مهرداد بیات
درگیری‌ها در لیبی به یک جنگ تمام عیار بین معترضان و نیرو‌های دولتی تبدیل شده قذافی اعلام کرده که تحت شرایطی حاضر است از سمت خود کناره‌گیری کند.

لیبی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک است و بیش از چهار درصد از مجموع تولیدات این سازمان را بر عهده دارد. عربستان سعودی و کویت و نیجریه اعلام کرده‌اند که از ظرفیت مازاد خود برای جبران کسری نفت تولید شده توسط لیبی استفاده خواهند کرد. در همین حال نگرانی‌ها بر تشدید ناآرامی‌ها ممکن است به عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در دنیا است کشیده شود. شیعیان عربستان در دوشهر این کشور تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کرده‌اند و خواهان آزادی زندانیان بدون محاکمه در زندان شده‌اند. کارشناسان اقتصادی بر این باورهستند که در صورت اوج گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور، قیمت نفت خام به بیش از دویست دلار در هر بشکه برسد و این رقم بسیار بیشتر از رکورد سال 2008خواهد بود که در آن قیمت نفت خام به یکصدوچهل و هفت دلار در هر بشکه رسید.
جمعه گذشته همزمان با اعلام آمار بیکاری در آمریکا، که نشان از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور در ماه گذشته بوده است امیدها برای بهبود رشد اقتصادی این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان بالا رفت و در نتیجه افزایش قیمت نفت خام را به همراه داشت.
بی‌تردید افزایش بی رویه بهای نفت خام تهدیدی برای رشد اقتصاد جهانی است که بعد از بحران ایجاد شده در سه سال گذشته موج رکود را در سراسر جهان برقرار کرده بود.
همزمان با افزایش شاخص* S&P GSCI به عدد ۷۱۹/۶۲ و شاخص کالایی* RJ/CRB به سطح ۳۶۵/۶۹، قیمت نفت خام نیز افزایش یافت و تا تاریخ نهم مارس ساعت ۱۲ ظهر به وقت تهران به قیمت هر بشکه ۱۰۴/۹۰دلار رسیده که در مقایسه با بیست‌ونه ماه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.
به عقیده برخی از کارشناسان تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه و ترس از گسترش ناآرامی‌ها باعث افزایش حجم معاملات آتی نفت خام شده است؛ به طوری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا هدج فاندها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این بخش نشان داده‌اند.
* شاخص S&P GSCIبه طور گسترده توسط کارشناسان برای سنجش تورم جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با شاخص RJ/CRB یا شاخص افزایش بهای کالاها (طلا، نفت، گندم.....) دیدگاه یکسانی به انرژی ندارند و میزان اثرگذاری انرژی در این دو متفاوت است.