همزمان با راه اندازی سازمان صنایع ‌ومعادن استان البرز،‌ وزارت صنایع ‌ومعادن نخستین تور خبری، صنعتی را با حضورخبرنگاران ، به منظور بازدید و اطلاع‌رسانی از چگونگی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از ۴ واحد صنعتی این استان برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع ‌ومعادن،‌ این سفر یکروزه، از یکی از واحدهای صنعتی تولیدکننده مصنوعات پلاستکی و مخازن زباله آغاز شد.

دراین بازدید ، «حسن میر حیدری» نائب رئیس هیات مدیره این شرکت افزود: در حال حاضر صادرات مواد خام پتروشیمی جای خود را به صادرات کالا داده است که این امر افزایش ارزش افزوده را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: اجرای این قانون بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی تاثیرخواهد گذاشت و واحدهای تولیدی باید با کاهش هزینه ها قدرت رقابت خود را در بازارهای جهانی حفظ کنند.

میرحیدری با اشاره به ضرورت بازسازی ونوسازی صنایع در جریان اجرای این طرح تصریح کرد: وزارت صنایع ومعادن همکاری مناسبی را با واحدهای صنعتی انجام می‌دهد چرا که تحقق این مهم در کاهش هزینه های سوخت و انرژی واحدها بسیار موثر است.

براساس این گزارش، بازدید از یک واحد صنعتی تولید کننده نان صنعتی نیز انجام شد که در این واحد،‌ طی چند ماه آینده نان لواش به روش صنعتی با ظرفیت ۳۰ تن در روز تولید خواهد شد.

« نعمت الله بابایی» مدیرعامل این شرکت در مراسم بازدید خبرنگاران از این کارخانه افزود: با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، محصولات این شرکت کاهش ۲۳ درصدی قیمت را تجربه کرده اند همچنین اجرای این قانون مشکل قاچاق آرد به خارج از کشور را حل کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیش از هدفمندسازی یارانه‌ها، آرد به کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان قاچاق می‌شد، اما اجرای این قانون این مشکل را حل کرد.

وی با بیان این که هدفمندسازی یارانه‌ها،کیفیت نان‌های تولیدی را نیز افزایش خواهد داد، اظهار کرد: پیش از اجرای این قانون، قیمت آرد برای واحدهای نان صنعتی حدود ۴۸۰ تومان بود که در حال حاضر به حدود ۳۴۰ تومان کاهش یافته است. به همین دلیل قیمت انواع نان‌های صنعتی تولیدی بین ۵ تا ۲۳ درصد کاهش یافته است.

« بابائی» با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف نان هر ایرانی روزانه حدود ۴۶۰ گرم است ابراز امیدواری کرد: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، کیفیت نان‌های تولیدی افزایش و دور ریز نان نیز به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

این تولید کننده نان صنعتی همچنین افزود: با افزایش حجم تولید نان در واحدهای صنعتی، کیفیت نان‌های تولیدی افزایش و به همان نسبت قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

وی از تولید نان نیم پز با ماندگاری بالا تا هفته‌هایآینده خبر داد و گفت: ۷۰ درصد پخت نان نیم پز در کارخانه صورت می گیرد و ۳۰ درصد مابقی نیز در منازل می پزد تا نان داغ و تازه در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

بنابراین گزارش، سومین بازدید از یک واحد صنعتی تولیدکننده ماشین‌های اداری و خودپردازهای بانکی انجام شد.

«ساسان معدل» مدیر عامل این کارخانه افزود: در پنج سال آینده به طور متوسط سالانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودپرداز جدید باید به شبکه بانکی اضافه شود.

وی با بیان این که در گذشته دستگاه‌های خودپرداز بانکی تولید داخل کیفیت چندان مناسبی نداشت، خاطرنشان کرد: اما امروزه کیفیت دستگاه های تولید داخل قابل توجه بوده و واردات تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود. این تولیدکننده همچنین افزود: در گذشته بانک ها باید ۵۰ درصد نیاز خود به دستگاه‌های خودپرداز را از تولید داخل تامین می‌کردند، اما از سال جاری طبق دستورالعمل جدید، بانک‌ها باید ۱۰۰ درصد از نیاز خود به دستگاه‌های خودپرداز را از واحدهای داخلی تامین کنند.

وی اظهار کرد: بخش‌هایی همچون بدنه فلزی و شاسی دستگاه‌های خودپرداز بانکی داخلی بوده و برخی از بخش‌ها نیز در انحصار دو سه تولیدکننده بوده و وارد می‌شود.

مدیرعامل این واحد صنعتی در زمینه عملکرد برخی از بانک‌ها در تامین دستگاه‌های خودپرداز مورد نیاز خود از خارج از کشور گفت: در حال حاضر این مشکل برطرف شده و وزارت صنایع و معادن عملکرد مناسبی بر سوق دادن بانک‌ها به سمت خرید داخل دستگاه‌های خود پرداز داشته است. همچنین آخرین بازدید اصحاب رسانه از یک واحد صنعتی تولیدکننده ماکارونی با آرد سمولینا به عمل آمد.

« مرتضی سلطانی » مدیرعامل این شرکت، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: یکی از ویژگیهای مهم این طرح، ایجاد فضای کسب وکار سالم و افزایش بهره‌وری است .

وی همچنین افزود: اصلاح ساختار واحدهای فرسوده و راه اندازی واحدهای تحقیق وتوسعه R&D در واحدهای صنعتی باید مد نظر بیشتری قرار گیرد.

« سلطانی» در ادامه واقعی شدن قیمت آرد را در تعیین قیمت تمام شده ماکارونی تاثیرگذار ذکر کرد و افزود: شرایط گذشته مناسب بازار رقابتی نبود اما با واقعی شدن قیمتها می‌‌توان به قیمت تمام شده محصولات غذایی فکر کرد.

وی خواستار کاهش بهره‌بانکی در کنار اجرای این طرح شد و اظهار کرد: کاهش و حتی صفر شدن بهره‌بانکی در کنار اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند به توسعه بیشتر اقتصادی کشور بینجامد.