جزئیات توزیع اسکناس مورد نیاز مردم در آستانه نوروز

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جزئیات تمهیدات نوروزی این بانک برای تامین اسکناس مورد نیاز مردم در تهران و شهرستان‌ها را اعلام کرد. صنیعی، مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص برنامه‌‌های توزیع اسکناس در پایان امسال گفت: همه ساله و به خصوص ماه‌های پایانی سال اقدام به توزیع اسکناس و تحویل آن به بانک‌های تهران و شهرستان می‌نماید. در تهران از طریق بانک مرکزی و در شهرستان‌ها از طریق ناظران ‌پولی مستقر در استان‌ها این کار صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر روال قدیم برای رفاه حال همشهریان از طریق ۵۲ شعبه منتخب بانک‌های ملی ایران، سپه و کارآفرین در نقاط مختلف تهران اقدام به توزیع اسکناس نو شده است. توزیع اسکناس از تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۸۹ آغاز شده و تا تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۹ ادامه خواهد داشت. در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۳ برابر سال قبل اسکناس نو توزیع شده است.

وی افزود: در سال گذشته وسال ۸۹ مجموعا حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون قطعه انواع اسکناس فرسوده از جریان خارج شده و معادل ریالی آن اسکناس نو توزیع شده است. انشاءا.. در سال آتی فرسوده‌گیری سرعت بیشتری خواهد یافت.

صنیعی در خصوص ضرب سکه‌های رایج نیز گفت: علاوه بر ضرب سکه‌های ۲۵۰ ، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ ریالی،‌ به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی ، دو سکه ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ ریالی و به مناسبت روز جهانی آمار و اعیاد سعید غدیر و قربان سکه ۱۰۰۰ ریالی و همچنین به مناسبت هفته وحدت سکه یادبود ۵۰۰۰ ریالی ضرب و منتشر شد.

وی هدف از ضرب سکه‌های مذکور را افزایش مقداری سکه‌های رایج و تسهیل در معاملات خرد روزانه دانست و گفت: باتوجه به تفاوت قابل ملاحظه فلز مصرفی و ارزش ریالی سکه‌های ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ ریالی می‌توان این اطمینان را داشت که سکه‌های مذکور تا مدت‌های زیادی در معاملات روزمره مورد استفاده قرار گیرند وبرای سرعت بخشیدن به ضرب سکه‌ها و نیز بومی‌سازی ساخت مطلس قرارداد پنج ساله‌ای با شرکت مس شهید باهنر منعقد شده است که انعقاد این قرارداد سالانه حداقل ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک ادامه داد: بانک مرکزی سال‌های زیادی است که از طریق بانک کارگشایی و بانک‌های عامل اقدام به توزیع سکه‌های بهارآزادی (یک، نیم و ربع) و سکه‌های یادبود طلا و نقره می‌نماید. در سال جاری علاوه بر سکه‌های یک، نیم و ربع، ‌سکه گرمی با بسته‌بندی امنیتی ضرب، توزیع و با استقبال عمومی بسیار خوبی روبه‌رو شد و طی کمتر از مدت چهل روز حدودا یک میلیون قطعه از این سکه‌ها در بانک‌های عامل فروش رفت.

وی گفت: خوشبختانه انواع اسکناس و ایران‌چک مورد نیاز کشور از طریق سازمان تولید اسکناس و مسکوک طی سال گذشته و جاری طبق برنامه، تولید شده است. تولید اسکناس یکصد هزار ریالی ظرف مدت کوتاه از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده به گونه‌ای که زودتر از موعد پیش‌بینی در برخی از خودپرداز بانک‌ها از آن‌ استفاده می‌شود. در مورد تولید انواع ایران‌چک نیز همانند اسکناس نگرانی از این بابت نداریم.

صنیعی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ طی دو مرحله واریز و دریافت یارانه‌های نقدی خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت و با توجه به برنامه‌ریزی قبلی در خصوص تامین وجه نقد شبکه بانکی در تهران و شهرستان‌ها مشکلی نداشتیم. ناظران پولی در تامین به موقع وجوه مورد نیاز استان‌ها نقش بسیار موثری داشتند. شاید به جرات بتوان ادعا کرد دو مرحله پرداخت سنگین و مصادف شدن مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها با پرداخت‌های پایان سال که با تلاش بانک مرکزی و همکاری و سعی بسیار زیاد بانک‌های کشور با سر بلندی محقق شد، کاری بس عظیم و نیازمند همت و تلاش جدی بود.

به گفته او ایران‌چک‌های یک میلیون ریالی کماکان دارای اعتبار است و مردم می‌توانند همچنان با اطمینان خاطر از این ایران‌چک‌های یک میلیون ریالی استفاده کنند. بخشنامه‌های صادره در خصوص این ایران‌چک‌ها به هیچ وجه به معنای جمع‌آوری آنها نبوده و فقط قرار است در هنگام فروش اعلامیه فروش تکمیل شده و همچنین در هنگام تحویل آنها به بانک پس از احراز هویت، اعلامیه بازخریدی تکمیل شود. بنابراین ایران‌چک‌های یک میلیون ریالی همچنان در مبادلات روزمره قابل استفاده است.