یک میلیون و 600 هزار شغل در سال 89 ایجاد شده است

با ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی تنها می‌توان ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کرد

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی‌وزیر کار دیروز در همایش کارآفرینی اظهار کرد: اشتغال در کشور روندی صعودی دارد و با توجه به دستاوردهایی که حاصل شده است یک رکورد بی‌نظیری در سال جاری به دست آمده و طبق آماری که استانداران برای ما ارسال کردند تا کنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سامانه‌های گوناگون و معتبر مندرج است. به گزارش ایسنا، وزیر کار با بیان اینکه تولید ناخالص ملی در ایران ۴۰۰ میلیارد دلار است، گفت: ما در بحث اشتغال با واقعیت‌هایی نظیر اندازه‌ بازار کار و تولید ناخالص ملی رو به رو هستیم و باید این نکته را مورد توجه قرار داد که ظرفیت‌های ما محدود است و با ایجاد یک یا دو میلیون شغل این ظرفیت‌ها پر نمی‌شود.

شیخ‌الاسلامی‌ادامه داد: در سال آینده با افزایش ظرفیت صندوق توسعه ملی کشور قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد شغل در کشور شود، ولی با این مبلغ تنها می‌توان ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. وزیر کار و امور اجتماعی با تاکید بر اینکه حتی اگر منابع بانکی و نظیر آن هم به کمک آیند برای رسیدن به اهدافمان در زمینه اشتغال باز هم به مشکل برمی‌خوریم، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای فعالیت در کشور توسعه‌ منابع انسانی است که می‌تواند گام‌هایی را در جهت گسترش توسعه‌ بازار کار برداریم. همان طور که در دنیا کشورهای توسعه یافته ۶۷ درصد از ثروت منبعث از سرمایه‌ انسانی را دارا بوده و ۵/۷۹ درصد از ثروت‌های جهانی را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: سهم این کشورها از محل ثروت منابع انسانی ۶۷ درصد بوده، ولی منابع طبیعی که در اختیار دارند تنها ۱۷ درصد است. این در حالی است که سهم کل کشورهای صادرکننده نفت از ثروت جهانی چهار درصد بوده و ۴۴ درصد از سهم منابع طبیعی را در اختیار دارند. همچنین منابع انسانی کشورهای صادرکننده‌ نفت نیز ۳۴ درصد است. شیخ‌الاسلامی‌با بیان اینکه سهم کشورهایی نظیر ژاپن از منابع انسانی ۸۰ درصد است، خاطرنشان کرد: در ایران هنوز با توسعه منابع انسانی فاصله زیادی داریم. این در حالی است که سهم ژاپن از منابع انسانی ۸۰ درصد بوده و تنها دو درصد از منابع طبیعی را در اختیار دارد.

او گفت: به هر حال موضوع توسعه منابع انسانی اولویت ما در کشور و در راس فهرست اقدامات دولت است، اگر بتوانیم بر روی نیروهای انسانی سرمایه‌گذاری کنیم باید بدانیم که سرمایه بسیار غنی را در اختیار داریم.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه امروزه هدفمندسازی یارانه‌ها فصل نوینی در کارآفرینی کشور گشوده است، تصریح کرد: در این شرایط افراد باید هوشمندانه فکر و تحقیق کنند تا طی هدفمندسازی یارانه‌ها بر اوضاع اقتصادی تسلط یابند و براساس آن فعالیت کنند. وی ادامه داد: فشاری که بر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها وارد شده است کمک می‌کند تا در بازارهای رقابتی جهان از موضعی برابر در معاملات اقتصادی وارد شده و در فضای رقابتی منطقی‌تری حرکت کنند.

او افزود: ما تنها کشوری هستیم که افراد آن به دلیل وضعیت مالی درمانده از درمان نیستند و همچنین در ایران دیگر کسی شبی را گرسنه به صبح نمی‌رساند.