گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند، اما این رشد به دلیل نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت محدود شد. زیرا به نظر می‌رسد لیبی، که بیشترین ذخایر نفتی آفریقا را در اختیار دارد، به سمت جنگ داخلی پیش‌می‌رود. ناآرامی‌های سیاسی همچنان رژیم لیبی و میادین نفتی این کشور را متزلزل کرده است.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۴۷/۵۹۹۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد جهش کرد و به ۴۳/۷۲۰۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۶/۷۲۰۶ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۹/۱۰۵۲۵ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۱ درصد جهش کرد و به ۷۰/۲۳۷۱۱ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۹۴/۲۹۹۹ واحد رسید.

در دیگر نقاط آسیا، شاخص کاسپی کره جنوبی ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۲/۱۹۹۶ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با ۲/۰ درصد افزایش در رقم ۲۰/۴۸۰۸ واحد ثابت شد. بورس‌های سنگاپور و تایوان نیز با افزایش روبه‌رو شدند اما بورس‌های نیوزیلند و مالزی دچار کاهش شدند.

این درحالی است که روز دوشنبه شاخص‌ها در وال‌استریت دچار کاهش شدند. زیرا افزایش قیمت نفت در این روز بر بازارسهام تاثیر منفی گذاشت. پس از آن که نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، علیه جنگجویان مخالف دولت در یک بندر نفتی دست به حملات هوایی زدند، در ابتدای روز قیمت نفت رکورد دوساله یعنی حدود بشکه‌ای ۱۰۷ دلار را ثبت کرد. اما درنهایت قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت با ۰۲/۱ دلار افزایش در رقم ۴۴/۱۰۵ دلار در هر بشکه ثابت شد.

بازارهای سهام در هفته‌های اخیر به دلیل قیام مردم لیبی و تاثیر آن بر قیمت نفت متزلزل بوده‌اند. تداوم رشد قیمت نفت، افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل را درپی خواهد داشت و این مساله به بهبود اقتصادی لطمه وارد می‌کند. سرمایه‌گذاران نگران هستند که درصورت سرایت ناآرامی‌های خاورمیانه و شمال آفریقا به کشورهای عمده تولیدکننده نفت همچون عربستان سعودی، قیمت نفت افزایش بیشتری را ثبت کند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۵/۷۹ واحد یا ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۳/۱۲۰۹۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۲/۱۱ واحد یا ۸/۰ درصد افت کرد و به ۱۳/۱۳۱۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۴/۳۹ واحد یا ۴/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۳/۲۷۴۵ واحد رسید. این سه شاخص از ابتدای این ماه تاکنون بیش از یک درصد کاهش داشته‌اند.