دیپلمات‌ها از احتمال مذاکره ایران و شش کشور در ماه آینده میلادی در استانبول خبر دادند

دنیای اقتصاد - نشست اعضای گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در بروکسل برگزار شد. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از نتایج نشست منتشر نشد، اما دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره‌ای نشد از توافق درونی اعضای شش قدرت برای برگزاری دور جدید گفت‌وگو با ایران در ماه آینده میلادی (دسامبر) در استانبول خبر دادند. کاترین اشتون هم پیش از نشست ۱+۵ درباره ایران، هدف نشست را بررسی شرایط اعلام کرد . خبرگزاری نووستی گزارش داد که کاترین اشتون گفته است: هدف از نشست بررسی چگونگی اوضاع و این نکته است که کدام زمینه‌ها بیشترین نگرانی را به وجود می آورند و در هر حال این زمینه‌ها را باید به طور منظم مورد بررسی قرار داد.

گفت و گو‌های نمایندگان شش قدرت جهانی ظاهرا بر اساس پیشنهاد جدیدی است که قرار است در صورت از سرگیری مذاکرات اعضای ۱+۵ با ایران به کشورمان ارائه شود، به طوری که ایسنا به نقل از رویترز نوشته است: انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در حال بررسی استراتژی خود پس از سه دور مذاکرات بی‌نتیجه انجام شده در سال جاری هستند. برنامه آنها می‌تواند در گفت‌و‌گوهایی به ایران عرضه شود که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌دهد و دیپلمات‌ها می‌گویند ممکن است در ماه‌های آینده در استانبول برگزار شود.

بنابر این گزارش، دیپلمات‌ها می‌گویند که یک گزینه که در دست بررسی توسط شش کشور است این است که از ایران امتیازات بیشتری درخواست شود و در عوض رفع تحریم‌های اساسی‌تری پیشنهاد شود. یک مقام غربی عالیرتبه آشنا با این برنامه گفت: ایده نشست (روز چهارشنبه) هماهنگی درباره این بوده است که چه نوع پیشنهادی به ایران ارائه شود. مقصود از پیشنهاد جدید احتمالا پیشنهادهای «بیشتر- بیشتر» است که چندی است در محافل رسانه‌ای مطرح است. هم غرب و هم ایالات‌متحده این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند و بنیان آن هم طرح درخواست‌های بزرگ‌تر از ایران در قبال لغو سریع‌تر تحریم‌ها است. رویترز همچنین گزارش داده است که یک مقام غربی در وین، مقر آژانس گفته است که ما قصد داریم تلاش کنیم و به ایران مشوق‌هایی را بدهیم تا به وظایفش عمل کند، اما ایران نیز باید گام‌هایی را بردارد. ما باید ببینیم که چه کاری از دستمان بر می‌آید تا ایران را با جدیت به میز مذاکرات بازگردانیم.

آمانو: تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ایران را کند نکرد

در کنار تلاش‌های دیپلماتیکی که از سوی شش کشور سامان داده شده است، یوکیا آمانو که به تازگی گزارشی را هم درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، در سفرش به پاریس و دیدارش با اولاند رییس‌جمهور فرانسه با تایید دیدگاه‌ بسیاری از تحلیلگران مبنی بر اینکه افزایش فشار اقتصادی غرب بر ایران نتوانسته است مسیر هسته‌ای آن را تغییر دهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تاثیری در متوقف کردن ایران داشته‌اند یا خیر، گفت: ما در حال راستی آزمایی فعالیت‌ها در سایت‌های هسته‌ای ایران هستیم و هیچ گونه تاثیری را نمی‌بینیم. برای مثال آنها در حال تولید اورانیوم با غنای ۵ درصد و ۲۰ درصد با سرعت ثابت هستند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمانو افزود: تغییری صورت نگرفته است. ما مشاهده کرده‌ایم که پیشرفت غنی‌سازی ثابت بوده است و افزایش تدریجی و ثابتی در مقدار (اورانیوم) وجود داشته است.