دنیای اقتصاد- پاسخ به اتهام زنی برخی سران و سیاستمداران عرب علیه ایران، محور نخستین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در سال جدید بود. طی یکی دو هفته اخیر سران عربستان، کویت و برخی سیاستمداران لبنانی اتهاماتی را بر زبان جاری ساخته و ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده بودند.

مهمانپرست چنین اتهام‌زنی‌هایی را توطئه آمریکا و اسرائیل برای ایجاد فتنه در منطقه توصیف کرد و از عرب‌ها خواست فریب این فتنه را نخورند.

مهمانپرست در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال ۹۰ عنوان کرد
پاسخ ایران به اتهامات اعراب
دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: نخستین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در سال ۱۳۹۰ دیروز در شرایطی برگزار شد که طی چند روز گذشته مقامات کویتی و سعودی، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و سعد حریری نخست‌وزیر موقت لبنان به طور جداگانه اظهاراتی را علیه ایران ایراد کرده بودند، از همین رو، بخش بزرگی از این کنفرانس خبری به پاسخگویی به این اظهارات ضدایرانی از سوی مهمانپرست گذشت.

این پاسخ‌ها اما وجه مشترکی داشت که به شیوه‌های گوناگون توسط مهمانپرست تکرار شد و آن اینکه آمریکا و اسرائیل ایجاد فتنه و اختلاف در کشورهای اسلامی را در دستور کار دارند، از این رو، کشورهای عربی نباید در این دام گرفتار شوند.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کویت که اقدام جمهوری اسلامی ایران در اخراج دیپلمات‌های کویتی را خلاف انتظار خوانده است، گفت: یکی از موضوعاتی که حتما رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و به ویژه آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند، ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی در منطقه است. آنها فکر می‌کنند اگر کشورهای ما کشورهای مستقل و مقتدری در منطقه باشند و رویکرد همکاری و همگرایی را در پیش بگیرند، حتما جایی برای آنها باقی نخواهد ماند. بنابراین موضوعات انحرافی، مسائل جعلی و همه مواردی که منجر به ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی می‌شود را در دستور کار قرار می‌دهند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، کشورهای منطقه باید با درایت و زیرکی، مراقب ترفندهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشند و اسیر این فتنه‌ها نشوند.
وی افزود: یکی از این موارد به داستانی مربوط می‌شود که حدود دو سال پیش در کویت مطرح و دادگاهی در آنجا اتهامی را عنوان کرد که به گونه‌ای این اتهام را به برخی از اتباع ایرانی نسبت داد. همان موقع پیگیری و اعتراض شد و عکس‌العمل جدی نسبت به این موضوع نشان داده شد و به دنبال آن، مقامات کویتی این اتهام را تکذیب و رد کردند. مهمانپرست با بیان اینکه زنده کردن یک موضوع قدیمی و اتهام واهی در راستای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و منطقه فقط منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تامین می‌کند، ادامه داد: انتظار ما برخورد هوشمندانه و با درایت، با این گونه فتنه‌ها است. وی با تاکید بر اینکه تقویت روابط با همسایگان و پیگیری بحث همگرایی و مشارکت با کشورهای منطقه برای تامین امنیت، ثبات و رشد کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان است، گفت: این بهترین راه برای خروج نیروهای بیگانه و کسانی است که منافع خود را به کشورهای منطقه ترجیح می‌دهند. مهمانپرست تصریح کرد: هر کس یا هر کشوری به منافع و اتباع کشور ما اتهامی را وارد یا حرکتی را در جهت خلاف منافع ملی انجام دهد، قطعا پاسخ شایسته و بسیار مقتدرانه ایران را دریافت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، هفته گذشته مقامات کویتی سه دیپلمات ایرانی را به اتهام جاسوسی از خاک خود اخراج کردند، متقابلا ایران نیز سه دیپلمات کویتی را از خاک کشورمان اخراج کرد. در پی این رویداد، شیخ محمد الصباح، وزیر خارجه کویت اقدام متقابل ایران در اخراج دیپلمات‌های کویتی را «برخلاف انتظارات» دانست.
فتنه‌ای که تابعین از اسرائیل دنبال می‌کنند
مهمانپرست در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخراج دیپلمات‌های ایرانی و کویتی کاری دیپلماتیک بود، گفت: ما به هیچ وجه اولویت کار خود را کمرنگ کردن روابط با کشورهای همسایه و منطقه نمی‌دانیم، اصل این موضوع را یک فتنه می‌دانیم که کشورهای حامی رژیم صهیونیستی برای تامین منافع آن رژیم دنبال می‌کنند و به دنبال ایراد اتهاماتی واهی هستند.
وی پروژه ایران هراسی را یک پروژه تعریف شده در این جهت دانست و افزود: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و وارد این فتنه نشوند. البته هر کشوری برخوردی را انجام دهد و بخواهد نسبت به حقوق ملت‌ ما و در بحث سیاست خارجی خدشه‌ای وارد کند، حتما پاسخ قاطعانه‌ای را دریافت خواهد کرد.
