گروه بورس- مجید اسکندری: مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و امور بین‌الملل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی در ده ماهه گذشته با حمل ۳۱ میلیون تن کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵/۱۰ درصد رشد و از نظر کرایه با دریافت مبلغ ۲/۱ میلیارد دلار، ۸/۲۵ درصد رشد داشته است و امیدواریم با این روند به EPS ارائه شده دست یابیم. به گزارش خبرنگار ما کاپیتان علی عزتی با اعلام این مطلب گفت: کشتیرانی یکی از پتانسیل‌های نظام جمهوری اسلامی بوده و حمل و نقل دریایی یکی از زیرساخت‌های مهم و استراتژیک در تجارت است.

وی افزود: امروزه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از۱۶۰ فروند شناور از انواع مختلف، بزرگ‌ترین شرکت در خاورمیانه، منطقه خلیج فارس و شبه قاره هند است.

عزتی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار نفر پرسنل ثابت و قراردادی در گروه کشتیرانی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغولند که این، نشانه اشتغالزا بودن این صنعت است.

مدیر برنامه‌ریزی راهبردی «حکشتی» در خصوص تحریم‌های اعمال شده براین شرکت توضیح داد: در حال حاضر کشتیرانی در خط مقدم مبارزه است و تحریم‌هایی که اعمال می‌شود در نوع خود بی‌سابقه است که این موضوع از سوی وکلای دریایی و برنامه‌ریزان، به صراحت عنوان شده است. با این وجود، شرکت طبق روال عادی فعالیت کرده و با تکیه بر دانش و تخصص بالا، تا حدود زیادی برنامه‌های توسعه را پیگیری کرده است.

عزتی با اشاره به استمرار افزایش ظرفیت ناوگان «کشتیرانی» طی چند سال گذشته گفت: پس از پیروزی انقلاب، ظرفیت حمل شرکت با ۴۲ فروند کشتی کوچک، ۵۲۵ هزار تن بود اما امروز تعداد کشتی‌ها به ۱۶۵ فروند و ظرفیت حمل بار به ۸/۵ میلیون تن رسیده است.

همچنین در ۳۲ سال پیش تنها ۲۰ درصد متخصصان دریایی ایرانی و ۸۰ درصد آنها خارجی بودند اما امروز این نسبت، برعکس شده است.

وی سپس گفت: در سه دهه گذشته، سرمایه‌گذاری وسیعی در راستای تامین نیاز مشتریان در این شرکت انجام شده که از آن جمله می‌توان به تاسیس شرکت‌های اقماری از جمله شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران اشاره کرد.

عزتی در خصوص ورود شرکت‌های زیرمجموعه کشتیرانی به بورس گفت: ورود شرکت‌های تابعه به بورس، یک برنامه راهبردی است که در سطح گروه پیگیری می‌شود که در این راستا، اقدامات اولیه برای ورود شرکت کشتیرانی جنوب- خط ایران انجام شده است.وی درباره شرکت یادشده گفت: فعالیت این شرکت متمایز از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده و از لحاظ مالی و عملیاتی مستقل است که از آن جمله می‌توان به خدمات بندری و مدیریت ترمینال اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی «کشتیرانی» درباره همکاری این شرکت با بانک‌های داخلی به منظور کشتی‌سازی گفت: قبل از اعمال تحریم‌ها، تسهیلات مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای از منابع خارجی و با نرخ‌های رقابتی و ارزان قیمت تامین می‌شد و طرح‌های موجود و توسعه ناوگان ناشی از این نوع نگرش بود اما در کنار آن با نگاهی متمایز در دو سال گذشته، از منابع داخلی ۴۰۰ میلیون دلار وام در اختیار گروه قرار گرفت که برای خرید بندر، تجهیزات و کشتی به کار گرفته شد.

عزتی در خصوص تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت گفت: حمل و نقل دریایی، یکی از بخش‌هایی است که تاثیر کمتری از این موضوع گرفته زیرا از گذشته، سوخت کشتی‌ها چه در بنادر ایرانی و چه خارجی با قیمت‌های بین‌المللی تامین شده و بنابراین اتفاق خاصی برای کشتیرانی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در حوزه خلیج‌فارس و دریای خزر در بخش حمل و نقل مسافر، با افزایش قیمت سوخت، شاهد افزایش هزینه بوده‌ایم.