وزیر بازرگانی از شش اقدام این وزارتخانه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.

به گفته وزیر بازرگانی راه‌اندازی ایران‌کد، شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی)، تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تشکل‌های وارداتی، کاهش قیمت تمام‌شده و نظارت در سطح توزیع از جمله اقدامات این وزارتخانه به شمار می‌رود. وزیر بازرگانی در همایش علمی- آموزشی مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه، تاکید کرد: معضل قاچاق تهدیدی است که می‌توان آن را به فرصتی ارزشمند تبدیل کرد.

به گزارش «شابا»، دکتر غضنفری، یکی از نتایج مثبت هدفمندی یارانه‌ها را کاهش و توقف خروج کالاهای یارانه‌دار داخلی به خارج از کشور اعلام کرد و گفت: جریان رسمی و غیررسمی تجارت دوطرفه است و ما در بخش غیررسمی تجارت در مسیر بازگشت نیز با مشکل مواجه بودیم؛ به طوری که محصولات یارانه‌ ای همچون آرد و سوخت به خارج از کشور قاچاق می‌شد که با اصلاح قیمت‌ها عرضه اقتصادی خروج کالا از کشور منتفی شد.

به اعتقاد وزیر بازرگانی، برای مبارزه همه‌جانبه با قاچاق نیازمند تقسیم کار ملی هستیم و این تقسیم کار باید در بخش حاکمیت و تصدی‌گری باشد. وی با ابراز امیدواری از اینکه به زودی شاهد اصلاح و تدوین قوانین تاثیرگذار باشیم، عنوان کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری خوبی در وزارت بازرگانی ایجاد شده است که با بهره‌برداری و اجرای کامل آنها می‌توان به توفیق‌های چشمگیری دست یافت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این همایش با بیان اینکه ‌ ارزش واردات رسمی ایران در سال ۸۷ حدود ۵۶ میلیارد دلار بوده و در همان سال ستاد مبارزه با قاچاق رقم تخمینی قاچاق در کشور را حدود ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرده است، افزود: یعنی در کنار هر صد دلار واردات رسمی ۳۴ دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این امر نشان‌دهنده حجم بالا و ظرفیت اقتصاد پنهان و زیرزمینی در کشور است. وی عمده‌ترین دلیل قاچاق را به سه دلیل عنوان کرد و افزود:‌ دلیل نخست فضای کسب و کار پیچیده در نظام تجاری و گمرکی کشور است که هزینه واردکننده را بالا می‌برد و موجب این انگیزه می‌شود که واردکننده کالا را از مسیر غیرقانونی وارد کند که نیاز به ارائه هیچ گونه مدرک و سندی ندارد و از بوروکراسی اداری معاف می‌شود.

فتحی‌پور نرخ‌های تعرفه بالا که به صورت غیرعلمی و غیرهدفمند است و با توجیه حمایت از تولید وضع می‌شود و نیز وجود کالاهای یارانه‌ای را دو دلیل دیگر دانست و گفت: این موارد انگیزه اقتصادی را برای سودجویان فراهم آورده است که با اجرای دقیق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها این مشکل تا حدی برطرف شده است.