای فعالیت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: هیچ زمینه‌ای مهم‌تر از بخش نفت، گاز و پتروشیمی در کشور وجود ندارد و بخش خصوصی باید اهتمام ویژه‌ای برای فعالیت در این بخش داشته باشد.

افتتاح 498 طرح سامانه آبیاری نوین

همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری ۴۹۸ طرح سامانه آبیاری نوین (تحت فشار) در ۴ هزار هکتار از اراضی استان به‌صورت همزمان افتتاح شد.اجرای ۴ هزار هکتار زمین مجهز به سامانه‌های آبیاری تحت فشار در قالب تعداد ۴۹۸ طرح منجر به صرفه‌جویی ۱۶ میلیون مترمکعب آب، ۲۵ درصد کاهش مصرف کود و ۳۰ درصد افزایش محصول خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در حاشیه این افتتاح گفت: کشور به لحاظ آبی در منطقه‌ای خشک واقع شده و نیازمند اجرای طرح‌های مهمی در زمینه صرفه‌جویی آب هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی هستیم که البته این یک برنامه جدی است که دولت آن را دنبال می‌کند.

جهانگیری افزود: دولت طرح‌های مختلفی در بخش کشاورزی در حال اجرا دارد که یکی از آنها توسعه آبیاری نوین است و این موضوع در اقتصاد مقاومتی نیز به‌دلیل آنکه منجر به کشاورزی پایدار و افزایش بهره‌برداری می‌شود، به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم مورد تاکید قرار گرفته و برای سال‌جاری ۲۵۰ هزار هکتار آبیاری نوین پیش‌بینی شده است.وی با اشاره به اینکه دولت طرح‌های دیگری نیز برای صرفه‌جویی آب در نظر دارد، گفت: یکی از این برنامه‌ها توسعه کشت گلخانه‌ای است و استان‌هایی همچون فارس باید حتما از این روش استفاده کنند زیرا میزان صرفه‌جویی در کشت گلخانه‌ای بسیار بالاتر است.معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط با بخش کشاورزی گفت: با راه‌اندازی این صنایع به ماندگاری مردم در روستاها کمک می‌شود.

افتتاح فاز اول روغن نباتی کیمیا دانه

در سفر یک‌روزه معاون اول رئیس‌جمهوری به استان فارس، فاز اول طرح روغن نباتی کیمیا دانه در شهرستان سروستان نیز به بهره‌برداری رسید.جهانگیری در مراسم افتتاح این طرح با اشاره به رشد مثبت بخش کشاورزی در سه سال گذشته گفت: خوشبختانه بخش کشاورزی تراز مثبتی در سال‌های اخیر داشته و باعث شده تا کمبودها در صنعت و سایر بخش‌ها جبران شود به‌طوری‌که اکنون در تامین کالاهای اساسی همچون گندم مشکل نداریم و نیاز به واردات این محصول استراتژیک نخواهیم داشت.وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کشور عدم توجه به روستاها و مهاجرت به شهرها است، گفت: آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرها معلول مسائلی همچون مهاجرت است که اگر در جای خود حل نشود برای مرتفع کردن آن نیازمند وقت و هزینه‌های بسیار هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید تاخیر در پرداخت پول کشاورزان سریعا مرتفع شود تا این قشر حاصل دسترنج خود را سریع‌تر دریافت کنند، اظهار کرد: یکی از عوامل محدودکننده در توسعه بخش کشاورزی کمبود منابع آب است، به‌طوری‌که خشکسالی‌های اخیر و دوره‌ای در استان‌هایی همچون استان فارس مانع از توسعه بخش کشاورزی شده، از این‌رو باید از منابع آب بهترین بهره‌برداری را
کرد.وی با اشاره به اینکه منابع اصلی آب کشور و دریاچه‌ها باید حفظ شود، گفت: دریاچه مهارلو یکی از این کانون‌ها است که متاسفانه به‌دلیل کمبود بارش خشک شده و باید برنامه‌ریزی کرد تا عوارض ناشی از این خشک شدن موجب نگرانی مردم نشود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید براینکه استفاده از روش‌های آبیاری نوین و آبخیزداری می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی در منابع آب کشور داشته باشد، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بخش تبدیل روش‌های سنتی آبیاری به شیوه‌های نوین و آبخیزداری صورت گرفته است.جهانگیری با یادآوری اینکه یکی از وابسته‌ترین بخش‌های صنایع غذایی بخش دانه‌های روغنی است گفت: در بخش دانه‌های روغنی وابستگی زیادی به خارج از کشور داریم که امیدوارم با راه‌اندازی کارخانه‌هایی از این دست، شاهد توفیق بیشتر در بخش تولید و اشتغال‌زایی باشیم.

وی یکی از سیاست‌های دولت در سال 95 را حمایت از ایجاد و کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اعلام کرد و گفت: این موضوع جزو سیاست‌های قطعی دولت است تا هم بتواند در زمینه تولید و هم در بخش اشتغال دستاوردهای خوبی داشته باشد.کارخانه روغن نباتی کیمیا دانه فارس در زمینی به مساحت 17 هکتار احداث شده و ظرفیت فاز نخست روغن‌کشی 200 تن ورودی دانه برنامه‌ریزی شده که قابلیت جذب 60 هزار تن دانه در سال را نیز دارد. پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از مصرف کارخانه در سه سال آینده از سطح زیرکشت کلزا جذب شود.