«مبارکه» برنده مزایده خرید فولاد هرمزگان شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: «فولادمبارکه برنده مزایده ۸۵۵ میلیارد تومانی فولاد هرمزگان شد». این مهم‌ترین خبری بود که روز گذشته در میانه معاملات بورس تهران به صورت غیر رسمی منتشر شد تا بار دیگر غول فولادسازی ایران پس از افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی و رقیق شدن سهم، دور جدیدی از توجه معامله‌گران بازار سرمایه را تجربه کند. بنابراین گزارش، صبح روز چهارشنبه متولیان فولاد کشور به همراه مدیران شرکت‌های فولادسازی در ساختمان مرکزی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران جمع شدند تا برنده خرید بلوک ۱۰۰درصدی شرکت فولاد هرمزگان را مشخص کنند.

این گزارش می‌افزاید : در روز گذشته قبل از بازگشایی پاکت‌های مزایده، دو گروه از ادامه حضور در رقابت خرید جوان‌ترین فولادساز کشور انصراف داده بودند.

از بنیاد مستضعفان و زیرمجموعه‌ها به همراه بانک گردشگری به عنوان دو گروهی یاد می‌شد که از ادامه رقابت برای خرید بلوک ۱۰۰ درصدی فولاد هرمزگان انصراف داده‌اند. با این وصف صبح روز گذشته تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان فولاد کشور طی تشریفاتی رسمی، گرد هم جمع شدند تا از بین دو شرکت حاضر شده در مزایده فولاد هرمزگان، یکی را به عنوان برنده نهایی معرفی کنند.

براساس اخبار دریافت شده، سنگ‌آهن گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان در مزایده خرید بلوک ۱۰۰درصدی فولاد هرمزگان شرکت کرده بودند که در نهایت فولاد مبارکه اصفهان به دلیل پیشنهاد قیمتی بالاتر از گل گهر برای خرید فولادساز جوان، موفق به خرید این واحد ۵/۱ میلیونی تنی فولاد شد.

ایمیدرو نیز بدون اشاره به نام برنده نهایی مزایده در این رابطه گزارش داده است: برنده مزایده طرح مجتمع فولاد هرمزگان با حضور دستگاه‌های نظارتی، پیش ازظهر دیروز مشخص شد.

به گزارش روابط عمومی این سازمان، در جلسه‌ای با حضور رییس هیات عامل، اعضای کمیسیون معاملات، ‌‌معاون مالی و اقتصادی، ‌مدیر امور حقوقی ایمیدرو، همچنین نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان شرکت‌های متقاضی، ‌یک شرکت داخلی موفق شد به عنوان برنده این مزایده انتخاب شود.

در این خبر تصریح شده: در حالی که قیمت پایه طرح مجتمع فولاد هرمزگان ۶۸۶میلیارد تومان اعلام شده بود ،با باز شدن پاکت «ب» (مربوط به قیمت پیشنهادی)، شرکت نخست توانست با ارائه قیمت ۸۵۵ میلیارد تومانی ، رقیب خود را پشت سر گذارد. در این جلسه شرکت دوم مبلغ ۷۰۱میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود.

پیش از برگزاری این جلسه، حسن پلارک رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تاکید بر اینکه طبق قوانین جاری مزایده فروش به صورت «نقدی» است، گفت: در هفته‌های گذشته روند شفاف سازی به صورت کامل رعایت شد به طوری که اطلاع‌رسانی کافی برای ۳۰گروه انجام شده و همزمان از طریق رسانه‌ها نیز جزئیات در اختیار عموم قرار گرفته بود.

از سویی دیگر، معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو تاکید کرد: شرکت برنده، تا روز پانزدهم اسفند ماه فرصت دارد پس از واریز مبلغ مورد نظر ،‌قرارداد خرید طرح فوق را با ایمیدرو منعقد کند.

ابراهیم صادقی یادآور شد: ‌درابتدا ۲۵ شرکت به صورت هلدینگ و سرمایه گذاری از موسسات و همچنین بانک‌ها ،متقاضی خرید طرح مجتمع فولاد هرمزگان شده بودند که در نهایت ۲ شرکت توانستند در مرحله پایانی وارد رقابت شوند.

طرح مجتمع فولاد هرمزگان از ظرفیت تولید ۵/۱میلیون تن فولاد خام(تختال) برخوردار است و هم اینک در آستانه راه اندازی قرار دارد.

تاثیر برنده شدن فولاد بر بازار

در پی انتشار خبر برنده شدن فولاد مبارکه اصفهان، سهام این شرکت که پس از افزایش سرمایه با پدیده «رقیق شدن» مواجه شده بود، بار دیگر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت، تا جایی که در آخرین روز معاملاتی هفته، ۴/۲۴میلیون سهم فولادمبارکه در بورس تهران با قیمت میانگین ۲۲۲ تومان معامله شد، اما این شرکت بار دیگر با صف خریدی در حجم ۱۱ میلیون سهم روبه‌رو شد.

همچنین در ساعات معاملات روزگذشته در شرایطی که هنوز برنده این مزایده مشخص نبود نیز گل گهر برای دقایقی با تقاضای خرید مواجه شد، اما با گمانه‌زنی بازار در خصوص احتمال برنده شدن فولاد در مزایده تصاحب ۱۰۰ درصد فولاد هرمزگان، گل گهر پس از حدود ۸۰۰ هزار معامله، نوسان ۱/۱ درصد منفی را تجربه کرد و قیمت سهام این شرکت از ۹۰۰ تومان به ۸۸۱ تومان رسید ولی در نهایت وضعیت این نماد معاملاتی متعادل بود.

توجه به این نکته ضروری است که فولاد مبارکه اصفهان با بلعیدن این واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد، در عمل به غول ۷/۶ میلیون تنی فولادی در خاورمیانه تبدیل شد.

ارزش کل فولاد هرمزگان با احتساب بدهی‌ها،۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که فولاد مبارکه ۱۶۹ میلیارد تومان بالاتراز قیمت پایه تعیین شده ۶۸۶ میلیارد تومانی موفق به خرید آن شد، در حالی که قیمت پیشنهادی گل گهر برای خرید این شرکت ۷۰۱ میلیارد تومان بود.

جزئیات این گزارش و تاثیر خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمزگان شنبه منتشر خواهد شد.