واکنش به اظهارات سعود الفیصل
مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان که ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرده است، با اشاره به موضع قبلی ایران در خصوص اظهارات مقامات سعودی، گفت: سعودی‌ها هر چه بیشتر در مسیر‌ی حرکت کنند که خواسته رژیم صهیونیستی تامین و به اختلاف بین کشورها منجر ‌شوند، معلوم است که بیشتر اسیر این فتنه می‌شوند. آنها باید دقت کنند با هوشیاری و درایت، خودشان را از این دام نجات دهند و متوجه باشند یک برنامه کلی برای کشورهای منطقه توسط آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی طراحی شده که نهایتا در این برنامه هیچ کدام از این کشورها استقلال و اقتداری در آینده نخواهند داشت. وی افزود: سعودی‌ها با عقل و درایت توجه کنند تنها کسانی که می‌توانند به ثبات، امنیت و اقتدار منطقه کمک کنند، کشورهای منطقه هستند که با وحدت و همگرایی می‌توانند این مسیر را طی کنند. مهمانپرست ادامه داد: باید مردم را در کنار خود داشت و اگر مسیر اشتباهی را بروند که مردم از دولت‌ها فاصله داشته باشند، طبیعتا دولت‌ها تضعیف می‌شوند و وقتی ضعیف شوند با هر ضربه‌ای توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن به زودی از پا در خواهند آمد. به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی مسیر اشتباه و وارد شدن به فتنه‌ها باعث می‌شود اظهارات نسجیده را شاهد باشیم.
بر اساس این گزارش، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در واکنش به اظهارات هفته گذشته علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود درباره دخالت عربستان در امور بحرین گفته بود: این اظهارات تنها موجب فتنه‌انگیزی و ناآرامی در منطقه می‌شود.
وزیر خارجه عربستان درباره ابراز نارضایتی مقامات ایرانی از کمک ریاض به دولت منامه برای سرکوب انقلابیون گفته بود: ما از ادامه سیاست ایران در دادن حق به خود برای دخالت در امور منطقه و کشورهای آن و نقض حاکمیت‌شان متاسفیم.
تیم‌های باشگاهی عربستان می‌ترسند
مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام برخی از باشگاه‌های عربستان مبنی بر اینکه به دلیل ناامنی برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به ایران سفر نمی‌کنند، گفت: این نکته هر چند ظاهری سیاسی دارد، ولی باطنش ترس از شکست به خاطر قدرت تیم‌های باشگاهی ایران است.
به گفته وی، قدرت تیم‌های باشگاهی ایران باعث شده تیم‌های برخی کشورهای منطقه دست به دامن موضوعاتی شوند که به هیچ وجه صحت ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به باشگاه‌های این کشورها توصیه کرد که بهتر است خودشان را تقویت کرده و تمرینات‌شان را افزایش دهند تا قدرت بیشتری یابند.
توصیه به لبنانی‌ها
وی در واکنش به اظهارات سعد حریری رییس جریان المستقبل لبنان که ایران را به دخالت در امور لبنان متهم کرده است، گفت: پیش از این مطالبی در این زمینه عنوان شد و توصیه کردیم که شخصیت‌های سیاسی، احزاب و جریاناتی که در لبنان فعالیت می‌کنند متوجه شرایط حساس منطقه باشند، منافع ملی لبنان و وحدت ملی این کشور را در نظر بگیرند و اظهاراتی که تامین کننده منافع کشور لبنان نیست را نداشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما نسبت به تمامیت ارضی لبنان و وحدت ملی در این کشور، بر توجه به حضور و موثر بودن همه جریانات سیاسی لبنان تاکید کرده‌ایم و فکر می‌کنیم همین مسیر نیز باید دنبال شود.
بلر آرزویش را گفته است
وی در واکنش به اظهارات تونی‌بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس که گفته سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران برای غرب مهم است، اظهار کرد: ایشان آرزوهای خود را بیان کرده است.
وی افزود: بلر صبرش لبریز شده و برخی از این نکات را عنوان کرده است.
مهمانپرست با بیان اینکه این آرزو را در ذهن خودشان همچنان نگه بدارند، گفت: واقعیت منطقه و کشورها متفاوت از آن چیزی است که قبلا در ذهن سلطه گران وجود داشته است. ملت‌ها بیدار شده‌اند و پاسخ بسیار محکم و دندان‌شکنی را نسبت به کسانی خواهند داد که فکر سلطه بر سایر کشورهای مستقل و کنار زدن اراده ملی کشورها را در ذهنشان می‌پرورانند.
وی افزود: آقای بلر یا هر فرد دیگری که این اظهارات را مطرح کند، فقط به منافع مردم انگلیس ضربه وارد می‌کند و بدبینی مردم دنیا را نسبت به کسانی که در این کشور دولتمرد بودند یا کسانی که در آینده به دنبال فعالیت‌های سیاسی هستند و همچنین هیات حاکمه انگلیس، به وجود خواهد آورد.
