با موافقت هیات‌وزیران در مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۰ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور، اعتبار راه‌‌آهن ملایر- کرمانشاه به ۲۵۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، معاون اول رییس‌جمهور در نامه‌ای به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور این افزایش اعتبار را اعلام کرده است.

این خط ریلی امکان ارتباط ریلی استان‌های غرب کشور با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری را فراهم می‌کند که این امر موجب رشد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش عظیمی از مناطق غربی کشور را به‌دنبال خواهد داشت و باعث ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران می‌شود .مسیر طرح از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب، قصرشیرین به خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.

امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق، اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه و امکان برقراری ارتباط ریلی ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و دریای مدیترانه از طریق خاک کشورمان از مزایای این طرح است.

مشخصات فنی طرح شامل ۱۳ ایستگاه، ۶ دستگاه تونل به طول ۲۷۰۰ متر با طراحی حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری است.