کدخدایی: حاضریم برای اعلام‌نظر درباره لایحه بودجه ۹۰ تعطیلات‌مان را لغو کنیم

سخنگوی شورای نگهبان با اظهار امیدواری به بررسی لایحه بودجه ۹۰ در فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری در مجلس گفت که این شورا حاضر است برای اعلام نظر درخصوص لایحه بودجه تعطیلات خود را لغو کند. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری سال ۸۹ پس از تشریح مصوبات ارسالی از سوی مجلس و دولت، یادآور شد: هنوز طرح دوفوریتی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، طرح دوفوریتی اصلاح قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات و طرح دوفوریتی اصلاح ردیف «۱» جزء «ع» بند ۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۹ به شورای نگهبان ارسال نشده است و ما فارغ از اظهارنظر هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از ایراد این شورا به لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی، طرح دو فوریتی قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها مصوب ۱۳۸۸، لایحه اصلاح قانون معادن و طرح حمایت از افرادی که توسط گروهک‌های ضد انقلاب و منحرفین اعتقادی، اسیر، کشته یا معلول می شوند، خبر داد.

خبرنگاری با بیان این‌که دولت امسال لایحه بودجه را دیر به مجلس ارسال کرده و مجلسی‌ها نسبت به این موضوع انتقاد داشته‌اند، از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که تدبیر این شورا در این خصوص چیست؟ کدخدایی پاسخ داد: تنها راهکار ما این است که تعطیلات را لغو کنیم. آماده هستیم در هر زمانی که لایحه بودجه از سوی مجلس تصویب شد و به دست ما رسید، در کوتاه‌ترین زمان بررسی و اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: البته این‌طور نیست که بن‌بستی ایجاد شود. راهکارهایی در آیین‌نامه داخلی مجلس از جمله یک دوازدهم و دو دوازدهم پیش‌بینی شده است. مجلسی‌ها نیز رایزنی‌هایی داشته‌اند که امیدواریم در فاصله باقی‌مانده، مجلس بتواند به بررسی لایحه بپردازد و ما اعلام نتیجه کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ولی اگر این امر صورت نگرفت راهکارهای قانونی وجود دارد و قانون اساسی و سایر قوانین ما به اندازه کافی انعطاف لازم را برای جلوگیری از بن‌بست‌ها دارند.

خبرنگاری خطاب به کدخدایی گفت: اظهارات شما درخصوص لایحه بودجه نشان می‌دهد که بررسی بودجه به سال آینده موکول خواهد شد. کدخدایی در پاسخ گفت: من پیش‌بینی خاصی ندارم ولی بیان کردم که بن‌بستی در قوانین ما نیست و راهکارهایی برای برون‌رفت از این بن‌بست احتمالی وجود دارد. فکر نمی‌کنم مشکل خاصی ایجاد شود، ولی امیدواریم در همین فرصت باقیمانده سال لایحه بودجه به تصویب برسد و ما بتوانیم نظر خود را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا برای تصویب یک دوازدهم باید لایحه‌ای مجزا ارائه شود؟ گفت: بنده نمی‌توانم اظهارنظری در این زمینه داشته باشم. هرچه اقتضائات قانون باشد باید بر اساس آن عمل کرد.

برای تغییر قانون انتخابات دیر شده

کدخدایی هم‌چنین درخصوص انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که انشاءالله حضور گسترده مردم را در این انتخابات داشته باشیم، گفت: مذاکراتی با دوستان در وزارت کشور درخصوص زمان‌بندی انتخابات در حال انجام است و انشاءالله اگر به نتیجه قطعی رسیدیم اعلام می‌کنیم. سه ماهه اول سال ۹۰، سه ماهه آغاز انتخابات است و تاریخ‌ها و زمان‌بندی‌ها اعلام خواهد شد.

خبرنگاری پرسید با توجه به بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون‌ها، اصلاح قانون انتخابات مجلس چه زمانی باید صورت گیرد؟ که کدخدایی گفت: دیگر زمان اصلاح قانون اصلاح انتخابات مجلس گذشته است و نباید انتظار داشته باشیم اصلاحات جزئی و پیوندی منجر به قانون انتخابات شود. از جهت نظارتی و اجرایی برای ما امکان‌پذیر نیست که این اصلاحات را به کار ببندیم. البته از لحاظ قانونی مشکل خاصی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ظاهرا این مصوبه نیز از دستور کار کمیسیون‌ها خارج شده است.

