گروه بازارپول- اولین کنفرانس بین‌المللی بررسی نقش روابط عمومی و ارتباطات در توسعه فرهنگ بیمه روزگذشته با حضورمسوولان صنعت بیمه و مدیران عامل و روابط عمومی شرکت‌های بیمه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار و از روابط عمومی شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، دانا، پارسیان، سامان، معلم، توسعه، دی و ملت تقدیر شد. این همایش با بیانیه وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز به کارکرد؛ شمس‌الدین حسینی در بیانیه خود نقش بیمه در توسعه جوامع بشری را غیرقابل انکار دانست و افزود: آهنگ رشد و توسعه هر صنعتی که تار و پود آن با فرهنگ بیمه رابطه تنگاتنگی دارد، آهنگی قوام‌یافته، منسجم و پررونق می‌تواند باشد. وی گفت: یکی از محورها و چالش‌های اساسی برنامه‌ تحول در صنعت بیمه توجه به بحث اعتلا و ترویج فرهنگ بیمه است. وزیر اقتصاد به مدیران‌عامل شرکت‌های بیمه گفت: اگر امروز می‌بینیم که مفهوم بیمه در افکار عمومی جامعه، خانواده‌ها و حتی صنایع و بنگاه‌های بزرگ جایگاه شایسته‌ای را پیدا نکرده است، زیرا به آن به عنوان یک خدمت کم‌اولویت نگریسته می‌شود، به خاطر آن است که فرهنگ بیمه و بهره‌گیری از خدمات آن به خوبی معرفی نشده است.

به گفته حسینی، روابط‌عمومی به عنوان پل ارتباطی دستگاه خدمت‌رسان و افکار عمومی در این مسیر نقش کلیدی‌ای داشته و باید با تاثیرات کارآمد و تعیین‌کننده خود با هماهنگی بخش‌های فنی و تخصصی در توسعه صنعت بیمه گام‌های موثری را بردارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه افزود: در راستای نیل به این هدف بر فعالیت‌های گروهی و خرد جمعی باید تاکید بسیار شود؛ به نحوی که انتظار می‌رود با تدوین سیاست‌های منسجم اطلاع‌رسانی برای تبیین نظام بیمه‌ای صورت گیرد.

وی گرایش مردم به بهره‌گیری از مزیت‌های صنعت بیمه با خلاقیت و اخلاق‌مداری کارکنان روابط عمومی را موثر دانست و گفت: اجرای برنامه‌های مدون و همکاری عمیق بین مدیران شرکت‌های بیمه و این بخش از این شرکت‌ها در پویایی و توسعه پوشش‌های شرکت‌های بیمه‌ای نقش موثری را دنبال می‌کند.

موفقیت صنعت بیمه نیازمند تغییرات جدی در ساختار‌های بیمه‌ای کشور است

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه فعالیت روابط عمومی‌های شرکت‌های بیمه در حال حاضر در شان صنعت بیمه کشور نیست، گفت: به عقیده بنده باید برای موفقیت این صنعت تغییرات جدی در ساختار‌های بیمه‌ای کشور صورت گیرد.

جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی نیز در نخستین کنفرانس بین‌المللی بررسی نقش روابط عمومی و ارتباطات در توسعه فرهنگ بیمه گفت: با توجه به آمارهای پوششی صنعت بیمه جمعیت این صنعت و بیمه‌گذاران در کشور بسیار ناچیز است، اما با توجه به حجم ناچیز حق بیمه‌ها در ایران و سرانه آن، خبرهای ساختاری بسیار جدی در این بخش دیده نمی‌شود.

به گفته وی، بسیاری از فعالان بیمه‌ای از جمله دلایل توسعه بیمه در کشور را حضور شرکت‌های بیمه دولتی می‌دانند در حالی که دولت در جهت کاهش حضور شرکت‌های دولتی اقدامات موثری را انجام داده‌ است.

