گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، وقوع زمین‌لرزه بزرگ در ژاپن موجب سقوط بورس‌ها در سراسر جهان شد.

این زمین‌لرزه که نزدیک به پایان معاملات آسیا رخ داد موج جدیدی از فروش سهام را به راه انداخت و موجب کاهش ارزش ین شد. اما به دلیل جایگاه این ارز به عنوان پناه‌گاه امن برای معامله‌گران بین‌المللی، کاهش ارزش ین تاحدی جبران شد. بورس ژاپن به شدت سقوط کرد به طوری که شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۷/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۳/۱۰۲۵۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۱ درصد افت کرد و به ۵۴/۱۹۵۵ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۸۰/۴۶۴۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۶/۱ درصد سقوط کرد و به ۷۸/۲۳۲۴۹ واحد رسید. بورس سرزمین اصلی چین نیز دچار کاهش شد. شاخص شانگهای کامپوزیت ۸/۰ درصد افت کرد و به ۸۰/۲۹۳۳ واحد رسید. ارقام دولتی نشان داد تورم چین در ماه فوریه در رقم ۹/۴ درصد یعنی بیش از هدف تورمی ۴ درصدی دولت، باقی مانده است. این مساله به کاهش بورس چین کمک کرد.

این درحالی است که کاهش بورس‌های آسیا به اروپا نیز سرایت کرد. در آغاز معاملات در این قاره، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد افت کرد و به ۵۸۰۸ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد سقوط کرد و به ۳۹۲۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان نیز یک درصد کاهش یافت و در قم ۶۹۹۱ واحد ثابت شد.

روز پنج‌شنبه نیز به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت و کندی رشد اقتصادی، شاخص‌ها در وال‌استریت دچار کاهش شدند. به طوری که شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز ۵۰۰ و نسدک کامپوزیت همگی بیش از ۸/۱ درصد سقوط کردند. کسری تجاری بیش از حد انتظار آمریکا و کسری تجاری چین در ماه فوریه، به همراه کاهش رتبه در اروپا و ناآرامی‌ها در عربستان سعودی موجب فزونی نگرانی سرمایه‌گذاران درمورد افزایش قیمت نفت و کندی رشد اقتصادی شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۸/۲۲۸ واحد یا ۸۷/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۱/۱۱۹۸۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۱/۲۴ واحد یا ۸۹/۱ درصد افت کرد و ۱۱/۱۲۹۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۰/۵۰ واحد یا ۸۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۰۲/۲۷۰۱ واحد رسید. تا اوایل بعدازظهر مقداری از کاهش شاخص‌ها جبران شد. اما گزارش‌ها مبنی بر تیراندازی به معترضان شیعه در شهر شیعه نشین القطیف در شرق عربستان موجب کاهش مجدد شاخص‌ها شد. شاهدان عینی گفتند در این تیراندازی سه نفر زخمی شده‌اند. این درگیری که در منطقه اصلی تولید نفت عربستان روی داد موجب شد قیمت نفت بیش از سه دلار در هر بشکه جهش کند.