امـروز در تـاریـخ - ۸ اسفند ۸۹

محمد علی شاه

سال ۱۲۸۵- میرزا علی‌اصغر خان اتابک اعظم، صدراعظم ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه که در اروپا به سر می‌برد از طرف محمدعلی‌شاه برای رییس‌الوزرایی به تهران احضار شد. سال ۱۲۸۶- محمدعلی شاه که برای گردش قصد دوشان تپه را داشت، هنگام عبور از خیابان الماسیه مورد سوءقصد قرار گرفت، اما به وی آسیبی نرسید.

سال ۱۲۹۹- سیدضیاءالدین، رییس‌الوزرا اعلامیه مفصل و بلندبالایی با محور سیاست‌های داخلی و خارجی دولت انتشار داد. وی در آن اعلامیه چندصد نفر از رجال و اعیان و اشراف را که زمام مملکت را توارثا در دست داشتند متهم به خرابی و فساد مملکت کرد و اعلام کرد که به حساب گذشته آنها رسیدگی خواهد کرد. همچنین در این اعلامیه الغای قرارداد ایران و انگلستان را که در زمان وثوق‌الدوله منعقد شده بود، اعلام کرد.

سال ۱۲۹۹- طبق دستور سیدضیاءالدین «بریگادمرکزی» با صدوبیست‌وشش افسر و صدوچهل‌ودو سرباز و درجه‌دار با تمام ساز و برگ ضمیمه قزاقخانه شد.

سال ۱۳۰۰- سردار سپه، وزیر جنگ حقوق جدید صاحب‌ منصبان نظامی را طی حکم عمومی قشون تعیین و ابلاغ کرد: سپهبد، ۶۰۰ تومان؛ امیر لشکر، ۴۰۰ تومان؛ سرتیپ، ۲۸۰ تومان؛ سرهنگ، ۱۸۰ تومان؛ نایب سرهنگ، ۱۳۵ تومان؛ یاور ۱۲۰ تومان؛ سلطان، ۹۰ تومان؛ نایب‌اول، ۶۵ تومان؛ نایب‌دوم، ۵۵ تومان؛ وکیل اول، ۱۰ تومان؛ وکیل راست، ۵/۷ تومان؛ وکیل چپ، ۶ تومان؛ سرجوخه، ۵/۴ تومان؛ تامین اول ۴ تومان و تامین دوم ۵/۳ تومان. این میزان حقوق تا مهرماه سال ۱۳۲۰ همچنان بدون تغییر ماند.

سال ۱۳۰۱- مستوفی الممالک برنامه دولت را به مجلس داد.

سال ۱۳۲۰- دکتر منوچهر اقبال به سمت وزیر راه منصوب شد.

سال ۱۳۳۴- علامه علی‌اکبر دهخدا روزنامه‌نگار و محقق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

سال ۱۳۳۶- دولت ایران امارات متحده عربی را به رسمیت شناخت.

سال ۱۳۳۶- سرلشگر ولی قرنی معاون ستاد ارتش و رییس اداره دوم بازداشت شد.

سال ۱۳۴۵- سپهبد بازنشسته مرتضی یزدان پناه به ریاست شورای برگزار کننده جشن‌های تاج‌گذاری منصوب شد.

سال ۱۳۴۵- ایران، پاکستان و ترکیه یک سرویس کشتیرانی مشترک دائر کردند.

سال ۱۳۴۶- تعطیلات سالانه کارمندان به ده روز در سال تقلیل یافت و استفاده از مرخصی سالانه هم اجباری شد.

سال ۱۳۵۰- اعتبارات عمرانی برنامه چهارم ۹ میلیارد ریال افزایش یافت.

سال ۱۳۵۱- مامورین پلیس به کافه تریاها حمله کرده و دانش‌آموزان فراری از مدارس را دستگیر کردند.

سال ۱۳۵۶- امام‌خمینی(ره) برای مردم تبریز پیام فرستادند در این پیام آمده است: زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت خود مشت محکم بر دهان یاوه‌گویانی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صددرصد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می‌خواند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می‌دهم پیروزی نهایی را. شما آذربایجانیان غیور بودید که درصدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و سلاطین جور، به‌پا خواستید و فداکاری کردید.

۱۳۵۶- رییس شهربانی تبریز به تهران احضار و تحویل کمیسیون پنج نفری نیروهای مسلح شد.