داستان تکراری توقف ارائه تسهیلات در روزهای پایانی سال

عکس تزئینی است

درحالی که مقامات بانکی و اقتصادی عدم پرداخت تسهیلات در ماه‌های پایانی سال را تخلفی از سوی بانک‌ها عنوان کرده‌اند، مشاهدات خبرنگار فارس از خودداری شعب بانک‌های دولتی و خصوصی در زمینه ارائه تسهیلات در این ایام حکایت دارد. به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، پرداخت تسهیلات با ارقام و شرایط متفاوت یکی از بارزترین مشخصه‌های بانک‌های دولتی و خصوصی به حساب می‌آید که در سال‌های مختلف با تغییرات اندکی در فرآیندهای اداری و عملیاتی شبکه بانکی تکرار می‌شود. «زمان» نیز یکی دیگر از شروط پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی به حساب می‌آید و این مهم از آنجا حائزاهمیت می‌شود که در اوایل و اواخر هر سال خزانه بانک‌ها روی متقاضیان دریافت وام بسته می‌شود.

عدم پرداخت تسهیلات در ابتدای سال‌های مختلف‌ برای اکثر مشتریان شبکه بانکی با این توجیه بانک‌ها که «بخشنامه و شرایط جدید پرداخت تسهیلات هنوز ابلاغ نشده است» و همچنین ماه‌های پایانی سال‌ به خاطر «بسته شدن صورت‌های مالی»، ملموس است؛ اما مشکل مردم برای دریافت وام به این موارد ختم نمی‌شود، بلکه نکته مهمی که در کنار این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد بحث شرایط و مراحل دریافت وام از بانک‌ها است.

اما گذشته از شرایط دشوار تسهیلات‌دهی بانک‌ها نکته دیگری که هم‌اکنون حائز اهمیت است، عدم پرداخت تسهیلات از جانب بانک‌های دولتی و خصوصی است. باوجود اینکه مقامات بانک مرکزی در اظهارات خود بارها به لزوم وام‌دهی بانک‌ها تا آخرین روزهای سال‌جاری تاکید کرده‌اند؛ اما درحالی که نخستین‌روزهای اسفندماه سپری می‌شود شعب بانک‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی از پرداخت تسهیلات به مشتریان و متقاضیان خود امتناع می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به شعب این بانک‌ها مراجعه شد تا از جزئیات تسهیلات‌دهی داخل شعب با خبر شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل مشاهدات عینی خبرنگار فارس است.

سقف وام دادن‌مان پر شده است!

برای صحت عدم پرداخت تسهیلات توسط شعب ابتدا به سراغ یکی از شعبه‌های بانک رفتیم.

مسوول اعتبارات این بانک دولتی در مورد پرداخت تسهیلات پیش از پایان سال افزود: در این ماه به هیچ وجه تسهیلات پرداخت نمی‌شود، چرا که سقف تسهیلات دهی پر شده است.

وی ادامه داد: سقف تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومان است که آن هم در این شرایط پرداخت نخواهد شد. مسوول شعبه این بانک دولتی در مورد تامین نیازهای افراد متقاضی تسهیلات در این ماه گفت: در صورتی که مصوبه‌ای از اداره مرکزی مبنی بر پرداخت تسهیلات کالا در قبال سفته داشته باشید می‌توانید از این شعبه وام دریافت کنید. وی با اشاره به طرح اجرایی در این بانک از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: البته این طرح نیز تسهیلات را یا در قبال دریافت وثیقه ملکی یا سپرده‌گذاری اصل وام و سود به متقاضیان پرداخت می‌کرد که هم‌اکنون زمان این طرح نیز به اتمام رسیده است. مدیر اعتبارات این شعبه دولتی تاکید کرد: هرگونه تقاضایی در دریافت تسهیلات به سال آینده موکول می‌شود؛ البته سیاست‌های اعتباری بانک نیز در سال بعد حتما تغییر خواهد یافت. وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده شرایط برای وصول تسهیلات بانکی راحت‌تر شود.

مصوبه از بالا بیاورید تا وام بدهیم

یکی دیگر از مسوولان اعتبارات شعبه یکی از بانک‌های نیمه خصوصی درباره وضعیت تسهیلات دهی در این شعبه طی ماه جاری گفت: تنها در صورتی که مصوبه‌ای از مقامات بالاتر بیاید و دستور رییس شعبه نیز همراه آن باشد می‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از منابع شعبه نیازمند افزایش سپرده‌ها است، گفت: در ۶ ماه دوم سال سهم سپرده‌ها نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش نیز همراه بوده است. از همین رو در ماه جاری امکان پرداخت تسهیلات نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: البته اگر مصوبه یا نامه‌ای از اداره مرکزی داشته باشید، می‌توانید در همین ایام و با شرایط موجود تسهیلات مورد نظرتان را دریافت کنید.

بعید می‌دانم این روزها بانکی وام بدهد

مسوول اعتبارات یکی از بانک‌های نیمه خصوصی نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه فعلا این شعبه وامی به متقاضیان پرداخت نمی‌کند، افزود: برای دریافت وام باید شرایط لازم را داشته باشید؛ اما در هر صورت تسهیلات مورد نظر سال بعد به دست شما خواهد رسید. وی تاکید کرد: بعید می‌دانم در روزهای باقیمانده از سال جاری کسی بتواند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کند.

به گفته وی، تمامی بانک‌ها در ایام جاری حساب تسهیلات‌دهی خود را بسته‌اند. این صحبت‌ها در حالی از سوی مسوولان اعتبارات شعب بانک‌های دولتی و خصوصی عنوان می‌شود که مقامات بانک مرکزی و همچنین معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد بارها تاکید کرده‌اند که بانک‌ها باید روند تسهیلات‌دهی خود را در تمام ماه‌ها دنبال کنند.

ابولحسنی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها در دو ماه آخر و دوماه اول سال به بهانه حسابرسی و سایر امور از پرداخت تسهیلات به مردم خودداری می‌کنند، گفته بود: بانک‌ها طبق قانون وقتی درخواست‌های موثر مردم را بررسی می‌کنند باید تسهیلات بپردازند و بانک مرکزی بر این امر نظارت می‌کند.