تلاش برای حذف سکه‌های کم عیار از بازار

گروه بازار پول- با بالاگرفتن تب خرید وفروش سکه و طلا در بازار و افزایش حباب گونه قیمت آن بار دیگر موضوع استاندارد بودن سکه‌های ۱۸ عیاری پارسیان و مانند آن در بازار بر سر زبان‌ها افتاده است. در حالی که رییس اتحادیه طلا و جواهر به نقل از ابلاغیه بانک مرکزی ضرب سکه‌های ۱۸ عیاری بانک پارسیان را که در اصفهان ضرب می‌شوند، غیرقانونی اعلام کرده است، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به جمع‌آوری سکه‌های عیار پست از بازار بر استاندارد بودن این سکه‌های غیربانکی صحه گذارده است. این در حالی است که برابر با قانون هر گونه ضرب سکه طلا در کشور در انحصار بانک مرکزی بوده و موسسات و بنگاه‌ها در صورت نیاز برای ضرب سکه‌های یادبود نیز باید ضرب آن را به بانک مرکزی سفارش دهند. از آنجایی که ضرب سکه‌های ۱۸ عیاری معروف به پارسیان و مانند آن در خارج از بانک مرکزی و بدون مجوز ضرب شده‌اند، از ذوب مجدد طلاهای مستعمل و بعضا عیار پست تولید می‌شوند. در حالی که سکه‌های بانکی بهار آزادی از ذوب شمش‌های طلا با عیار ۲۴ تولید شده که ضمن افزودن کمتر از نیم گرم نقره و نیم گرم مس به آن عیار آن را تا حد ۶/۲۱ تثبیت می‌کنند. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: فقط ضرب سکه‌های پارسیان ممنوع شده و خرید و فروش این سکه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین مردم نگران نباشند.

محمد کشتی‌آرای درباره انتشار خبری به نقل از وی مبنی برممنوع شدن خرید و فروش سکه‌های پارسیان اظهار کرد: طبق اعلام بانک مرکزی ضرب سکه‌های پارسیان ممنوع شده است. وی ادامه داد: خرید و فروش سکه‌های پارسیان تا اتمام فرآیند خروج این سکه‌ها در بازار ادامه خواهد داشت و مردم نگران سکه‌های پارسیان خود نباشند. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید براینکه هنوز بخشنامه ممنوع شدن تولید سکه‌های پارسیان به واحدهای مربوطه ابلاغ نشده است، گفت: صبح دیروز اطلاعیه مربوط به توقف ضرب این سکه‌ها به اتحادیه رسید. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در ماه‌های گذشته و همزمان با ورود سکه‌های گرمی به بازار گفته بود که ورود این سکه‌ها به منظور خروج تدریجی سکه‌های پارسیان و ... است.

وی بارها تاکید کرده بود که سکه‌های هخامنشی و پارسیان از نظر بانک مرکزی فاقد وجاهت قانونی بوده و تنها به عنوان یک پلاک کاربرد دارد. به نظر می‌رسد بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای خروج تدریجی سکه‌های پارسیان از بازار به اتحادیه کشوری طلا و جواهر و سازمان استاندارد ابلاغ شده است.

سکه‌های هخامنشی و پارسیان فاقد وجاهت قانونی است

بنابراین گزارش، بانک مرکزی در پی اطلاعیه‌ای به سازمان استاندارد اعلام کرد که سکه‌های هخامنشی و پارسیان موجود در بازار غیراستاندارد و فاقد وجاهت قانونی است.

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: بانک مرکزی دستورالعملی را به سازمان استاندارد ارائه کرده است؛ مبنی بر اینکه سکه‌های هخامنشی و پارسیان موجود در بازار فاقد وجاهت قانونی و غیراستاندارد است. وی به مردم توصیه کرد که از واحدهای مجاز و دارای جواز از سازمان‌های مربوطه سکه خرید و فروش و داد و ستد کنند. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه سازمان استاندارد هم غیراستاندارد بودن این گونه سکه‌ها را اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: هیچ گونه سکه‌های بهار آزادی تقلبی وارد بازار نشده است.

سکه‌ها استاندارد هستند

در همین حال، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به جمع‌آوری سکه‌های تقلبی پارسیان و هخامنشی از بازار گفت: در حال حاضر سکه‌های طلای پارسیان و هخامنشی موجود در بازار از نظر عیار استاندارد هستند. نظام‌الدین برزگری به فارس گفت: حدود ۳ ماه پیش در مکاتبه‌ای با بانک مرکزی بر ضرب مسکوکات توسط بانک مرکزی تاکید شد و مسوولان این بانک اعلام کردند که طبق نظر شورای پول و اعتبار ضرب مسکوکات به عهده این بانک است.

وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها گزارش‌هایی مبنی بر ضرب و عرضه برخی سکه‌های هخامنشی و پارسیان با عیار پایین و به صورت غیراستاندارد ارائه شد، ادامه داد: بر این اساس، موسسه استاندارد نسبت به جمع‌آوری سکه‌های تقلبی از بازار این استان‌ها اقدام کرد.

وی افزود: سکه‌های تقلبی در برخی از استان‌ها از جمله گیلان و مازندران مشاهده شد که عیار آنها بسیار پایین‌تر از ۱۸ بود و در نتیجه از داد و ستد آنها در بازار جلوگیری شد.

برزگری تصریح کرد: با توجه به برنامه بانک مرکزی و براساس نظر شورای پول و اعتبار، ضرب مسکوکات گرد و مدور به شکل سکه تنها توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر است و تاکنون مجوزی برای هیچ فرد یا دستگاه دیگری صادر نشده است. وی با بیان اینکه موسسه استاندارد عیارسنجی مسکوکات طلا را بر عهده دارد، گفت: در اکثر استان‌ها عیار سکه‌ها استاندارد بوده و مشکل خاصی نداشته‌ایم.

رییس موسسه استاندارد به مردم این اطمینان را داد که سکه‌های پارسیان و هخامنشی موجود در بازار دارای عیار استاندارد هستند و از نظر میزان عیار، توسط موسسه استاندارد کنترل شده‌اند.

وی درعین حال گفت: از این نظر که این سکه‌ها خارج از حوزه مجوز بانک مرکزی قابلیت ضرب دارند یا خیر به نظر بانک مرکزی بستگی دارد. بر اساس این گزارش، رییس اتحادیه طلا و جواهر از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت تولید سکه‌های پارسیان خبر داده است.

تثبیت قیمت سکه با وجود افت قیمت‌های جهانی

اما قیمت سکه روز گذشته با وجود افت اندک طلا در بازار‌های جهانی نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت. هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته بدون تغییر نسبت به نرخ روز قبل از آن، به نرخ ۴۱۴ هزار تومان به فروش رسید.

سکه طرح قدیم ۴۵۵ هزار تومان ، نیم سکه ۲۰۷ هزا رتومان و ربع سکه ۱۲۴ هزار تومان به خریداران فروخته شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بوده است. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته تا ساعت تنظیم این خبر به نرخ ۱۳۶۰ دلار رسید که نسبت به نرخ بسته شده ۲/۱۴۶۳ دلاری روز ۱۱ آوریل ، تقریبا ۳ دلار افت داشته است.

قیمت سکه در روزهای آتی واقعی می‌شود

در عین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است که قیمت‌های این بازار طی روزهای آتی با ادامه حراج سکه کاهش پیدا می‌کند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس ضمن اینکه قیمت فروش سکه‌ طلا در بازارهای داخلی را در روز جاری نسبت به روز گذشته رو به کاهش عنوان کرد، گفت: واقعی شدن قیمت سکه در بازارهای تهران نیازمند زمان است که با ادامه حراج سکه در روزهای آتی این امر محقق می‌شود.

وی افزایش قیمت‌های جهانی را موجب افزایش انگیزه خرید سکه و طلا در مردم دانست و افزود: این افزایش قیمت‌ها میل به سرمایه‌گذاری را در مردم افزایش داده است؛ البته ازآنجایی که سرمایه‌گذاری در بازار طلا طی یک سال گذشته سود کلانی را برای مردم به همراه داشته تقاضای خرید در سال جاری نیز افزایش پیدا کرده است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره تأثیر حراج سکه در بانک کارگشایی، گفت:‌ حراج سکه براساس میزان تقاضا صورت می‌گیرد و قیمت‌ها نیز برهمین مبنا تعیین می‌شود.

به اعتقاد کشتی‌آرای، قیمت سکه در بازار تهران با گذشت چند روز از حراج سکه به تدریج رو به کاهش و واقعی شدن است. هر میزان تزریق طلا و سکه صورت گیرد قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود.

این قیمت‌ها درحالی همراه با حباب گزارش می‌شود که از ابتدای هفته جاری بانک کارگشایی به دستور بانک مرکزی اقدام به حراج سکه و شمش طلا کرده است.

به نظر می‌رسید با ورود بانک مرکزی به بازار، قیمت‌ها به نرخ‌های جهانی نزدیک‌تر شود، اما گفته‌های فعالان بازار طلا و جواهر بیانگر زمان‌بر بودن واقعی شدن قیمت‌ها است. از همین رو باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی قیمت‌های داخلی چه نرخ‌هایی را تجربه خواهند کرد.