رییس سابق شرکت معروف اما منحل شده انرون

الهام جوادی

ریچارد کیندر رییس سابق شرکت انرون میلیاردری آمریکایی است که با ثروت ۶/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و چهل و نهمین ثروتمند جهان معرفی شد. ریچارد دان کیندر در سال ۱۹۴۵ در میسوری متولد شد. در دانشگاه میسوری تحصیل کرده و در سال ۱۹۶۶ از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. او همچنین تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه داد و در سال ۱۹۶۸ با مدرک دکترای حقوق فارغ‌التحصیل شد. کیندر همچنین از سال ۱۹۶۸ تا ۷۲ کاپیتان ارتش آمریکا در ویتنام بود.

کیندر در سال ۱۹۸۵ شرکت انرون را خریده و در سال ۱۹۸۸ نایب رییس این شرکت شد. او از سال ۱۹۹۰ تا سال ۱۹۹۶ رییس و مدیرعامل شرکت انرون بود. اما به دلیل برخی اختلافات شخصی مقام ریاست شرکت انرون را در سال ۱۹۹۶ ترک کرد.

شرکت انرون یک شرکت آمریکایی در زمینه انرژی در هوستون تگزاس بود که در سال ۲۰۰۱ ورشکسته شد و به فعالیت خود خاتمه داد. این شرکت تا قبل از انحلال بیش از ۲۲ هزار کارمند داشت و یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه الکتریسیته، گاز طبیعی، ارتباطات و لوله بود و گفته می‌شد درآمد این شرکت در سال ۲۰۰۰ در حدود ۱۰۱ میلیارد دلار بوده است.

کیندر به همراه دوست دوران کالج خود، بیل مورگان، بنگاه شرکای انرژی کیندر مورگان را تاسیس کردند. در واقع کیندر و مورگان دارایی‌های خط لوله مایع انرون را خریدند و به این شکل بنگاه شرکای کیندرمورگان شروع به کار کرد. کیندر بعدا لوله‌های بیشتری از اکسون موبیل و شل و همچنین ترمینال‌هایی از کانوکو فیلیپس را به کسب و کار خود افزود. در حال حاضر و پس از انحلال شرکت انرون کارمندان این شرکت برای شرکت کیندر مورگان کار می‌کنند.

دیگر شرکای این شرکت فائز ساروفیم و چند بانک سرمایه‌گذار شامل گلدمن ساکس هستند که ۲۲میلیارد دلار سرمایه را در آن به کار گرفته‌اند.

بنگاه شرکای انرژی کیندر مورگان یک شرکت بزرگ خط لوله و انرژی است. شرکت کیندر مورگان در زمینه نفت خام، گاز طبیعی، لوله‌های دی اکسید کربن فعالیت می‌کند و انبارهای مرتبط به این صنایع و کارخانه‌های نیرو در ایالات متحده و کانادا را اداره می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در هوستون واقع شده است. در حال حاضر ریچارد کیندر کنترل ۳۷ هزار مایل خط لوله و ۱۶۵ ترمینال را در دست دارد. وی همچنین مالک ۳۱ درصد سهام این شرکت است.

ریچارد کیندر ازدواج کرده و یک فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن هوستون در تگزاس است.