دنیای اقتصاد، اصفهان: در نشست سفیر سنگال با جوانان عضو اتاق بازرگانی اصفهان بر کشت فراسرزمینی به‌عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری تاکید شد. «باباکار با» در نشست با جوانان عضو اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مردم سنگال، جوان هستند و به همین منظور اتاق بازرگانی مخصوص جوانان در این کشور فعال است، اظهار کرد: سنگال نسبت به کشورهای دیگر قاره آفریقا مزیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی هدف از برپایی این نشست را افزایش روابط اقتصادی با ایران و اصفهان اعلام کرد و افزود: پیش از هرگونه تجارت، باید از ظرفیت‌های دو کشور مطلع شویم. سفیر سنگال با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های ایران آگاهی دارد، افزود: ایران از لحاظ تکنولوژی و علم فرصت‌هایی برای صادرات دارد. وی با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید دو سویه و به صورت واردات و صادرات باشد، تصریح کرد: ایران در زمینه فرش ماشینی و دستی دراندازه‌های مختلف، مبلمان و تولیدات خودرو ظرفیت‌های مناسبی دارد که مورد علاقه سنگال است. باباکاربا با بیان اینکه در نخستین گام تمایل بر سرمایه‌گذاری روی محصولات کشاورزی داریم، گفت: سنگال همانند ایران واردکننده برنج است از سوی دیگر با توجه به آب زیاد و زمین مناسب برای کشت، می‌تواند صادرکننده برنج باشد. وی خاطرنشان کرد: درصدد توسعه صنعت کشاورزی در سنگال هستیم تا با کاشت برنج به توان صادراتی آن دست یابیم. سفیر سنگال با اشاره به اینکه سنگال تولیدکننده بادام هندی و بادام زمینی است، ادامه داد: این کشور در زمینه تولید محصولات غذایی همچون ماهی ظرفیت دارد. از سوی دیگر سنگال نیازمند محصول خرمای ایران است. وی تصریح کرد: برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها نیازمند تامین زیرساخت‌های کشاورزی همچون تراکتور هستیم.

باباکاربا با بیان اینکه برای مدرنیزه کردن سیستم کشاورزی خود یک میلیون تراکتور وارد کرده‌ایم، افزود: علاوه‌بر این نیازمند کود شیمیایی و طبیعی در کشاورزی هستیم. به گفته وی، سنگال دارای منابع طبیعی همچون آهن، نقره و طلا است و سالانه یک میلیون تن فسفات در این کشور تولید می‌شود. سفیر سنگال با اشاره به اینکه اصفهان نیز ظرفیت‌های بسیاری برای تجارت و گسترش توریست دارد، گفت: سنگال علاقه‌مند به صنایع دستی اصفهان است و برای صادرات صنایع‌دستی خود نیز تمایل دارد. وی به تمایل ایرانی‌ها به مسافرت اشاره کرد و گفت: سنگال با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی، تاریخی، تفریحی و طبیعت‌گردی به دنبال تبادل توریست با ایران است. مسوول شاخه جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه اصفهان یکی از شهرهای صنعتی ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: این شهر به عنوان یکی از پایگاه‌های گردشگری کشور، جوانان فعالی در عرصه کارآفرینی دارد و درصدد توسعه روابط خود با کشورهای دارای مزیت است. امیر کشانی افزود: به‌طور قطع کشورهایی که از حیث منابع و مصارف دست نخورده‌اند شرایط مساعدتری برای برقراری روابط تجاری دو طرفه و برد- برد دارند و امیدواریم حضور سفیر سنگال روابط دو کشور و به‌خصوص اصفهان و سنگال را گسترده‌تر کند. وی با بیان اینکه سنگال برای کشت برون‌مرزی کشاورزان، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، افزود: علاوه‌بر این سنگال می‌تواند محصولات پتروشیمی ایران را خریداری و از توانمندی‌های ایران در صنعت برق و الکترونیک کشورمان استفاده کند. به گفته مسوول شاخه جوانان اتاق بازرگانی اصفهان، ایران به‌ویژه سرمایه‌گذاران اصفهانی می‌توانند از نیروی کار و زمین کشاورزی ارزان‌قیمت سنگال و مواد اولیه‌ای همچون بادام زمینی استفاده کنند. وی اظهار امیدواری کرد: جوانان و کارآفرینان ما از فرصت‌های موجود بهره ببرند، چرا که سنگال به‌عنوان کشوری دست‌نخورده بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.