ساماندهی آدرس‌های اینترنتی در کشور

توزیع نسخه ۴ آدرس‌های عددی اینترنتی تا چند ماه دیگر در کل دنیا به اتمام می‌رسد و به همین دلیل مقدمات کار برای مهاجرت به نسخه ۶ این پروتکل آغاز شده است که در این راستا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کشور نسبت به تصویب آیین‌نامه ساماندهی آدرس‌های اینترنتی اقدام کرد. در همین رابطه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر ضرورت مهندسی مجدد و مدیریت بر توزیع آدرس‌های عددی اینترنتی در کشور تاکید کرد و از تصویب آیین‌نامه ساماندهی آدرس‌های عددی اینترنتی در کمیسیون تنطیم مقررات ارتباطات خبر داد.

لطف‌الله سبوحی گفت: در راستای مهاجرت از نسخه چهار آدرس‌های عددی اینترنتی به نسخه شش (IPv۴ به IPv۶) و جلوگیری از بروز بحران کمبود آدرس در فضای IP، مدیریت امنیت در شبکه ملی IP کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز، «آیین‌نامه ساماندهی آدرس‌های عددی اینترنتی» در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده است.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اضافه کرد: براساس آیین‌نامه ساماندهی آدرس‌های عددی اینترنتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری موظف است نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز اقدام و بر نحوه توزیع آدرس‌های عددی اینترنتی نظارت کنند.

وی اظهار داشت: با اجرای این آیین‌نامه، زمینه توسعه بیشتر در حوزه ارتباطات دیتا در سطح کشور و هدایت و نظارت بر این بخش فراهم می‌شود.