مرکز خدمات فولاد ایران- مقامات ریو تینتو انتظار دارند قیمت سنگ‌آهن طی ۲ تا ۵ سال آینده با افزایش عرضه این ماده اولیه کاهش یابد.

شاید به سختی بتوان در سال ۲۰۱۱ منابع عرضه بزرگی از سنگ‌آهن در سراسر جهان پیدا کرد، ولی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ عرضه سنگ‌آهن بالا می‌رود و نسبت به شرایط امروز بازار سنگ‌آهن توازن بیشتری مشاهده خواهیم کرد.زمانی که توازن به بازار سنگ‌آهن بازگردد مطمئنا ریزش قیمت نیز مشهود خواهد بود. هر که بر اساس قیمت فعلی سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کند، مطمئنا در آینده ناامید خواهد شد. حال سوال اصلی این است که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده تقاضای جهانی فولاد چگونه خواهد بود و چه تاثیری بر میزان تولید سنگ‌آهن خواهد گذاشت. به نظر ریوتینتو باید در انتظار شرایطی عکس روند امروزی باشیم.ریوتینتو قصد دارد فعالیت معادن پیلبرا در غرب استرالیا را تا ۵ سال آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد و این کار اولویت اصلی آن خواهد بود.

رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی چین

در این باره قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی شمال چین روندی صعودی داشته است. رشد قیمت‌های پیشنهادی حاکی از آن است که تجار به بازار باز گشته اند و انتظار دارند تقاضای کارخانه‌ها در فصل بهار بالا باشد.

قیمت کنسانتره سنگ‌آهن خلوص ۶۶ درصد در ایالت تانشان حدود ۲۰۱ تا ۲۰۴ دلار در هر تن مرطوب با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که ۱۰ تا ۱۱ دلار نسبت به ۱۹ ژانویه رشد داشته است.طبیعی است که پس از تعطیلات نوساناتی در بازار ایجاد شود به ویژه که به نظر می‌رسد کارخانه‌ها کمبود موجودی نیز دارند. به نظر برخی این افزایش قیمت موقتی است و به زودی شرایط نرمال می‌شود، زیرا که خرید‌ها در نتیجه تقاضای واقعی نبوده است.

تحولات بازار سنگ‌آهن

همچنین شاخص قیمت‌های سنگ‌آهن باز هم رکورد شکستند و در بازار نقدی نیز قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن هند از ۲۰۰ دلار گذشت.

پس از آنکه قیمت سنگ‌آهن حدود ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت، از ابتدای سال ۲۰۱۱ تا کنون حدود ۱۲ درصد رشد قیمت داشته آن هم به دلیل محدودیت عرضه هند و تقاضای بالای چین.شاخص قیمت پلاتس یک دلار و ۵۰ سنت دیگر افزایش یافته به ۱۹۲ دلار و ۵۰ سنت رسید و شاخص قیمت خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس با ۶۰ سنت رشد نسبت به روز قبل به ۱۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

شاخص قیمت متال بولتن نیز به ۱۸۹ دلار و ۲۸ سنت افزایش یافت.روز گذشته سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند در بازار نقدی ۱۹۷ تا ۱۹۹ دلار سی اف آر چین عرضه شد و شرکت‌های معدنی بزرگ تر بالای ۲۰۰ دلار نیز پیشنهاد داده اند. ظاهرا یک تاجر چینی در ۲۰۰ دلار سی اف آر با تجار هندی‌ معامله کرده است.

یک محموله خلوص ۶۳ یا ۵/۶۳ درصد در ۱۹۶ دلار هر تن خشک معامله شد که یک دلار نسبت به معاملات قبلی رشد داشته است. قیمت پیشنهادی همین خلوص به ۲۰۱ دلار و ۵۰ سنت هر تن خشک رسیده و خلوص ۶۱ درصد هند، ۱۸۶ دلار سی اف آر چین پیشنهاد شد.