بورس لندن در سایه تنش‌های سیاسی

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت بیلت در بورس لندن طی ماه گذشته به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا در نوسان بوده است. سه شنبه گذشته معاملات سه ماهه بیلت در قیمت ۵۴۹ تا ۵۵۶ دلار در هر تن بسته شده بود که تغییر چندانی را نسبت به قیمت ۵۴۸ تا ۵۵۵ دلار در هر تن طی ماه گذشته نشان نمی‌دهد، اما قیمت این محصول اواسط ماه فوریه افزایش یافته و به ۵۶۵ تا ۵۷۲ دلار در هر تن رسیده بود. تنش‌های سیاسی اخیر و کاهش قیمت سنگ‌آهن از دلایل نوسان قیمت بیلت در بورس لندن اعلام شده است. روند آینده قیمت این محصول نیز در بازار مشخص نیست، به همین دلیل حجم معاملات فیوچرز کاهش یافته است.

خط جدید تولید بیلت در قطر

از سوی دیگر از آنجایی که قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۰ است، کارخانه قطر استیل قصد دارد یک خط تولید جدید بیلت احداث کند که با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بیلت تا فصل اول سال ۲۰۱۳ شروع به کار می‌کند و در رفع نیاز فولاد ساختمانی کمک‌کننده خواهد بود. در حال حاضر این کارخانه سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بیلت تولید دارد.

مصرف داخلی میلگرد در قطر ۹۰۰ هزار تن در سال است و تا سال ۲۰۱۲ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید. در زمان اوج مصرف در سال ۲۰۰۵ که قطر میزبان مسابقات آسیایی ۲۰۰۸ بود میزان تقاضا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ثبت شد. از این رو با شروع فعالیت‌های ساخت و ساز برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۰ افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا دور از انتظار نیست.