دنیای‌اقتصاد- اصفهان- بتول فتاحی: رییس کمیسیون حمل‌ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان، مهمترین محور برنامه پنج ساله آینده شهرداری را توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی بیان کرد. ابوالفضل قربانی در حاشیه شصت و نهمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات این شورا، از بررسی طرح‌های ترافیکی و حمل‌ونقل پیش‌بینی شده در برنامه اصفهان ۹۰ در این کمیسیون خبر داد و گفت: از مجموع ۸۰ طرح شاخص که در این برنامه پیش‌بینی شده حدود ۳۵ طرح مربوط به ترافیک و حمل‌ونقل است.

وی به اهداف و راهبردهای برنامه پنج ساله چهارم شهرداری اشاره کرد و افزود: بر اساس این اهداف و راهبردها، کار بررسی پروژه‌های شاخص پیش ‌بینی شده در این برنامه در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی آغاز شده و پس از آن اولویت بندی آنها برای اجرا مشخص خواهد شد.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و رسیدن به شهر سالم و ایمن را اصلی‌ترین محور برنامه اصفهان ۹۵ بیان کرد و گفت: برای تحقق این مهم، راهی طولانی در پیش داریم که باید طی شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف مدیریت شهری در بخش شهر سالم و ایمن، سرمایه‌گذاری و هزینه کلان ضروری است، افزود: با تصویب، اجرا و عملیاتی شدن پروژه‌های پیش‌بینی شده در برنامه اصفهان ۹۵، تحولی شگرف در جهت عمران، آبادانی توسعه و پیشرفت این شهر ایجاد و موجبات رفاه و آسایش بیشتر مردم فراهم خواهد شد.

قربانی در ادامه آثار طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها در شهر اصفهان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر طرحی که منجر به استفاده کمتر مردم از خودروهای شخصی شود در روان‌سازی ترافیک و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی موثر است.وی در عین حال اجرای طرح‌های دیگر در کنار طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها به منظور تحقق کامل اهداف مورد نظر را ضروری بیان کرد و افزود: آثار مثبت این طرح در ماه‌های اول بسیار زیاد و چشمگیر بود، ولی به مرور و با افزایش تقاضای سفر مردم اثرات آن کاهش یافت و در حال حاضر تعداد خودروهای شخصی بیشتر شده است.

وی تلاش مسوولان استان و مدیریت شهری اصفهان برای اجرای طرح‌های اصولی و علمی به منظور کاهش استفاده از خودروهای شخصی در مبدا را ضروری دانست و افزود: بهترین راهکار برای تحقق این امر مهم، توسعه بخش حمل‌ونقل عمومی به منظور سهولت رفت و آمد مردم و کاهش سفرهای شهری و ترغیب و تشویق آنان برای استفاده از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی است.

قربانی تمهیدات و برنامه‌های کوتاه مدت مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و روان‌سازی خیابان‌های شهر اصفهان را تشریح کرد و محدودیت ترافیک در چند خیابان محدوده مرکزی شهر را از جمله این اقدامات دانست.

وی گفت: دو یا سه خیابان در این محدوده که با مشکلات ترافیکی جدی مواجهند روی خودروهای شخصی بسته و تبدیل به محورهای پیاده خواهد شد.

وی محورهای چهارباغ عباسی و آمادگاه را از جمله این خیابان‌ها بیان کرد و افزود: این خیابان‌ها صرفا با هدف سلامت محوری و ایجاد شهر سالم و ایمن و تامین سلامت شهروندان و تحرک بخشی به آنان به محورهای پیاده تبدیل می شود و فقط در اختیار وسایل نقلیه عمومی قرار می‌گیرد.