عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تولید محصولات لبنی، خواستار صدور مجوز افزایش قیمت فروش تولیدات این صنعت شد. محمد فربد در گفت‌وگو با «فارس» با طرح این سوال که چرا سازمان حمایت که وظیفه حمایت از تولید را هم بر عهده دارد، از وظایف خود غفلت می‌ورزد؟ گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت تمام شده صنعت لبنیات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته که رشد غیرمعقولی نیست و متاثر از افزایش کرایه‌های حمل و نقل علوفه، شیر و سایر اقلام و همچنین تغییر قیمت سایر ملزومات مانند بسته‌بندی، هزینه‌های ناشی از تغییر قیمت انرژی و توزیع کالای تولیدی است که بخشی از آن باید توسط کارخانه‌ها جهت جبران هزینه‌های دامداران پرداخت شود.

به گفته فربد صنعت لبنیات در تاریخ ۱۰ آبان ۸۹ پذیرفت که مدت سه ماه از افزایش قیمت اقلام اساسی لبنی خودداری کند که این تعهد اخلاقی در پایان دهه اول بهمن خاتمه یافته تلقی می‌شود.

فربد تصریح کرد: به نظر می‌رسد این صنعت برای اصلاح قیمت‌ها باید از هفت خان بگذرد که این رویه منطقی نیست و شرکت‌ها بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری باید مجاز به اصلاح نرخ‌ها باشند.

به گفته وی تحمل وضع موجود برای صنعت لبنیات غیرممکن است و در واقع صنعت لبنیات از ابتدا هم چربی برای سوزاندن نداشته است.

این اشاره او به سخنان ماه گذشته وزیر بازرگانی است که گفته بود چربی‌های اضافی اقتصاد کشور در فرآیند هدفمندسازی یارانه‌ها سوزانده می‌شود.

فربد با اشاره به بحث های مطرح شده از سوی رییس اتاق ایران با این مضمون که «واقعی کردن قیمت‌‌ها با تحمیل قیمت‌ها سازگاری ندارد»، گفت: برای تحلیل این واقعیت باید از اطلاعات مرکز آمار ایران کمک گرفت که در آخرین سرشماری، جمعیت شهری ۵/۶۸درصد و جمعیت روستایی ۵/۳۱ درصد و هزینه‌های متوسط زندگی را برای این دو قشر در سال ۸۸ ماهانه به ترتیب ۸۲۶ هزار و ۵۹۴ تومان و ۴۹۳ هزار و ۸۶۶ تومان برآورد شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: بر این اساس، یارانه پرداختی به خانوار که ماهانه ۱۶۲ هزار تومان است حدود ۲۲ درصد هزینه متوسط خانوار کشوری خواهد بود و به تعبیر دیگر، دولت پذیرفته که جهت جبران افزایش قیمت‌ها که حداقل متوسط آن ۲۲ درصد است، معادل ۲۲ درصد هزینه خانوار را به صورت یارانه نقدی بپردازد.