گروه مسکن- بانک مرکزی سرانجام گزارش میزان سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در کشور توسط بخش خصوصی را منتشر کرد.

این گزارش که مربوط به سه ماه اول سال ۸۸ است (انتظار بود بعد از ۷ ماه از سال جاری، لااقل میزان سرمایه‌گذاری در کل سال ۸۸ اعلام می‌شد)، نشان می‌دهد انبوه‌سازان و بساز و بفروش‌ها در کل کشور طی بهار سال گذشته ۷ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان در بخش ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مجموعه این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به تکمیل و عرضه ۱۴۲ هزار و ۴۶۷ واحد مسکونی به بازار طی این مدت شده است. تعداد واحدهای تکمیل شده نسبت به بهار سال قبل حدود ۶ درصد کاهش داشته است.در سه ماه اول پارسال ۳۱ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی کشور، در استان تهران انجام شده است به‌طوری‌که در این مدت ۲ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان در بخش ساخت‌وسازهای مسکونی تهران، سرمایه‌گذاری شده است.همچنین بیش از ۳۰ درصد از کل واحدهایی که در این مدت تکمیل و به بازار عرضه شده، نصیب تهران شده است به‌طوری‌که در بهار پارسال ۴۲ هزار و ۴۱۶ واحد مسکونی در استان تهران تکمیل و به بازار مسکن عرضه شد.گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از تازه‌ترین آمار بانک مرکزی درباره فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در کشور حاکی است از کل ۷ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۲ هزار میلیارد تومان برای ساختمان‌های شروع‌شده، ۴ هزار میلیارد تومان برای ساختمان‌های نیمه‌کاره و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان‌های تکمیل شده انجام شده است. به‌طوری‌که در بخش ساختمان‌های شروع شده، میزان سرمایه‌گذاری ۲۱ درصد نسبت به بهار سال ۸۷ افت کرده است. این در حالی است که در بخش ساختمان‌های تکمیل شده، میزان سرمایه‌گذاری ۵ درصد افزایش یافته است.
چرا دیر اعلام می‌شود؟
پرسشی که بخش خصوصی حوزه ساختمان همواره از مراجع اعلام آمارهای رسمی دارد این است که چرا گزارش‌های به روز در این حوزه منتشر نمی‌شود؟
نزدیک به 8 ماه از سال جاری می‌گذرد و در حالی‌که انتظار این است مراجع آماری اعلام کنند که میزان کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در سال 88 چقدر بوده، اما در جدیدترین گزارش بانک‌مرکزی، این رقم نه تنها برای 6 ماه بلکه برای 3 ماه برآورد شده است.