دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور از وعده کاهش قیمت‌‌ها از فروردین سال آینده خبر داد و چنین کاهشی را از آثار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست. احمدی‌نژاد دیروز در مجلس بخشی از نطق دفاعیه خود را از معرفی علی‌اکبر صالحی به عنوان وزیر خارجه به مسائل اقتصادی و اجرای قانون یارانه‌ها اختصاص داد و گفت: اطمینان می‌دهم هر روز که بگذرد، وضع بهتر خواهد شد و سال که تمام بشود؛ یعنی با آغاز فروردین‌ماه کاهش قیمت‌ها آغاز می‌شود. احمدی‌نژاد بخش دیگر از سیاست‌های اقتصادی دولت را رو نمایی کرد

وعده کاهش قیمت‌ها از«فروردین‌ماه»

دنیای اقتصاد - یک روز پس از آنکه وزیر اقتصاد شوک تورمی‌حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها در بهار آینده را تکذیب کرد رییس‌جمهور نیز در اظهاراتی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد که با آغاز فروردین‌ماه‌، کاهش قیمت‌ها هم آغاز می‌شود و برکات این طرح خودش را نشان می‌دهد.

تاکید رییس‌جمهور مبنی بر کاهش قیمت‌ها در فروردین در شرایطی صورت گرفته است که برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند تورم ناشی از اجرای قانون یارانه‌ها در سال آینده خود را بروز دهد‌. اما وزیر اقتصاد نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره شوک تورمی‌ناشی از اجرای قانون یارانه‌ها‌، گفت که طرح موضوعاتی چون افزایش شدید تورم در ماه‌های ابتدایی سال آینده‌، ساخته و پرداخته افراد ناآگاه یا بدخواه است و آنچه مهم است این طرح انجام شده و اوضاع به خوبی پیش می‌رود‌.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور که دیروز به منظور دفاع از علی‌اکبر صالحی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها، کار مشترک دولت و مجلس و یک کار بزرگ است، اتفاقی که شاید ۳۰ سال جزو آرزوهای ملت ایران و همه دلسوزان ملت بود.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، وی ادامه داد: این طرح بالاخره با همت شما و هدایت‌های الهی و به فضل خدا که آینده ما و همه روابط اقتصادی ما را تضمین می‌کند، به خوبی آغاز و ادامه پیدا کرده است و ان‌شاءالله در آینده بهتر از امروز خواهد شد.

رییس‌جمهور افزود: به طور متوسط بیش از پیش‌بینی یعنی بیش از ۲۰ درصد در همین گام اول در بخش‌های گوناگون انرژی با صرفه‌جویی ملی مواجه هستیم که این یک اتفاق بزرگ است. وی با بیان اینکه البته بعضی‌ها طی مقالاتی فقر و بحران را به مردم وعده می‌دهند، تصریح کرد: این مطلب اشتباه است و واقعیت ندارد؛ شما می‌دانید ملت ایران هم بدانند که یک موقعی می‌گفتند این طرح اولش بد است و بعد خوب می‌شود، اما اکنون که اولش خیلی خوب شده است می‌گویند اولش خوب شد و آخرش بد می‌شود. رییس‌جمهور تاکید کرد: من این اطمینان را به شما می‌دهم، البته شما هم این اطمینان را دارید که به فضل الهی هر روز که بگذرد وضع بهتر خواهد شد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه با اجرای این طرح تازه کاهش قیمت‌ها شروع می‌شود، افزود: سال که تمام بشود، یعنی با آغاز فروردین‌ماه کاهش قیمت‌ها آغاز می‌شود. وی ادامه داد: از فروردین‌ ماه برکات این طرح خودش را نشان می‌دهد.

درخواست رییس‌جمهور برای تغییر یک مصوبه صندوق توسعه ملی

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره صندوق توسعه ملی نیز گفت: این از آن کارهای بزرگی است که شما پایه‌گذار آن هستید و اتفاق بزرگی است که درحال رخ دادن است. احمدی‌نژاد ادامه داد: شما می‌دانید که ۴۰ سال شعار اقتصاددان‌ها و دلسوزان ما به خصوص در دوره انقلاب اسلامی این بوده که ما درآمدهای نفت را ببریم در سرمایه‌گذاری‌های ملی و ماندگار و هر بار در قانون بودجه و برنامه تلاش و زحمت کشیده می‌شد و دولت و نمایندگان حرص می‌خوردند، اما بالاخره درآمدهای نفت کلش هزینه می‌شد و می‌رفت. وی با بیان اینکه برای اولین بار این طرح کلید خورد که در مصوبه بودجه ۲۰ درصد درآمد نفت بلوکه شد،

اظهار کرد: دولت از این طرح استقبال و همراهی کرد و بنا شده است که ظرف ۵ سال این ۲۰ درصد به ۳۵ درصد برسد که این یک انقلاب اقتصادی در ایران است. رییس‌جمهور تاکید کرد: این یک کار ماندگار است که از شما و این دولت به فضل الهی خواهد ماند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مصوبه خوبی را تنظیم کرده‌اید، گفت: یک نکته‌ای در آن دارد که من آن را با شما درمیان می‌گذارم و شما خودتان ببینید که چطور می‌شود این نکته را اصلاح کرد. وی گفت: تبصره‌ای در این مجموعه مواد مربوط به صندوق است که می‌گوید تسهیلات این صندوق فقط هزینه ارزی بشود؛ این شاید از یک نگرانی بوده است، نگرانی اینکه دولت نتواند ارز را بفروشد. اما با چنین تبصره‌ای امکان پرداخت اعتبار به بخش‌هایی شبیه کشاورزی مقدور نیست و شما خود به هر نحوی که می‌دانید آن را اصلاح کنید.

عکس: آکو سالمی