هشدار درباره تبعات مصرف سوء‌یارانه‌ها

لزوم حاکم شدن نگاه سلامت محور به جای رویکرد درمان محور، انتقاد از بی‌توجهی به بخش بهداشت و درمان در بسته‌های حمایتی هدفمندی یارانه‌ها، ضرورت واقعی شدن تعرفه‌ها و انتقاد از نحوه توزیع یارانه دارو از مهمترین موضوعات مطرح شده در همایش قانون هدفمندی یارانه‌ها و نظام سلامت بود. این همایش یک روزه که توسط سازمان نظام‌پزشکی ایران برگزار شده بود، با تشکیل پانل‌ها و میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسانی از وزارتخانه‌های اقتصاد، رفاه و تامین اجتماعی و بهداشت و همچنین سازمان نظام پزشکی در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، شمس‌الدین حسینی در این همایش گفت: یارانه مانند مسکنی است که اگر بی‌جهت مصرف شود، عوارض زیادی را به دنبال دارد؛ هرچند که بیمار درد را حس نمی‌کند.

وی با بیان این مطلب گفت: من به سهم خود برای شکستن این دور باطل تلاش می‌کنم و امیدوارم در جامعه اقتصادی کشور موفق باشیم.

وی گفت: بهار امسال مصادف شد با یورش سنگین در اقتصاد ایران و تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل. به دنبال آن خزانه‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای موثر در اقتصاد دنیا با صدور بیانیه و قطعنامه‌ها سعی کردند شریان‌های امور اقتصادی مانند اقتصاد بانک، بیمه و حمل و نقل را در ایران ببندند. وی صادرات را از جمله عواملی عنوان کرد که نشان دهنده گردش کار در کشور است و گفت: به‌رغم تلاش‌های انجام شده علیه ایران، بالغ بر ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته است. همچنین تلاش زیادی صورت گرفت تا بنگاه‌های اقتصادی ایران از کار بیفتد. این در حالی است که شاخص بورس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی بالغ بر ۷۵ درصد رشد داشته است. به این ترتیب امروز شاخص بورس از مرز ۲۲ هزار واحد گذشته است.

سال ۱۳۸۹ سال پرزحمتی برای اقتصاد ایران بود

او تصریح کرد: یکی از شیوه‌هایی که کشورهای غربی علیه ایران به کار گرفته بودند وابسته کردن ایران به واردات فرآورده و سوخت به عنوان یکی از فراگیرترین نیازها بود؛ چرا که قطع آن می‌توانست به امور اجتماعی مردم لطمه بزند. این در حالی است که در فضای قانون هدفمندی یارانه‌ها و در فاصله کمتر از یک ماه تعادل مصارف سوخت و تولید به گونه‌ای شد که امروز آمادگی صادرات سوخت را داریم و به این ترتیب یک تهدید تبدیل به فرصت شد. در مجموع اگرچه سال ۱۳۸۹ سال پرزحمتی برای اقتصاد ایران بود، اما به گواه آمارها و شاخص‌ها سال موفق و برجسته‌ای در تاریخ اقتصاد ایران به شمار می‌آید. حسینی، ادبیات اقتصاد ایران را ادبیات سلامت اقتصاد عنوان کرد و گفت: طرح تحول اقتصادی و قانون هدفمندی یارانه‌ها با ادبیات سلامت اقتصادی انجام شد. اقتصاد ایران دارای آسیب‌ها و بیماری‌هایی بود و هست و طرح تحول اقتصادی، طرح بهداشت، درمان و سلامت اقتصادی است. هر کدام از آسیب‌های مزمن اقتصادی ایران حداقل ۵۰ سال ظهور و بروز دارند که بالا بودن نرخ بیکاری و ناعادلانه بودن توزیع منابع و... از جمله این بیماری‌ها است. می‌توان به این بیماری‌ها توجه نکرد تا هر سال به قد و وزن آنها اضافه شود و مدام به آنها مسکن تزریق کرد، اما آیا این موضوع منجر به بهداشت و سلامت می‌شود؟ پاسخ قطعا منفی است.

حوزه‌های اصلی هزینه‌های دولت اصلاح شوند

وی با طرح این سوال که ریشه تورم در اقتصاد ایران، پایین بودن رشد اقتصادی، بیکاری و ناعادلانه بودن توزیع منابع چیست؟ یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی ایران را نبود تعادل میان منابع و مصارف دولت دانست و گفت: حداقل نیم قرن است دولت‌ها در ایران موفق نشده‌اند نظام منابع و مصارف خود را متعادل کنند و لاجرم به سراغ فروش نفت و تبدیل ارز به ریال و در نهایت سلطه مالی و سیاست‌های مالی حرکت کردند. این در حالی است که زمانی که نفت فروخته می‌شود، تبدیل به ارز شده و حجم پول بدون ایجاد ارزش اقتصادی افزایش می‌یابد که نتیجه‌ای جز تورم نخواهد داشت؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که حوزه‌های اصلی هزینه‌های دولت اصلاح شوند. وزیر اقتصاد، مشکل دیگر کشور را کند بودن رشد عنوان کرد و افزود: رشد اقتصادی برآیند عوامل نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری است. منابع باید به صورتی صحیح مصرف شوند تا مازاد پس انداز شده به سرمایه تبدیل شود. وقتی رشد اتفاق نیفتد، چرخه تولید شغل در مقابل چرخه تولید شاغل کم می‌آورد و این موضوع بیکاری را سبب می‌شود. وی تاکید کرد: یارانه‌ها در نظام سلامت اقتصادی زمانی موثر خواهد بود که به بازتوزیع درآمد در اقشار پایین دست کمک کند. ما قانون هدفمندی یارانه‌ها را با نگاه سلامت اقتصاد و بهداشت اقتصاد کشور انجام دادیم. این کار سختی‌هایی دارد که باید به این سختی‌ها با نگاه باز توجه شود. هدفمندی یارانه‌ها رژیم درمانی و سلامت اقتصاد ایران است. شرط توفیق آن هم در تلاش بیشتر و افزایش بهره‌وری است.