حامی توسعه روابط با ایران هستم

جمعی از وزرا و مسوولان دولتی افغانستان به‌همراه یک هیات تجاری این کشور، به اتاق بازرگانی آمدند تا پیام صلح و دوستی دولت و ملت افغانستان را به ایران ابلاغ کنند. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه و مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان در امور اقتصادی با بیان اشتیاق خود برای این دیدار، تصریح کرد: من حامی توسعه روابط با ایران هستم، هر چند افرادی خواهان کم شدن رابطه دو کشور هستند، من به ‌دلیل اهمیتی که این سفر داشت، داوطلب شدم تا خود به ایران بیایم.

زاخیلوال اظهار امیدواری کرد که مشکل ترانزیت سوخت از ایران به افغانستان حل و تجارت بین دو کشور، تسهیل شود.

مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان، تجمع‌های اعتراض‌آمیز اخیر علیه ایران در افغانستان را ساختگی دانست و گفت: دشمنان دوستی دو کشور از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا مانع تقویت روابط ایران و افغانستان شوند، اجیرکردن عده‌ای در افغانستان برای چنین مواردی، کار سختی نیست و تاکنون علیه دولت افغانستان هم اعتراض‌های زیادی مانند این کرده‌اند.

وزیر مالیه افغانستان در ادامه خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته صادرات ایران به افغانستان کمتر از ۵۰۰میلیون‌دلار بود، اما در حال حاضر ارزش تجارت دو کشور، حدود ۵/۱ میلیارد دلار است؛ این در حالی است که در همین مدت، حجم تجارت افغانستان با همسایه‌ای چون پاکستان، همچنان ثابت مانده است.

وی با یادآوری اینکه دلیل محدودیت ایران برای ارسال سوخت به افغانستان را می‌دانیم و آن را درک می‌کنیم، افزود: شواهد، ارقام و دلایل مستندی داریم که تمام سوختی که از ایران به افغانستان می‌رود، کاملا به‌مصرف سوخت مردم می‌رسد و حالا خوشحالیم که مشکل انتقال سوخت ایران به افغانستان حل شده است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز رفاه و رشد افغانستان را رفاه و رشد ایران خواند و راه‌حل مشکل را گفت‌و‌گو دانست و با اظهار تاسف و تعجب از اقداماتی که روزهای گذشته در برخی خیابان‌های کابل صورت گرفت، تصریح کرد: به‌هیچ وجه این قضیه را متوجه ملت و دولت افغانستان نمی‌دانیم با این حال، چنین اتفاقی در افغانستان، قابل‌قبول نیست.

نهاوندیان همچنین با انتقاد از سخنان ناشایستی که از سوی اتاق افغانستان مطرح شده بود، تاکید کرد: فلسفه تاسیس اتاق‌ها حسن روابط است؛ اتاق‌ها محل عقل، خردمندی و اصلاح امور است.

رییس اتاق ایران درباره حل مشکلات انتقال سوخت به افغانستان هم خاطرنشان کرد: اگر اطمینان داده شود، سوخت به ملت افغانستان می‌رسد و نه به نیروهای ناتو، مشکل، واقعا حل می‌شود.