رونق بازار جهانی تبلت‌ها در نیمه دوم سال 2011

بازار دیجیتال- بازار جهانی تبلت‌ها هر روز داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود. بازار این محصولات حالا آنقدر رونق پیدا کرده است که حتی رشد بازار محصولات پر طرفدار دهه گذشته یعنی نوت بوک‌ها را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است. به این ترتیب است که کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معتقدند که در سال ۲۰۱۱ با افزایش مقبولیت تبلت‌ها در میان کاربران تجاری و طبیعتا افزایش تعداد کاربران آن‌ها، بازار نوت‌بوک‌ها شاهد تحول جدیدی خواهد بود. شرکت تحقیقاتی تایلندی Digitimes به تازگی پیش‌بینی جدیدی از بازار جهانی نوت‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۱ را اعلام و منتشر کرده است. طبق اعلام این شرکت بازار جهانی نوت‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۱ رشد ۲۰ درصدی را به ثبت خواهد رساند. این در حالی است که بازار این محصولات در سال ۲۰۱۰ رشد ۲/۲۰ درصدی داشته است.

کارشناسان و فعالان بازار هم معتقدند که تبلت‌ها در سال ۲۰۱۱ کاربران تجاری را نشانه می‌روند و به این دلیل رشد چشمگیری را رقم خواهند زد. به همین دلیل هم این کارشناسان اعلام کرده‌اند که بازار جهانی تبلت‌ها دست کم رشد ۱۲ درصدی را تا پایان سال ۲۰۱۱ برای خودشان به ثبت خواهند رساند.

رشد بازار تبلت‌ها بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ اتفاق خواهد افتاد، چون اغلب شرکت‌های تولید کننده تصمیم دارند تبلت‌های جدید خودشان را در نیمه دوم سال به بازار معرفی و عرضه کنند. با این اوصاف انتظار می‌رود تقاضا در بازار جهانی نوت بوک‌ها کاهش چشمگیری پیدا کند.

این در حالی است که تحلیل‌گران موسسه Digitimes پیش‌بینی کرده‌اند که فروش جهانی کامپیوترهای تبلت تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۶۱ میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که فروش جهانی تبلت‌ها تا پایان سال ۲۰۱۰ تنها برابر ۱۸ میلیون دستگاه بوده است.

با این همه اما همچنان بازار جهانی تبلت‌ها در اختیار iPad شرکت Apple است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی ABI در این زمینه نشان می‌دهد که از ۵/۴ میلیون دستگاه تبلت فروخته شده تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۰، رقمی برابر ۳/۴ میلیون دستگاه آن در اختیار iPad بوده است. به این ترتیب است که کارشناسان بازار تبلت‌ها معتقدند که در حال حاضر تبلت iPad شرکت Apple سهم بیش از ۹۰ درصدی بازار جهانی تبلت‌ها را در اختیار دارد. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با معرفی و عرضه تبلت‌های جدید از سوی شرکت‌های تولیدکننده دیگر در نیمه دوم سال ۲۰۱۱، سهم Apple در این بازار به ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.