خبرنگاری با اشاره به این‌که چندی پیش نامه‌ای از سوی مجلس به دولت ارسال شد که اعلام کرده بود ۳۶ مصوبه دولت از سوی هیات تطبیق، مغایر با قانون دانسته شده است که کدخدایی در جواب گفت: صحبت‌های هیات تطبیق را در جایی دیگر بیان می‌کنیم.

رایزنی برای مجوز ۲ماهه به دولت

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با توجه به اینکه دولت لایحه دو دوازدهم بودجه ۹۰ را برای دو ماه اول سال آینده ارائه نمی‌کند، مجلس به دنبال رایزنی با شورای نگهبان برای اعطای مجوز دخل و خرج دولت در دو ماه اول سال آینده است.

قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد سخنان برخی نمایندگان مبنی بر ارائه طرح دو فوریتی اعطای مجوز تنخواه برای مخارج دولت در دو ماه اول سال آینده گفت: در واقع همان بحث لایحه دو دوازدهم برای تمدید قانون بودجه ۸۹ در دو ماه اول سال آینده مطرح است، اما چون دولت لایحه ارائه نمی‌کند، مشکل قانونی پیدا خواهد کرد.

قادری تاکید کرد: نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در حال حاضر کلیات لایحه بودجه را در کمیسیون بررسی می‌کنند که هنوز بررسی‌هایشان به پایان نرسیده است، اما مجلس در حال رایزنی با شورای نگهبان است که یک راه قانونی برای دادن مجوز دخل و خرج به دولت براساس قانون بودجه ۸۹ ایجاد شود.

نماینده شیراز در مجلس تاکید کرد: تصویب لایحه بودجه ۹۰ در روزهای باقیمانده از سال به پایان نمی‌رسد و اگر دولت در قالب یک لایحه‌ای مجوز ادامه قانون بودجه ۸۹ برای یکی دو ماه سال آینده را ارائه کند، با یک مصوبه مجلس مشکل حل خواهد شد، در غیر این صورت خود نمایندگان برای اداره دولت مجوزی ارائه خواهند کرد که امور مملکت در یکی دو ماه اول سال قبل از تصویب کامل قانون بودجه ۹۰ قابل اجرا باشد.

تعارفات جهان سومی نکنید

همزمان، جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات‌رییسه مجلس هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه هنوز تصمیم قطعی به تصویب دو دوازدهم بودجه ۹۰ گرفته نشده است، اظهار کرد: براساس تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی، بودجه چند دوازدهم، قطعا نیاز به لایحه دارد و مجلس نمی‌تواند چنین طرحی ارائه دهد. وی با بیان اینکه تصویب بودجه ۹۰ با توجه به محدودیت زمانی موجود امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: اما لازم است که برای فروردین‌ماه برای پرداخت حقوق و دستمزد اعتبار لازم را به دولت بدهیم. از این رو یا دولت باید لایحه دو دوازدهم به مجلس ارائه دهد، یا مجلس دو فوریت ماده واحده برای تمدید احکام بودجه ۸۹ جهت تامین اعتبار تا پایان فروردین یا اردیبهشت‌ماه را تصویب کند. این عضو هیات‌رییسه در پاسخ به اینکه آیا تاکنون هیات‌رییسه مذاکراتی با دولت برای ارائه لایحه یک دوازدهم داشته است یا نه؟ گفت: شما به این مذاکرات کاری نداشته باشید، این به خودمان مربوط است. اگرچه احتمال ارائه لایحه‌های یک یا دو دوازدهم از سوی دولت، غیرممکن نیست، اما احتمال ارائه طرح دوفوریتی در مجلس قوی‌تر از احتمال ارائه لایحه از سوی دولت است. محبی‌نیا در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر تشکیل جلسات مجلس در نوروز برای بررسی و تصویب سریع‌تر لایحه بودجه نود، این اظهارات را «تعارفات جهان سومی» خواند و گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا وقتی کمیسیون تلفیق به بررسی لایحه بودجه و پیشنهادات نمایندگان نرسیده باشد، نمی‌توان لایحه را به صحن آورد.