تقلبی‌ها گران‌تر تمام می‌شوند

بازار دیجیتال- موضوع عرضه کارتریج‌های تقلبی به بازار بحث داغی طی یکی دو سال اخیر است که با وجود اعتراض برخی از شرکت‌های عرضه کننده چاپگر و کارتریج این معضل همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام فعالان بازار، تاکنون ارگان‌های مربوطه تلاش زیادی برای رفع این معضل کرده‌اند که متاسفانه این تلاش‌ها تا کنون بی نتیجه مانده است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، به غیر از کارتریج‌های تقلبی که به نام اورجینال در بازار به فروش می‌رسند در بازار شاهد عرضه کارتریج‌های Refill نیز هستیم که در ایران شارژ می‌شوند.

به گفته سامانی، یکی از فعالان بازار کارتریج در خیابان ایرانشهر، کارتریج‌های ریفیل (Refill) همان کارتریج‌هایی‌اند که دوباره توسط مراکز غیرمجاز پرشده و به بازار عرضه می‌شوند. این کارتریج‌ها در مقایسه با کارتریج‌های اورجینال و اصلی که توسط خود کمپانی سازنده تولید می‌شود، علاوه بر اینکه به چاپگر صدمه می‌زنند بلکه کیفیت چاپ را نیز کاهش می‌دهند.

وی می‌گوید، استفاده از کارتریج‌ها شارژی بیشتر از کارتریج‌های غیراصل یا تقلبی که در چین تولید می‌شوند به دستگاه صدمه می‌زند. بر اساس اعلام شرکت ایران اچ پی، یکی از عرضه‌کنندگان محصولات برند اچ پی در بازار داخلی، طبق آمار ارائه شده در وب سایت شرکت اچ پی، استفاده از کارتریج‌های ریفیل، ۲۷ درصد کیفیت چاپ مورد نظر را کاهش می‌دهد که این کاهش کیفیت بسیار ملموس است. علاوه بر این با استفاده از این کارتریج‌ها ۱۶ درصد نیز احتمال خراب شدن دستگاه افزایش می‌یابد. در اکثر مواقع کارتریج‌های شارژ‍ شده به اندازه نمونه اصلی ظرفیت چاپ ندارند.

به گفته عباسی، یکی دیگر از فعالان بازار، کارتریج‌های ریفیل یا پر شده با بیش از ۳ برابر قیمت تمام شده در بازار فروخته می‌شوند! در حالی‌که کارتریج‌های اورجینال با ۶ الی ۱۲ درصد سود فروخته می‌شوند. یا به عبارت دیگر قیمت تمام شده کالا برای فروشنده این نوع کارتریج‌ها، یک هفتم قیمت تمام شده کارتریج‌های اصل و اورجینال است و این در حالی است که هنگام فروش، کارتریج‌های شارژی با یک دوم قیمت کارتریج اصلی فروخته می‌شوند.