همکاران سیستم- شرکت اپل تا سال ۲۰۱۵ فرمانروایی خود را در بازار رایانه‌های لوحی حفظ خواهد کرد. شرکت اپل که از یک سال پیش با آی‌پد بازار رایانه‌های لوحی را در اختیار دارد با کمک برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جانبی خود امسال ۷/۶۸ درصد از بازار جهانی را در اختیار خواهد داشت. این در حالی‌است که این رقم در سال گذشته ۹/۸۳ درصد بوده، سال آینده ۵/۶۳ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۱/۴۷ درصد خواهد رسید. همچنین سیستم‌عامل آندروید گوگل که برای آی‌پد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سهم خود را از بازار از ۲/۱۴ درصد به ۹/۱۹ درصد در سال جاری خواهد رساند. این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۴/۲۴ و سال ۲۰۱۵ به ۶/۳۸ درصد خواهد رسید.

در این تحقیق به شرکت مایکروسافت اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که این شرکت در حال کار جدی بر روی رایانه‌های لوحی است.

در مقابل نوکیا و اینتل که ۱/۱ درصد از بازار جهانی ۲۰۱۱ را در اختیار دارند، در سال ۲۰۱۲ معادل ۲/۱ و سال ۲۰۱۵ یک درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. سهم وب OS پالم از ۴ درصد امسال به ۹/۳ در سال بعد و ۳ درصد در سال ۲۰۱۵ می‌رسد.

کارولینا میلانسی محقق گارتنر معتقد است که با بررسی واکنش کاربران و شرکت‌‌ها فهمیده‌ایم که تولیدکنندگان در تلاش هستند تا ابتدا با شکل ظاهری و سپس با محیط پلتفرم آی‌پد رقابت کنند.

او افزود: بسیاری از تولیدکنندگان در حال تکرار اشتباهی هستند که در مواجهه با اولین آی‌فون داشتند. آن زمان برای رقابت با این محصول جدید به شکل ظاهری توجه بیشتری نشان دادند و نرم‌افزارها، خدمات آی‌فون و تجربه کاربران آن را نادیده گرفتند. رایانه‌های لوحی بسیار بیشتر از تلفن‌های همراه هوشمند به برنامه وابسته هستند و تولیدکنندگان باید این مساله را در اولویت قرار دهند. در واقع بهترین رایانه لوحی از نظر تکنیکال شانس رقابت با آی‌پد را خواهد داشت. گارتنر همچنین اعتقاد دارد که گوگل در ارتباط با رایانه‌های لوحی تحت آندروید ۲/۲ (شانه عسل)، تلاش می‌کند ریسک عدم تطابق دستگاه‌ها با این سیستم عامل را کاهش دهد، هرچند همچنان با خطر افت بیش از حد قیمت و محدود شدن سهمش از بازار روبه‌رو است.