دلایل توقف سریال «قلب یخی» و بی‌تفاوتی به احساسات مردم

سعید رجبی فروتن ـ مدیر کل اداره نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در یادداشتی با عنوان «خود کرده را تدبیر نیست» به نقد صحبت‌های اخیر محمد حسین لطیفی ـ کارگردان سریال «قلب یخی» ـ پرداخته و دلایل توقف این سریال را تشریح کرده است. رجبی فروتن در این یادداشت آورده است: «کارگردان سریال «قلب یخی» در گفت‌وگویی اعلام کرده است، به دلیل ورشکستگی سرمایه‌گذاران مجموعه مزبور، تولید فصل‌های بعدی آن ادامه نخواهد یافت. وی برای اینکه ترحم مخاطبان خود را بیشتر جلب کند، تصریح کرده است که مردم نباید راضی بشوند که تهیه‌کنندگان سریال سرپناه خود را برای تولید مجموعه هزینه کنند.! محمد حسین لطیفی کارگردان مجموعه «قلب یخی» دلیل اصلی اقتصادی نبودن تداوم تولید مجموعه را تکثیر و رایت اثر توسط متخلفان ذکر کرده و این اقدام را به عدم بازگشت سرمایه و کسب سود مورد انتظار، مربوط دانسته است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «اما اینکه چرا پس از مدت‌ها سکوت از سوی تهیه‌کنندگان سریال، کارگردان مجموعه راضی شده است در این باره سخن بگوید و به افکار عمومی پاسخ دهد، سوالی است که بر ابهامات پیشین می‌افزاید و کلاف آن را پیچیده‌تر می‌سازد. چنانچه ادعاهای کارگردان سریال صحت داشته باشد، قطعا بی‌تفاوتی تهیه‌کننده اثر در برابر انتظارات بحق و احساسات مردمی که هفته‌ها با کارآکترهای سریال همذات‌پنداری کرده و ... با فراز و فرودهای آن همراه شده بودند، قصور غیرقابل بخششی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت، زیرا اگر تکثیر غیر مجاز سریال دلیل اصلی انصراف سرمایه‌گذاران باشد، این بلیه خانمانسوز از گذشته تا حال عامل تهدیدکننده شبکه بوده است و امر پنهان و دور از چشمی برای دست‌اندرکاران شبکه نیست؛ البته از بد حادثه پخش تقریبا همزمان سریال از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ی نیز مزید بر علت گشت و بسیاری از بینندگان مجموعه را دچار ریزش کرد.

اما این سرقت آشکار هم می‌توانست با واکنشی مناسب ـ اگرچه پرهزینه ـ از سوی تهیه‌کننده اثر روبه‌رو شود و خاطیان را بر سر جایشان بنشاند. تجربه ارزشمند سریال «قهوه تلخ» و اقدام پیشگیرانه سازندگان آن برای ثبت جهانی اثر می‌توانست الگوی قابل‌اعتنایی برای دست‌اندرکاران سریال «قلب یخی» باشد و دست آنان را برای برخورد با شبکه‌های خاطی باز نگه دارد.»

مدیر کل اداره نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده است: «یاللعجب! در برابر متجاوزان به حقوق مادی و معنوی در خارج از کشور می‌توان ایستاد و مانع از دست‌اندازی آنها به آثار هنری شد، اما در داخل کشور به‌رغم وجود قوانین متعدد، متخلفان آسوده خاطر نه یک قسمت از سریال بلکه چندین قسمت پیوسته آن را در یک لوح فشرده به بهای یک نوشابه خانواده به فروش می‌گذارند و ککشان هم نمی‌گزد.!»

او در ادامه این مطلب خود را «فردی مطلع» نامیده است که بد نیست به واقعیت تلخ دیگری در خصوص دلیل توقف سریال «قلب یخی» اشاره کند تا آن را برای کسانی که سودای چنین کاری در سر دارند، به مثابه عبرتی بازگو کند.