برنامه‌های نظارتی و مقرراتی بیمه مرکزی در سال 90

فارس- معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: از اولویت‌های بیمه مرکزی در سال جدید استقرار و تثبیت فعالیت موسسات بیمه در شرایط بدون تعرفه و جایگزینی نظارت‌های غیرتعرفه‌ای و مالی به‌جای نظارت‌های تعرفه‌ای است. پرویز خسروشاهی با بیان این مطلب که محور‌های کاری بیمه مرکزی در ۱۳۹۰ اصلاح فرآیند تاسیس موسسات بیمه و تثبیت فعالیت شرکت‌های بیمه در شرایط بدون تعرفه است، گفت: تدوین و اجرایی کردن مقررات احتیاطی و نظارتی مربوطه، برنامه‌ریزی برای عملیاتی نمودن مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در ارتباط با صنعت بیمه، تلاش برای توسعه فرهنگ بیمه، ارتقای توان تخصصی و حرفه‌ای بیمه مرکزی و افزایش اعتماد جامعه بیمه‌گران و بیمه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان صنعت بیمه از دیگر برنامه‌های این نهاد بیمه‌ای برای سال جاری به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: سیاست بیمه مرکزی درخصوص حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای کاهش هزینه‌های مبادلاتی و بررسی و صدور مجوز فعالیت در عین توجه به شرایط بازار و ملاحظات احتیاطی و نظارتی است.

این مقام مسوول بیمه مرکزی در تشریح سیاست‌های بیمه مرکزی برای تأسیس شرکت‌های بیمه گفت: در حال حاضر صنعت بیمه و بیمه مرکزی با تقاضای فزاینده‌ای برای تاسیس شرکت‌های بیمه جدید مواجه هستند که این موضوع باعث بروز برخی نگرانی‌ها میان فعالان صنعت بیمه و ذی‌نفعان آن شده است.

ضابطه‌مند شدن حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی نمی‌تواند مانع حضور شرکت‌های بیمه جدید در بازار شود، سیاست بیمه مرکزی را در این رابطه بینابینی و تعادلی دانست و افزود: این نهاد نه مانع ورود عرضه‌کنندگان جدید به صنعت بیمه خواهد شد و نه در این زمینه دست به رهاسازی خواهد زد، بلکه ورود متقاضیان جدید فعالیت در صنعت بیمه را ضابطه‌مند خواهد کرد.

به گفته وی، برای این منظور بیمه مرکزی ضمن تلاش برای اصلاح آیین‌نامه ۴۰ شورای‎عالی بیمه، طرحی را در دست بررسی دارد تا بر اساس آن شرکت‌های بیمه را سطح‎بندی و گروه‌بندی و فعالیت آنها را استاندارد کند.

خسروشاهی در رابطه با سطح‌بندی شرکت‌‌های بیمه اظهار داشت: در این سطح‌بندی شرکت بیمه کامل، شرکتی است که در همه رشته‌ها و در تمام کشور فعالیت کند، البته برای آنکه یک شرکت در همه رشته‌ها و در همه مناطق کشور مجاز به فعالیت باشد لازم است استانداردهای متناسبی را تامین کرده و وضعیت خود را به تایید بیمه مرکزی برساند.

وی معتقد است گستردگی شعب، کارآمدی و گستردگی فعالیت نمایندگی‌ها، تامین سرمایه کافی، مجهز بودن به سیستم‌های نرم‌افزاری و اطلاعاتی روزآمد و اتصال آن به سیستم‌های اطلاعاتی بیمه مرکزی، در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب از جمله موارد مورد توجه در استاندارد‌سازی فعالیت شرکت‌های بیمه خواهد بود.

استقرار و تثبیت فعالیت موسسات بیمه در شرایط بدون تعرفه

این مقام مسوول بیمه مرکزی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به محورهای دیگر برنامه‌های بیمه مرکزی در سال ۹۰ اظهار داشت: با آزادسازی تعرفه‌های بیمه در کلیه رشته‌های غیرزندگی در سال گذشته، استقرار و تثبیت فعالیت موسسات بیمه در شرایط بدون تعرفه، نهادینه کردن نظارت‌های غیرتعرفه‌ای و مالی به جای نظارت‌های تعرفه‌ای ضرورت پیدا کرده و از اولویت‌های صنعت بیمه کشور محسوب می‌شود که در این ارتباط برخی از مقررات مورد نیاز تهیه و به تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده و برخی دیگر نیز طی ماه‌های آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی در همین زمینه به استانداردهای بین‌المللی، مقررات نظارتی و احتیاطی بیمه که به‎طور کلی در سه بلوک طبقه‌بندی می‌شوند، اشاره کرد و افزود: بلوک اول، مقررات مربوط به ساختار بازار و نحوه عمل شرکت‌های بیمه در ارتباط با آن است و بلوک دوم نیز شامل مقررات مربوط به عملکرد مالی شرکت‌های بیمه در زمینه‌هایی چون توانگری مالی، حسابرسی، تهیه گزارش‌های مالی و چارچوب افشای اطلاعات مالی است.

به گفته وی بلوک سوم، مقررات مربوط به حاکمیت شرکتی از قبیل صلاحیت مدیران، سیستم‌ها و رویه‌های داخلی شرکت در سطح کلان و شفافیت عملکردهای موسسه بیمه را در بر می‌گیرد. ‌

تعلیق ۶ ماهه فعالیت شرکت‌های «بیمه نرخ شکن»

موج- فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای که دامپینگ می‌کنند، به مدت شش ماه تعلیق می‌شود. جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی با بیان مطلب فوق از مصوبه شورای عالی بیمه به منظور حفظ و کنترل بازار و تشدید مجازات شرکت‌هایی که از دامپینگ استفاده می‌کنند، خبر داد.

وی افزود: اگر در سال اول آزاد سازی، ضریب خسارت شرکت‌ها از ۹۰ درصد بالاتر رود، به شرکت‌های بیمه‌ای تذکر داده می‌شود، ادامه این روند در سال دوم، موجب اخطار خواهد شد و در سال سوم فعالیت شرکت به مدت ۶ ماه مورد تعلیق قرار می‌گیرد. رییس کل بیمه مرکزی در ادامه ضمن بیان اینکه بازار به سوی تعادل و مدیریت ریسک می‌رود، گفت: در آغاز آزادسازی رشته‌های بیمه‌ای، براساس سرعت کاری یا برای اخذ بازار، اقداماتی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌شد، اما اکنون شرکت‌های بیمه‌ای متوجه شدند که این قبیل اقدامات، به معنای اخذ بازار نیست و یک اقدام خطرناک است.

فرشباف بیان کرد: تعقل‌گرایی در سیستم بیمه‌ای کشور در حال شکل‌گیری است و طرح چنین مسائلی که در بازار دامپینگ اتفاق می‌افتد، قابلیت اجرا ندارد. وی خاطرنشان کرد: البته بیمه مرکزی به بیمه‌نامه‌هایی که نسبت به روند گذشته با اختلاف فاحشی در قیمت رو‌به‌رو شده باشند، رسیدگی می‌کند.