دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: تخلیه و بارگیری ۳۱ میلیون تن انواع کالا در بنادر خوزستان در ۱۰ ماه سال جاری رشد ۱۳ درصدی عملکرد در این بخش را در پی داشت. ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بنادر امام خمینی(ره)، خرمشهر، آبادان، چوئبده، اروند کنار و سجافی از مهم‌ترین بنادر استان خوزستان هستند که انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری می‌شوند، اظهار کرد: از این میزان کالای تخلیه و بارگیری شده ۲۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تن آن مربوط به تخلیه و بارگیری کالاهای غیر‌نفتی است که از رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت ۹ میلیون و ۲۱۶ هزار تن انواع کالای نفتی نیز در بنادر استان با ۲۵ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماه سال ۸۸ تخلیه و بارگیری شد.

ایدنی، در ادامه به رشد ۱۲ درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر امام خمینی(ره) در ۱۰ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۹ میلیون و ۸۸۰ هزار تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که ۲۰میلیون و ۶۹۵ هزار تن آن با ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به کالاهای غیر‌نفتی و ۹ میلیون و ۱۸۶ هزار تن آن با ۲۵ درصد رشد به کالاهای نفتی اختصاص داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه به رشد ۲۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در ۱۰ ماهه سال جاری در بندر خرمشهر به عنوان دومین بندر بزرگ استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این مدت یک میلیون و ۱۴۶ هزار تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن آن با ۲۳ درصد رشد مربوط به کالاهای غیر‌نفتی و ۲۷ هزار تن آن با رشد ۱۰۰ درصدی به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

ایدنی رشد ۲۴ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر آبادان، چوئبده و اروند کنار را یاد آور شد وگفت: از میزان ۶۷ هزار و ۸۴۲ تن کالای نفتی و غیر‌نفتی تخلیه و بارگیری شده در این بنادر، ۶۶ هزار و ۳۰۰ تن آن با رشد ۳۶ درصد مربوط به کالای غیر‌نفتی و ۱۵۴۱ تن آن مربوط به کالاهای نفتی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به رشد ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در بنادر خوزستان گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ (TEU) کانتینر در بنادر استان تخلیه و بارگیری شد.

وی در ادامه از ترانزیت ۹۹۴ هزار و ۵۲۲ تن مواد نفتی از بندر امام خمینی(ره) با ۱۹۲ درصد رشد در این مدت خبر داد.