بر اساس این گزارش، تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی سی . ان. ان در خصوص نفوذ ایران بر تحولات منطقه خاورمیانه، تلاش برای تغییر نظام جمهوری اسلامی را از دیدگاه‌های بسیار مهم غرب و رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفته بود: شکی وجود ندارد که ایران تلاش دارد از تحولات مردمی در خاورمیانه به نفع خود بهره‌برداری کند و ما کماکان بر این باوریم تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اندک مواردی است که ما را در خصوص آینده خوش‎بین می‌سازد و به همین دلیل عوض کردن نظام ایران برای کشورهای غربی هدفی بسیار مهم است.
ارزیابی ایران از تحولات سوریه
اعتراضات مردمی در سوریه و کشتار مردم این کشور در برخی شهرها از جمله درعا و چیستی و موضع وزارت خارجه ایران در این باره سوال یکی از خبرنگاران بود که مهمانپرست به این سوال چنین پاسخ داد: سیاست اصولی کشور ما توجه به خواست ملت‌‌ها است، ولی یک مساله انحرافی را کشورهای غربی و آمریکایی دنبال می‌کنند. آنها بدون اینکه توجه جدی شود، با کمک رسانه‌های خودشان سعی می‌کنند، یک حرکت مصنوعی را در گوشه‌ای ایجاد کنند یا حرکت یک گروه کوچک و اقلیتی را بزرگنمایی کرده و آن را خواست اکثریت جامعه نشان دهند. وی افزود: حرف ما این است که باید به نظرات اقلیت توجه کرد و مطالبی که قابل تامین است تامین شود، ولی اگر قرار باشد به وسیله فشارهای سیاسی و بزرگنمایی‌های رسانه‌‌ای نظر یک اقلیت کوچک یک جامعه را تحمیل به اکثریت مردم کرد، این اسمش دموکراسی نیست. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن چیزی که این وسط اتفاق می‌افتد یک حرکت شیطنت‌آمیز از سوی نیروهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها است که صهیونیست‌ها در آن مشارکت دارند. آنها فکر می‌کنند تحولات منطقه و بیداری که در منطقه به وجود ‌آمده منافع آنها را تهدید می‌کند و می‌‌خواهند از چند کشوری که در منطقه از جریان مقاومت حمایت می‌کنند، انتقام بگیرند. وی افزود: برای همین است که در ایران و سوریه و برخی از کشورها سعی می‌کنند گروهک‌های کوچکی را تحریک کنند، با حضور آنها و بزرگ‌نمایی که به وسیله رسانه‌های غربی و آمریکایی صورت می‌گیرد به مردم دنیا عنوان ‌کنند که این تعداد اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند و این بزرگ‌ترین تحریف و دروغ است و اگر تلاش شود تا اراده جمع کوچکی به مردم و اکثریت جامعه تحمیل شود، عین دیکتاتوری و نقض دموکراسی است. در این میان خبرنگار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس پرسید آیا اطلاع دارید چه تعدادی در سوریه کشته شده‌اند؟ که مهمانپرست پاسخ داد: من فقط می‌دانم که تعدادشان بسیار کمتر از افرادی است که توسط آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق کشته شده‌اند.


رویکرد غرب نسبت به منافقین اصلاح شود
سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرب‌الاجل دولت عراق به گروهک تروریستی منافقین برای خروج از این کشور در سال جاری گفت: گروهک تروریستی منافقین علاوه بر جنایاتی که نسبت به ملت ما انجام داد و پرونده سیاهی که با بیش از 12 هزار ترور از آنها ثبت شده و به عنوان گروهک تروریستی در بین همه مردم دنیا کاملا شناخته شده است، عملکردش در داخل عراق نیز موجب نفرت ملت و دولت عراق به خاطر حضور آنها در داخل این کشور شده است. طبیعی است براساس قانون اساسی عراق و احکام قضایی در این کشور، دولت عراق به دنبال اعمال حق حاکمیت خود در سرزمینش است و کاملا بر مبنای حقوقی و بر اساس قانون در داخل آن کشور عمل می‌کند. مهمانپرست در واکنش به بیانیه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: انتظار ما از همه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و همه کشورهای مدعی حقوق بشر این است که بدون رفتار دوگانه و سیاسی، نسبت به محکومیت اعمال تروریستی اقدام کنند و از پناه دادن به تروریست‌ها دست بردارند و بدانند راه نفوذ در قلوب مردم، ایجاد فتنه و حمایت از اقدامات شیطنت‌‌آمیز گروهک‌های تروریستی نیست. به گفته مهمانپرست، انتظار ایران از اتحادیه اروپا این است که نسبت به اصلاح رویکرد خود در ارتباط با گروهک‌های تروریستی اقدام کند.