به عقیده بنده باید برای موفقیت این صنعت تغییرات جدی در ساختار‌های بیمه‌ای کشور صورت گیرد. در حال حاضر از ۲۳ شرکت بیمه یکی از آنها دولتی است و بقیه ماهیت کاملا خصوصی دارند.

فرشباف ماهریان با اشاره به اینکه تحرک شرکت‌های بیمه‌ای از پویایی کافی برخوردار نیست، گفت: در بازار همچنان ارقام تولید حق بیمه به نسبت تولید ناخالص داخلی در حد پتانسیل اقتصاد فعلی کشور نیست که به عقیده بنده در این نارسایی هرکدام از بخش‌های تخصصی این صنعت شامل شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی و حتی روابط عمومی‌ها مقصرند.

رییس کل بیمه مرکزی ضمن تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها در صنعت بیمه از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند، اظهار داشت: با مراجعه به درون این قسمت فعالیت روابط عمومی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد آنها در شان صنعت بیمه کشور نیست.

این مقام مسوول بیمه ضمن بیان این مطلب که روابط عمومی‌ها باید در مورد رفتار شرکت‌های بیمه نقادانه عمل کرده و ارتباط تنگاتنگی با مردم به وجود بیاورند، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها تشخیص‌دهنده نیازهای فعلی مردم برای محصولات بیمه‌ای هستند.

وی افزود: با ارزیابی کار نمایندگی‌ها و آگاهی‌های مناسب مردم، می‌تواند فعالیت شرکت متبوع خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی افزود: مدیران بیمه باید تخصیص مناسبی از منابع برای ایجاد ارتباط و اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی از حوادث روز صنعت بیمه داشته باشد به صورتی که با تدوین برنامه مدون و جامع در این صنعت بیمه‌گر و بیمه‌گذار را با حقوق خود آشنا سازند.

فرشباف ماهریان حرکت قطعی رشد‌ یابنده و مستمر در صنعت بیمه را موثر دانست و عنوان کرد: اگر در چارچوب فعالیت‌ رقابتی صنعت بیمه بتوان سرویس مطلوبی را به مشتریان ارائه داد، بیمه‌گذار رضایتمندی بیشتری از خدمات خواهد داشت.

اهداف برگزاری کنفرانس

همچنین هوشمند سفیدی دبیرکل این کنفرانس گفت: بیمه مرکزی با توجه به بند سوم فرمان ۱۰ ماده‌ای ریاست جمهور مبنی بر ارتقای فرهنگ بیمه و تعمیم آن، کنفرانس مذکور را در سطح بین‌المللی با حضور ۳ تن از کارشناسان نروژی، هلندی و کرواسی برگزار کرد.

وی در خصوص اهداف این کنفرانس اظهار داشت: توانمند‌سازی روابط عمومی شرکت‌های بیمه‌گر در توسعه و تعمیم فرهنگ بیمه از جمله اهداف این کنفرانس به شمار می‌آید که از طریق ارائه مباحث و مقاله‌های علمی و آموزشی و چاپ مقالات مذکور که به ۱۴ مقاله منتخب می‌رسد؛ در کتاب علمی کنفرانس به دنبال تحقق هدف مذکور هستیم.

وی ارزیابی فعالیت‌ روابط عمومی‌های شرکت‌های بیمه‌گر را از دیگر اهدف برگزاری این کنفرانس عنوان و بیان کرد: از طریق برگزاری جشنواره برترین‌های روابط عمومی، صنعت بیمه در بخش عمومی که شامل ۸ رشته اطلاع‌رسانی، ارتباطات، الکترونیک، برنامه‌ریزی، ارتباطی، پژوهش ارتباطی، ارتباطات اثر‌بخش مدیریت و اجرای وظایف و نوآوری می‌باشد و در یک بخش ویژه به دنبال پویایی هرچه بهتر این نهاد در شرکت‌های بیمه هستیم.