«ایزو ۹۰۰۰» ایرانی رسید

گروه صنعت و معدن- ستار مرادی: «جلوی قاچاق کالابه کشور گرفته می‌شود. دفاتر خدماتی استاندارد در شهرستان‌ها شکل خواهد گرفت. بخش خصوصی جای سازمان استاندارد را در اجرا می‌گیرد. از این به بعد ایزو ۹۰۰۰ ایرانی داریم.» اینها جدیدترین اظهارات رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. کنترل کالاهای وارداتی

«نظام‌الدین برزگری» در نشست خبری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با خبرنگاران با بیان اینکه کنترل واردات در سال ۹۰ و همچنین استانداردسازی کالاهای داخلی مورد نظر ما است، تشریح کرد: «با همکاری وزارت بازرگانی، صنایع ومعادن و گمرک دو روش را برای کنترل واردات پی خواهیم گرفت که ابتدا باید کالاهای وارداتی به مرکز «ایران کد» بروند و خود را معرفی کنند، سپس دو روش کنترل شروع خواهد شد.»

وی دو روش کنترل ورود را اینگونه توضیح داد: «روش اول، نمونه کالا ارائه داده می‌شود و ما در آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد و دانشگاه‌ها تست‌ها را روی آنها انجام می‌دهیم. روش دوم، در آزمایشگاه‌های مورد تایید ما در خارج کشور آزمایش‌ها انجام می‌شود و نتایج را به ما تحویل می‌دهند، اگر رد شد، کد باطل می‌شود و اگر تایید شد، دوباره به ثبت سفارش مراجعه می‌شود و بعد می‌تواند وارد کشور شود. وقتی کالا به گمرک رسید یک کد رهگیری داده می‌شود که به محض ورود به کشور این کد فعال می‌شود.»

«برزگری» ادامه داد: «با کمک بازرسان سازمان استاندارد، تعزیرات، سازمان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توان جلوی قاچاق و ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور را بست.

تا پایان سال تفاهمنامه‌ای بین وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، گمرک ایران و استاندارد به نتیجه خواهد رسید و همه کالاهای وارداتی کنترل خواهد شد.»

کنترل کالاهای داخلی

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد کنترل کالاهای داخلی اظهار کرد: «طرح تجا (توسعه جامع استاندارد سازی) مطرح شده است و یک زمانبندی در نظر گرفته شده است. بر این اساس کل کالاهای تولید داخل شناسایی شده است و واحدهایی که پروانه کاربرد و علامت استاندارد گرفته اند، مشخص است.»

ایزو ۹۰۰۰ ایرانی

وی ادامه داد: «هر کشور با توجه به فرهنگ بومی‌خودش یک سیستم، فرآیند و مدیریت دارد. قرار است که هفته آینده در ایران یک سیستم استقرار مدیریت کیفیت فراگیر ایرانی رونمایی بشود. شرکت‌هایی که در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند می‌توانند از این به بعد فعالیت‌های خود را با استاندارد جدید شماره ۱۳۰۰۰ به تایید این مرکز برسانند.»