دنیای اقتصاد- قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی روی رقم ۶۰/۱۴۱۹ دلار بسته شد؛ قیمت طلا در حالی روز آخر معاملات را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشت که در روز‌های اخیر بازار شاهد کاهش قابل توجه قیمت طلا بوده است؛ از این رو قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته ۴۰۰۰ تومان افت کرد. بانک کارگشایی نیز در تازه‌ترین اقدام برای پاسخگویی به نیاز بازار سکه و طلا تا آخر این هفته حراج را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام خواهد داد. سکه بهار آزادی روز گذشته به نرخ ۳۸۴ هزار تومان رسید و نیم سکه بدون تغییر ۱۹۵ هزار تومان فروخته شد. حراج سکه دو نوبته شد

مسعودرضا طاهری- قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی روی رقم ۶۰/۱۴۱۹ دلار بسته شد.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری دیروز نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۵/۸ دلار افزایش داشت.

قیمت طلا در حالی روز آخر معاملات را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشت که در روز‌های اخیر بازار شاهد کاهش قابل توجه قیمت طلا بوده است. از این رو قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته ۴۰۰۰ تومان افت کرد. بانک کارگشایی نیز در تازه‌ترین اقدام برای پاسخگویی به نیاز بازار سکه و طلا تا آخر این هفته حراج را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام خواهد داد. قیمت طلا در روز‌های اخیر از تلاطم بازار نفت به دلیل زمین لرزه ۹/۸ ریشتری در ژاپن و کاهش تقاضای آن به شدت تاثیر پذیرفته است.

ثبات نسبی قیمت‌های داخلی

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید بر ثبات قیمت‌ طلا و سکه در بازارهای داخلی، به نوسانات جهانی و کاهش ۱۰دلاری طلا طی روز گذشته اشاره کرد و گفت: امروز سکه طرح جدید ۳۸۶ هزار تومان و ربع سکه ۱۰۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس در خصوص قیمت‌های طلا و سکه در بازارهای داخلی و جهانی، اظهار داشت: سونامی که روز گذشته در ژاپن اتفاق افتاد موجب کاهش ارزش ین و افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی شد.

وی با بیان اینکه مورد مذکور باعث افت شاخص بورس ترکیه نیز شده، گفت: این اتفاقات موجب کاهش ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی و رسیدن هر اونس طلا به ۱۴۱۹ دلار شد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه قیمت‌های داخلی طلا و سکه باوجود کاهش قیمت طلا مشابه روزهای قبل ثابت باقی مانده، تصریح کرد:‌ دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای داخلی ۳۸ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. به گزارش دنیای اقتصاد سکه بهار آزادی روز گذشته ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و به نرخ ۳۸۴ هزار تومان رسید. نیم سکه بدون تغییر ۱۹۵ هزار تومان فروخته شد.ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان افت قیمت ۱۰۴ هزار تومان به خریداران عرضه شد.سکه طرح قدیم به نرخ‌های ۴۳۰، ۴۳۵ و ۴۴۰ هزار تومان از سوی منابع مختلف گزارش شد.سایت اتحادیه طلا و جواهر نیز دیروز نرخ سکه بهارآزادی را ۳۸۷ هزار تومان اعلام کرد. این مرجع قیمت ربع سکه را نیز ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

جلسات حراج حضوری در بانک کارگشایی

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به منظور پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات، جلسات حراج حضوری سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی از تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۸۹ لغایت ۲۶/۱۲/۱۳۸۹ در دو نوبت صبح و بعد از ظهر انجام می‌شود.

استاندارد سکه‌های پلمب شده تدوین می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و تدوین استاندارد سازمان استاندارد در واکنش به برخی بحث‌ها مبنی بر اینکه برخی از سکه‌های پلمب شده موجود در بازار در واقع از جنس مس هستند که با لایه نازکی از طلا پوشانده شده‌اند، گفت: سکه‌های پلمب شده از نظر کیفیت، کنترل نمی‌شوند ولی امیدواریم استاندارد لازم در این خصوص تدوین شود.مرتضی امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد کنترل استاندارد مصنوعات طلای ساخته شده در کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی سال جاری قرار است در مورد ۸ هزار و ۲۳۱ کالا نمونه‌برداری صورت گیرد که در ۱۱ماهه امسال ۶ هزار و ۸۵۰ مورد نمونه‌برداری صورت گرفته و البته عملکرد ۳ استان نیز هنوز به موسسه استاندارد اعلام نشده است. وی در مورد استاندارد و کنترل سکه‌های عرضه شده در بازار نیز گفت: استاندارد ملی برای سکه تدوین نشده ولی سعی می‌کنیم تدوین این استاندارد را در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و تدوین استاندارد تصریح کرد: نشانه‌گذاری مصنوعات طلا اجباری است، ولی در مورد تولید آن استاندارد اجباری نداریم.

عکس:آکو سالمی