ساماندهی حاشیه سنندج نیازمند حمایت

استاندار: رفع مشکلات شهر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مشارکت آگاهانه مردم است دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: بانک جهانی سال ۸۴ برای ساماندهی زیست‌محیطی و اجتماعی چهار محله واقع در بافت فرسوده شهر سنندج با اختصاص ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار وارد میدان شد که از این محل ۵۴ پروژه تعریف شد که برخی از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و برخی نیز در شرف اتمام می‌باشد، این در حالی است که ادامه اجرای پروژه‌های تعریف شده نیازمند تامین اعتبار از سوی دولت است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان در پانزدهمین کارگروه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان کردستان به اعتبار اختصاص یافته توسط بانک جهانی در سال ۸۴ به شهرهای سنندج، تبریز، کرمانشاه، زاهدان و بندرعباس اشاره کرد و گفت: بانک جهانی ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار به شهر سنندج اختصاص داد که از این میزان تاکنون ۱۱۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

محمد رسولی با اشاره به اینکه این میزان اعتبار برای هزینه کردن در مدت پنج سال اختصاص یافت، گفت: با این اعتبار ۵۴ طرح تعریف شد.

وی به گوشه‌ای از فعالیت‌های انجام شده با استفاده از اعتبارات بانک جهانی در این استان اشاره و اظهار کرد: ایجاد ۲۲ کیلومتر شبکه آب، ۲ هزار انشعاب آب، ۱۱ هزار انشعاب برق، نصب ۸۰۰ تیر برق، نصب چهار هزار حباب لامپ و یک مدرسه ۹ کلاسه از جمله این طرح‌ها است.

وی در ادامه به پایان ماموریت بانک جهانی از سال گذشته خبر داد و با اشاره به اینکه پروژه‌هایی نیز در مناطق حاشیه شهر سنندج آغاز شده، گفت: در صورت تامین دو سوم اعتبارات از سوی استانداری و شهرداری، مسکن و شهرسازی نیز یک سوم اعتبارات را در این مناطق به منظور ادامه اجرای پروژه‌ها اختصاص می‌دهد.

محمد رسولی خواستار اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه سه جانبه مسکن و شهرسازی، استانداری و شهرداری برای تامین اعتبارات طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شد و گفت: شهرداری اگر طرح و اعتبار اجرای این برنامه را آماده کند مسکن و شهرسازی نیز یک سوم سهم اعتباری خود را به اجرای طرح اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌ها و طرح‌های تعریف شده برای اجرا در پنج ساله دوم آماده اجرا است، گفت: اجرایی شدن این پروژه‌ها نیازمند همکاری وهمراهی و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.

رسولی در ادامه پروژه ساخت کمربند فیض‌آباد در سنندج را به عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی نام برد و گفت: اجرای این کمربند بسیار مهم وحیاتی در رفع ترافیک و اتصال جاده مریوان به سقز است و باید بیشتر مورد عنایت مسوولان استان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شهری استان کردستان نیز در ادامه این کارگروه با اشاره به پایان ماموریت پنج ساله بانک جهانی از سال گذشته وهمچنین اتمام اعتبارات آن، خواستار ادامه اجرای این پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی شد و گفت: هر دستگاهی که بتواند سهم خود را بیاورد این شرکت نیز یک سوم سهم خود را در راستای اجرای این طرح اختصاص خواهد داد.

امیر عمیدی با اشاره به اینکه تا پایان اسفندماه برای ارائه طرح فرصت باقی است، گفت: از اوایل سال آینده برنامه پنجم توسعه آغاز می‌شود و باید تا قبل از آغاز این برنامه طرح‌ها آماده و ارائه شود.

در ادامه این جلسه طرح مطالعات بهسازی و توانمندسازی سکونتگاه‌های نامتعارف شهر سقز که توسط شرکت مشاور تدبیر شهر مورد بررسی قرار گرفته بود، ارائه و مورد بحث اعضای کارگروه قرار گرفت.

کلهرنیا، مشاور این طرح با اشاره به اینکه شهر سقز یکی از شهرهای مهاجرت پذیر استان کردستان است، ۸۰ درصد مهاجرت‌ها را در داخل این شهرستان دانست و گفت: تنها ۲۰ درصد خارج از شهرستان سقز وارد این شهر می‌شوند.

وی با اشاره به جمعیت یکصد هزار نفری شهر سقز، گفت: از این میزان جمعیت در حال حاضر ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر در حاشیه شهر سکونت دارند که این رقم در سال ۸۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر بوده و این نشان می‌دهد رشد جمعیت در این شهر بالا است.

فرماندار سقز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح مطالعات و بهسازی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیرمتعارف سقز نیاز به بازنگری مجدد دارد، گفت: بحث حاشیه نشینی در پنج منطقه سقز ساماندهی شده و تنها دو منطقه مانده که تعیین تکلیف نهایی شود.

کریم افشاریان به دو منطقه «تازه‌آباد» و «درقرنی» به عنوان دو منطقه دارای مشکل در شهر سقز اشاره کرد و خواستار تعیین تکلیف این دو نقطه از شهر از سوی مسوولان استان شد.

شهردار سقز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سکونتگاه‌های غیرمتعارف سقز به صورت ناخواسته به وجود آمده اند، گفت: خوشبختانه با نظارت‌های مستقیم و مستمر شهرداری از سال ۸۵ به بعد هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در سقز انجام نشده و این مساله تحت کنترل کامل شهرداری است.

عثمان رحیمی ارائه خدمات از طریق شهرداری به چهار منطقه حاشیه سقز را دارای مشکل دانست و گفت: این مناطق یا باید به شهر اضافه شوند یا به صورت منطقه منفصل شهری دربیایند تا شهرداری بتواند به این نقاط خدمات ارائه دهد.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی کردستان نیز به تهیه طرح تفصیلی شهر سقز اشاره کرد و گفت: این طرح در حال تهیه است، اما با توجه به جمعیت بالای یکصد هزار نفری سقز طرح باید در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب برسد.

استاندار کردستان نیز در پایان جلسه، رفع مشکلات شهر را نیازمند همکاری و تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی و حضور فعال و مشارکت آگاهانه مردم دانست و گفت: در صورت حضور فعال مردم می‌توان مشکلات را در کمترین زمان رفع کرد.

علیرضا شهبازی به طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمتعارف اشاره کرد و افزود: باید عوامل موثر بر ایجاد این مکان‌ها شناسایی و از ایجاد سکونتگاه‌های جدید جلوگیری شود.

وی از مشاوران طرح خواست راهکارهای لازم را در جهت جلوگیری از ایجاد سکونتگاه‌های جدید ارائه دهند.