254 مصوبه برای آبادانی استان کرمانشاه

دنیای‌اقتصاد- کرمانشاه: معاون اول رییس‌جمهور پس از اتمام جلسه هیات‌دولت در دور سوم سفر به استان کرمانشاه، از ۲۵۴ مصوبه برای توسعه و آبادانی این استان خبر داد. محمدرضا رحیمی اعتبارات تخصیص یافته در این دور از سفر هیات دولت به استان کرمانشاه را با مجموع دو سفر قبلی برابر دانست و تاکید کرد که از این پس شخصا سفرهای متعددی برای پیگیری و به نتیجه رسیدن این مصوبات به استان کرمانشاه خواهد داشت.

رحیمی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه سفر دور سوم دولت به استان کرمانشاه در اولین ماه سال انجام شده و نیز با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی از نظر بودجه و امکانات در وضعیت مطلوبی قرار دارند، دستاوردهای ملموس و سریعی برای استان داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در جلسه پنج شنبه هفته گذشته هیات دولت روی آن دسته از مصوبات دورهای قبلی سفر که به دلایلی متوقف مانده‌اند، مرور کرد و آنها را برای مراحل اجرا تقویت کرد.

معاون اول رییس‌جمهور برخی از مصوبات مهم در جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته هیات دولت را بدین شرح اعلام کرد:

حوزه فرهنگی

رحیمی گفت: در کارگروه فرهنگ و هنر که پنج‌شنبه هفته گذشته به ریاست آقای احمدی‌نژاد برگزار شد، در مجموع دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای پنج سال به استان کرمانشاه اختصاص داده شد به طوری که بودجه فرهنگی استان که هر ساله ۳۲۰ میلیارد ریال بود، از این پس ۱۰۰ میلیارد ریال افزوده می‌شود که به طرز سنواتی به بودجه استان تزریق خواهد شد.

۲۲۰ میلیارد ریال برای تقویت پوشش شبکه‌های صدا و سیما در نقاط مختلف استان و نیز اجرای شبکه فیبر نوری اختصاص داده شده که بر این اساس در آینده سرعت آن به ۱۰۰ برابر افزایش خواهد یافت.

تامین بخشی از سود تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های گردشگری استان.

تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری کرمانشاه تا پایان سال ۹۰.

ساخت سالن شش هزار نفری دهکده المپیک تا پایان سال ۹۲.

بخش صنعت و کشاورزی

افزایش سطح اراضی آبی استان کرمانشاه از ۲۰۰ هزار هکتار کنونی به ۵۰۰ هزار هکتار با تامین آب و اعطای ۵۰ درصد هزینه‌های آبیاری در برنامه پنجم توسعه.

اعطای ۵۰ درصد از هزینه‌های اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از سوی دولت به شرطی که کشاورزان خود اقدام به این کار کرده و به نسبت میزان جذبی که خواهند داشت.

اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان تا پایان سال ۹۲.

اجرای طرح مطالعاتی به منظور تعیین استان کرمانشاه به قطب کشاورزی منطقه غرب ایران.

مطالعه و گازرسانی به شهرهای فاقد شبکه گاز شهری استان تا پایان سال ۹۰ و نیز ارتقای گازرسانی به روستاهای استان تا پایان سال ۹۲ به حد میانگین کشوری.

سرمایه‌گذاری و اشتغال

اختصاص چهار هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی و نیز ارائه تسهیلات به صادرکنندگان استان.

اختصاص دو هزار میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل طرح‌های تولیدی به منظور ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی در استان.

تصویب سهمیه ۱۲۰ هزار فرصت شغلی برای استان کرمانشاه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که در کنار آن ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنعت برای تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های این بخش اعطا می‌شود تا از این راهکار ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. (بر اساس گفته معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنایع و معادن این تعهد را پذیرفته است).

اختصاص چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد تعاونی‌ها در استان.

تصویب تشکیل کار گروه ویژه ساماندهی بازارچه‌های مرزی و تجارت پیله وری متشکل از شش وزیر کابینه دولت دهم که مقرر است ظرف سه هفته در جلساتی مشترک در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای تامین یارانه سوخت در استان کرمانشاه.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت کارخانه خودروسازی برای تولید خودروی ون.

تامین اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های خدماتی محرومین تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی استان.

تامین منابع مالی ارزی از محل صندوق توسعه ملی برای تسریع در ساخت پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای آناهیتای کرمانشاه.

تامین ۸۰ میلیون یورو برای تسریع در ساخت کارخانه ذوب آهن کرمانشاه

اختصاص چهار هزار میلیارد ریال برای آسفالت راه‌های روستایی بیش از ۵۰ خانوار استان تا پایان سال ۹۰.

اختصاص یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بخش راه آهن غرب ملایر - کرمانشاه و تامین منابع مالی مربوط به بخش دیگر آن از محل فاینانس.

اختصاص ۳۷۰ میلیارد ریال برای توسعه فرودگاه کرمانشاه و نیز صدور مجوز برقراری پروازها از این فرودگاه به شهرهای کشور عراق.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های هادی در روستاهای استان کرمانشاه.

اختصاص ۴۷۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مخابراتی، پست و دولت الکترونیک در استان.

بخش آموزش

اختصاص ۲۸۵ میلیارد ریال برای توسعه مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی استان و نیز ساخت ۸۱ باب سالن و ۱۵۰ باب کتابخانه در استان کرمانشاه.

تصویب اعزام زوار عتبات عالیات توسط شرکت‌های زیارتی.

همچنین مصوب شد تا اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه حجم بالایی از صادرات غیرنفتی را برعهده گیرند به طوری‌که مبادلات بازرگانی بین کرمانشاه و استان‌های همجوار عراق تا سقف ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.