سال ۱۲۸۷- آقا بالاخان سردار، حاکم رشت به دست مجاهدین قفقازی به قتل رسید و حکومت به دست مجاهدین افتاد. غیر از وی سه نفر دیگر نیز کشته شدند. قاتل آنها معزالسلطان نام داشت. معزالسلطان پس از استبداد صغیر لقب سردار گرفت و به حکومت مازندران و بعد کردستان منصوب شد. رفتار وی در کردستان به هیچ وجه مردمی نبود و در مدت حکومت خود از هیچ نوع اذیت و آزار و ظلم خودداری ننمود. پس از عزل از حکومت به قفقاز رفت و در باکو در میانسالی درگذشت. سال ۱۲۹۳- مستوفی‌الممالک کابینه خود را به این شرح ترمیم کرد: عین‌الدوله، وزیر داخله- معاون‌الدوله- وزیر خارجه- صاحب اختیار، وزیر جنگ- محتشم‌السلطنه، وزیر مالیه- مخبرالسلطنه، وزیر عدلیه- شهاب‌الدوله، وزیر پست و تلگراف- مهندس الممالک، وزیر تجارت و فوائدعامه- علاءالسلطنه،‌ وزیر علوم و اوقاف.

سال ۱۲۹۴- بنابه تحریک سفارت روس عده‌ای از کارکنان دولت به علت نرسیدن حقوق در محل ییلاقی سفارت در زرگنده متحصن شدند.

سال ۱۳۰۲- به دستور سردار سپه، رییس‌الوزرا یک کمیسیون مشورتی مرکب از مستوفی‌الممالک، مشیرالدوله، مصدق‌السلطنه، میرزاحسین‌خان معین‌الوزاره، حاج میرزایحیی، سیدحسن تقی‌زاده، ذکاءالملک و مخبرالسلطنه تشکیل شد که در تمام امور به دولت مشورت بدهند.

سال ۱۳۰۵- مهدی‌قلی هدایت، وزیر فوائد عامه، لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس داد. دکتر محمدمصدق با لایحه مزبور مخالفت کرد و گفت: راه‌آهن منافع مادی مستقیم ندارد.

سال ۱۳۰۷- شعب بانک ملی ایران در بازار تهران و بندر بوشهر افتتاح شد و آغاز به کار کردند.

سال ۱۳۰۷- میرزااحمدعلی سپهر (مورخ‌الدوله) رییس ثبت اسناد و املاک شمال تهران شد.

سال ۱۳۲۲- سرتیپ اسماعیل شفائی، وزیر پیشه، هنر و بازرگانی از کار کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۳۱- هندرسن سفیر کبیر آمریکا در تهران پیشنهاد جدیدی به نام طرح مشترک دولتین آمریکا و انگلیس تسلیم نخست‌وزیر کرد. در این پیشنهاد اصل ملی شدن صنعت نفت شناخته شده بود و اداره صنعت نفت تحت کنترل دولت ایران قرار می‌گرفت ولی مداخله کارشناسان خارجی و فروش و تعیین قیمت برخلاف اصل نه ماده‌ای طرز اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت بود.

سال ۱۳۳۴- لایحه برنامه عمرانی هفت‌ساله دوم به تصویب رسید.

سال ۱۳۳۹- احمد آرامش به عنوان وزیر مشاور و قائم‌مقام نخست‌وزیر در سازمان برنامه معرفی شد.

سال ۱۳۴۰- قرارداد دریافت ۲۰ میلیون دلار از دولت آمریکا در سازمان برنامه از طرف نمایندگان ایران و آمریکا امضا شد.

سال ۱۳۴۱- اسدالله علم در یک نطق رادیویی برنامه کار خود را اعلام کرد و در راس برنامه‌های خود اجرای لوایح ششگانه را قرار داد. علم همچنین به شدت دولت امینی را مورد انتقاد قرار داد. ورشکستگی اقتصادی ایران را افسانه خواند و وعده‌های زیادی به مردم داد از جمله تجدیدنظر در قوانین و کمک مالی به کشاورزان و خرده‌مالکان.

سال ۱۳۴۱- کارخانه‌های دولتی یک کاسه شدند و یک شرکت بزرگ سهامی اداره آنها را برعهده گرفت.

سال ۱۳۴۷- لایحه تحصیل اعتبار برای تقویت نیروی دفاعی به تصویب رسید.

سال ۱۳۵۳- به علت بارندگی شدید در گیلان رودخانه‌ها طغیان کردند و خسارات زیادی به کشاورزان وارد شد.

سال ۱۳۵۳- ارزش دلار در مقابل ریال سقوط کرد و در نتیجه از بهای تمام ارزها کاسته شد. بنابر برخی گزارش‌ها از آن هنگام، سقوط دلار هر سال ۱۰ میلیارد ریال سود عاید واردات می‌کرد.

سال ۱۳۵۶- هلاکو رامبد معاون پارلمانی و مشاور نخست‌وزیر در تفسیر وقایع تبریز گفت: کمونیست‌های شناخته شده سبب اغتشاش تبریز بوده‌اند که این آشوبگران سنگین‌ترین خسارت‌ها را بر مردم وارد کرده‌اند.