گروه بین‌الملل- هنوز تحولات آزادی‌خواهانه جهان عرب سر خط اخبار جهان را به خود اختصاص می‌دهد. گوشه‌ای از اخبار دیروز، جمعه، به مصر و لیبی و بحرین اختصاص یافت. • جشن سقوط مبارک در قاهره

یک هفته پس از سقوط رییس‌جمهوری مصر، دیروز هزاران نفر سقوط مبارک را در میدان تحریر-آزادی- قاهره جشن گرفتند. این جشن مرکز تظاهرات ضد دولتی مصر را به محل جشن و پایکوبی بدل کرد. دیروز، جمعه، بار دیگر میدان تحریر قاهره مملو از مصری‌ها شد که پرچم تکان می‌دادند و تصاویری از کشته‌شدگان تظاهرات را به گردن آویخته بودند. شیخ یوسف قرضاوی، یکی از روحانیون بلند پایه جهان اسلام، دهه‌ها پس از آنکه دولت مبارک او را از ایراد سخنرانی‌های روز جمعه منع و وی را تبعید کرد، دیروز بار دیگر در قاهره سخنرانی کرد. او از تریبونی که دو هفته صحنه سخنرانی‌های مخالفان مبارک بود، چنین گفت: «من می‌خواهم دست تک تک جوانان را بفشارم. آنان با کاری که به انجام رساندند، دست ما را با افتخار بلند کردند؛ با مقاومتی که از خود نشان دادند.» وی افزود: «سر خود را بالا بگیرید، شما مصری هستید.»

• تظاهرات قذافی علیه خودش

دیروز، جمعه، رهبر لیبی، معمر قذافی، با حضور در یک کاروان موتوری با معترضان علیه حکومت طولانی مدت خود، همراه شد. در هفته گذشته، شهرهای مختلف لیبی، به ویژه در شرق این کشور، شاهد تظاهرات ضد دولتی بودند و منابع حقوق بشری از کشته شدن ۲۴ نفر در ناآرامی‌های روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در این کشور خبر دادند.

خودروی روباز قذافی در شرایطی خیابان‌های ترابلس را پیمود که جمعیتی از هواداران او گرد کاروان وی حلقه زده بودند. یکی از معترضان اما می‌گفت که تظاهرات‌کنندگان فقط خواهان اصلاحات نیستند بلکه «آزادی و مساوات» می‌خواهند.

• تشییع جنازه معترضان در بحرین

ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین در مراسم تشییع جنازه سه تظاهرات‌کننده‌ای که روز پنجشنبه در جریان حمله نیروهای امنیتی به اردوی طرفداران دموکراسی در مرکز منامه، پایتخت این کشور، کشته شدند، شرکت کردند.

مراسم سوگواری سه قربانی در یک محله فقیر شیعه نشین برگزار شد.خاندان «خلیفه» بیش از دویست سال است که در بحرین حکومت می‌کنند.شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه کنونی بحرین، وعده داده است اصلاحاتی که در سال ۲۰۰۲ حکومت این کشور را به یک نظام سلطنتی مشروطه تبدیل کرد، ادامه دهد.در حالیکه مردم سوگوار پلاکاردها را بالای سر خود تکان می‌دادند و علیه دولت بحرین شعار سر می‌دادند، برخی می‌گفتند آنها نیز اکنون حاضرند برای ایجاد تغییر در کشورشان جان خود را فدا کنند.