مرکز خدمات فولاد ایران- بازار‌های جهانی فولاد هفته گذشته به روند نزولی آرام خود ادامه دادند. البته اخیرا در شمال آمریکا و آلمان قیمت ورق رشد چشمگیری داشته است. اغلب کشور‌ها با عوامل بازدارنده‌ای چون افزایش واردات، کاهش ذخیره‌سازی انبارها، تورم و افت تقاضا مواجهند. با این حال خارج از چین و ژاپن اغلب شاخص‌های اقتصاد کلان و تولیدات صنعتی اخیرا خوش‌بینانه بوده‌اند.با بهبود شرایط جوی نیمکره شمالی، روند نزولی قیمت قراضه در هفته اخیر مشهود شد. قیمت معاملات بازرگانان ترک به زیر ۴۵۰ دلار سی‌اف‌آر رسید که اولین بار طی یک ماه گذشته بود. قیمت‌های آمریکا ۱۰ دلار کاهش داشت. در شرق آسیا نیز قیمت‌ها ۵ تا ۱۰ دلار پایین آمد زیرا که بازار در سکوت است. در مقابل، بازار نقدی سنگ‌آهن در چین با افزایش خرید کارخانه‌های کوچک رشد داشت، ولی هنوز قیمت میلگرد در این کشور ثابت است که نشانگر میزان تقاضای داخلی بازار ساخت و ساز است.تولید فولاد ژاپن نیز ظاهرا رو به افزایش است ولی نگرانی‌ها از کمبود برق می‌تواند تاثیرگذار شود. ظاهرا ۳ میلیون تن فولاد برای بازسازی ژاپن نیاز است که اغلب از بازار داخلی تامین خواهد شد. بازار محصولات نیمه تمام سی‌آی‌اس نیز هفته ضعیفی را سپری کرد. صادرات اسلب به دلیل قیمت پایین انواع ورق تحت فشار است و بازار بیلت از ابهام بازار و نبود تقاضا رنج می‌برد و ظاهرا ۱۰ تا ۲۰ دلار افت داشته و به ۶۱۰ دلار فوب رسید. در آمریکا قیمت ورق در ۸۷۵ دلار ثابت مانده، در اروپا قیمت‌ها نزولی است ولی شدت زیادی ندارد. کارخانه‌ها در تلاشند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند تا تمایل به خرید بالا رود.

افزایش صادرات کره‌جنوبی به ژاپن

همچنین با وجود این نگرانی که کارخانه‌های آسیب‌دیده و زیرساخت‌ها در منطقه زلزله‌زده ژاپن، بر روابط تجاری دو کشور اثر می‌گذارد صادرات کره جنوبی به ژاپن پس از زلزله ماه مارس بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. به هر حال سهم صادرات کره به ژاپن ۶ درصد کل صادرات این کشور را در بر می‌گیرد.

صادرات محصولات نفتی ۳۰۱ درصد و صادرات ورق استاینلس استیل و قطعات خودرو به ترتیب ۸۴ و ۴۸ درصد بالا رفت. زلزله ژاپن تاثیرات کوتاه مدتی روی برخی کارخانه‌های کره‌ای خواهد گذاشت ولی در کل تاثیر محدودی روی اقتصاد کره می‌گذارد زیرا که روند رشد اقتصادی جهان ادامه دارد. برخی از کارخانه‌ها در کره وابستگی شدیدی به ژاپن دارند چون ژاپن عرضه‌کننده اصلی محصولات واسطه به آنها است که می‌تواند منجر به بروز مشکل در روند تولید شود.